mitä teen tämän " ystäväni" kanssa?
*** VAROITUS: LUVASSA PITKÄ TEKSTI ***
Taustatietoja;
Kyseessä n. 10vuoden ystävyys. Viime kesänä asiat alkoivat mennä perseelleen.
Ystäväni muutti toiseen kaupunkiin yhteisen kaverimme luokse asumaan.
Tämä yhteinen kaveri on ollut jo vuosia huumeiden ja rikollisuuden kanssa tekemisissä.
Yhteisen kaverin mies joutui vankilaan( pääsee ensi kuussa pois).
Ystäväni siis asusteli kaverimme kanssa kaksin miehen ollessa vankilassa. Eipä kulunut pitkään kun yhteinen kaverimme retkahti taas huumeisiin. Kyse siis amfetamiinista.
siinä sivussa ystäväni nappaili myös itse vauhteja muutaman kerran.
He tekivät rahapetoksia, varastelivat yms muita rikoksia. Elivät siis sitä elämää mitä yhteinen kaverimme elänyt jo vuosia.
Heidän yhdessä asumisensa päättyi kun olivat muuttaneet 3 kertaa, jokaisesta asunnosta saivat häädön maksamattomien vuokrien takia.
Nykyinen tilanne on se että yhteinen kaverimme asuu toisessa kaupungissa aika kaukana meistä, ja ystäväni asuu hieman pienemmällä paikkakunnalla 2tunnin ajomatkan päässä minusta.
Nykyisin ystäväni on aivan sekaisin. Tällä hetkellä hänellä on 6päivän ryyppyputki takanaan.
2kuukauden aikana hän on seurustellut 4eri miehen kanssa. Nyt jo uusi mies kierroksissa, kuulemma samasta rapusta.
Hänen elämänsä keskittyy nykyisin viinan ja lääkkeiden sekakäyttöön ja uusien miesten etsimiseen.
olemme nähneet viimeeksi 3kuukautta sitten. Tosin silloinkaan hän ei keskittynyt minuun yhtään - tekstaili miehille tai lähetteli kuvia itsestään. Aivan koko ajan. Emme siis saaneet alkaiseksi mitään järkevää. Hän vain loisi luonani.
Tänään hänen oli tarkoitus tulla parin kaverinsa kanssa käymään paikkakunnallani ja viettämään aikaa. 2tuntia sitten sain soiton hänen uudelta säädöltään. Kaverini oli vetänyt niin paljon viinaa että oli aivan sekaisin. Eli tapaaminen peruuntuu.
Viimeiset kaksi kuukautta tapaamisemme ovat peruuntuneet - syynä joko se että hänellä on uusi mies ja haluaa olla sen kanssa - tai sitten ystäväni on käyttänyt rahansa viinaan yms ettei ole varaa matkustaa.
Tuntuu että tämänpäiväinen oli viimeinen tikki.
Kai minun on hyväksyttävä että ystävyytemme ei enää koskaan tule olemaan niinkuin ennen ja minun on turha elätellä toivoa siitä.
olen viimeisen vuoden uskotellut itselleni että ystävälläni on meneillään jokin vaihe kun pääsi vihdoin muuttamaan omilleen ja yhteisen kaverin kanssa asuminen sekoitti hänen päänsä.
mutta vaihe ei ole loppunut. Ei edes nyt kun hän asuu erillään yhteisestä kaveristamme.
V*tuttaa niin hirveästi. Hän oli paras ystäväni, 10vuotta. Ainot jolle olen voinut uskotua aina asiassa kuin asiassa.
mutta nyt näyttää siltä että voin menettää viimeisenkin toivoni.
Se ihminen tarvitsisi apua - ei selviä edes normaali arki asioista itse - ikää hänellä 20.
taaskaan ei ole vuokraa maksettu koska hän ei saa aikaseksi kävellä bussipysäkille jotta saisi kaupungissa raha-asiat hoidettua.
Mutta toisaalta hän löytää itselleen kokoajan uuden miehen joka elättää hänet - syöttää ja juottaa ja ostaa kaiken.
Tilanne on vaikea ja tuntuu ettei hän ansaitse ystävyyttäni - koska hän jatkuvasti laittaa miehet tai viinan yms ystävyytemme edelle.
mitenhän tässä nyt tulisi toimia.
Teksti oli pitkä ja varmasti sekava mutta oli pakko purkautua.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Olisin sinuna vain tyytyväinen jos tämä ns. ystäväsi pitää hajurakoa sen sijaan että tunkeutuu huumeineen ja huumekavereineen ja miehineen sun elämääsi...
Ns. ystäväsi alkaa olla vaarallista seuraa.
Olet oikeassa. Haluaisin vain kuitenkin niin kovasti auttaa häntä ja saada asiat ennalleen. Mutta se ei tunnu onnistuvan koska hän ei näe omassa tilanteessaan mitään vikaa.
-AP
Opettele tiivistämään tekstiä!
Anna tyypin olla, älä enää ota yhteyttä. Elä omaa elämääsi, näin säästyt monelta mielipahalta. On aika sulkea yksi ovi elämässäsi.
Lähinnä ihmettelen miksi haluat pyöriä tuollaisissa porukoissa? Onko itselläsi jotenkin epävakaa lapsuus? Itse juoksisin lujaa karkuun tuollaisia ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin sinuna vain tyytyväinen jos tämä ns. ystäväsi pitää hajurakoa sen sijaan että tunkeutuu huumeineen ja huumekavereineen ja miehineen sun elämääsi...
Olet oikeassa. Haluaisin vain kuitenkin niin kovasti auttaa häntä ja saada asiat ennalleen. Mutta se ei tunnu onnistuvan koska hän ei näe omassa tilanteessaan mitään vikaa.
-AP
Et pysty sellaista auttamaan, joka ei itse apua halua.
Sinänsä miettisin miten syvälle haluaisin tuollaisiin piireihin edes mennä.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ihmettelen miksi haluat pyöriä tuollaisissa porukoissa? Onko itselläsi jotenkin epävakaa lapsuus? Itse juoksisin lujaa karkuun tuollaisia ystäviä.
En pyöri moisissa porukoissa. Päinvastoin yrittänyt saada ystävääni sieltä pois.
koska 10vuoden ystävyys on todella iso asia ja vaikea päästää irti jostain ihmisestä jonka kanssa ollut ystäviä 10vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Hyi mitä porukkaa ootte!
Itse en kuulu tähän hyi - porukkaan. Yrittänyt ystävääkin sieltä saada pois.
Et voi auttaa yatävääsi, jos hän ei näe elämässään mitään vikaa. Parempi katkaista välit, jotta et sotkeudu itse hänen ongelmakontakteihinsa.
Minulla on vähän samankaltainen kokemus. Tutustuin ammattikoulussa varsin herttaiselta vaikuttavaan tyttöön. Lainasin hänelle rahaa, koska väitti tarvitsevansa pienen lapsensa ruokaan ja vaippoihin. Kuulin myöhemmin että rahat olivat menneet huumeisiin. Toimin monesti lapsenvahtina ilman palkkaa. Kävi sääliksi lasta. Hoidin myös tämän tytön koiran.
Kun olin itse rättiväsynyt töistä niin tämä ihminen kiristi minua että jos et nyt tule niin hän jättää 1,5-vuotiaan ja koiran keskenään asuntoon ja lähtee radalle. Pakkohan minun oli mennä mutta soitin sillä sekunnilla lasten- ja eläinsuojelun paikalle.
Lapsi on nyt sijoitettu ja koira sai uuden kodin maaseudulta.
En tiedä oliko tästä mitään hyötyä, mutta ohjeistaisin, että katkaise välit kokonaan!
Tekstisi perusteella sinä tunnut tarvitsevan enemmän tuota "ystävääsi" kuin hän sinua. Tunnetko käsitteen läheisriippuvaisuus?
Kyllä se niin on, että huumeiden ja viinan käyttäjän on itse haluttava muutosta ja apua elämäänsä. Sinä et voi muuta kuin nostaa kädet pystyyn ja ehkä tekstata, että jos ikinä apua päihteiden kanssa tahtoo, voit olla mahd.mukaan. tukena ja nimenomaan henkisenä tukena, ei rahallisena. Raitistaa et häntä voi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän samankaltainen kokemus. Tutustuin ammattikoulussa varsin herttaiselta vaikuttavaan tyttöön. Lainasin hänelle rahaa, koska väitti tarvitsevansa pienen lapsensa ruokaan ja vaippoihin. Kuulin myöhemmin että rahat olivat menneet huumeisiin. Toimin monesti lapsenvahtina ilman palkkaa. Kävi sääliksi lasta. Hoidin myös tämän tytön koiran.
Kun olin itse rättiväsynyt töistä niin tämä ihminen kiristi minua että jos et nyt tule niin hän jättää 1,5-vuotiaan ja koiran keskenään asuntoon ja lähtee radalle. Pakkohan minun oli mennä mutta soitin sillä sekunnilla lasten- ja eläinsuojelun paikalle.
Lapsi on nyt sijoitettu ja koira sai uuden kodin maaseudulta.
En tiedä oliko tästä mitään hyötyä, mutta ohjeistaisin, että katkaise välit kokonaan!
Hyvä, että otit yhteyden lasten- ja eläinsuojeluun!
Kaverisi on narkkari/alkoholisti, hänen käytöstään ja persoonaansa ohjaa nyt päihteet.
Ymmärrän surusi, olet tuntenut tämän ystävästi nuoresta asti. Paitsi jäi kiinnostamaan kun ystäväsi on niin nuori, missä ovat hänen vanhempansa ja sisaruksensa? Voisitteko yhdessä tehdä ns. intervention?
Sekin toimii vain jos henkilö itse haluaa, joten valitettavasti en usko että voit kovin paljon tehdä tällä hetkellä.
Anna hänen olla, mutta jos ja kun hän raitistuu, hän joutuu jättämään päihdekaverinsa ja silloin sinä voit olla ainoa ihminen, joka enää on hänen tosiystävänsä, ja jonka luo hän palaa.
Kiitoksia vastauksista.
olen nyt itsekin tullut siihen tulokseen että pakko nostaa kädet pystyyn.
Koska eihän tämä enää ystävyyttä ole - tämä on yksipuoleista - hän hyötyy minusta ja minä en saa tästä ystävyysestä mitään.
antaa hänen nyt kokeilla sitten mihin tuo tie johtaa - olen tehnyt kaiken voitavani. Joku mainitsi että taidan tarvita itse enemmän tuota ihmistä kun hän minua - voi pitää paikkansa mutta lähinnä roikun siinä ajatuksessa mitä meillä oli ennen.
-Ap
Hmm, kerrothan itse selkeästi mikä sun kaveria kiinnostaa näinä elämänäsä päiviä: viina, huumeet, miehet. Ei vanhat ystävyyssuhteet. Kaverillasi on paha olo sisällä, ehkä traumoja, ja menee niiden vietävänä, millä nyt pahaa oloa lievittää. Been there done that. Se, että tollaseen kuvioon ripustautuu vanha ala/yläastekaveri osin niiin huolestuneena, osin taas suuttuneena 'parhaan ystävän' menettämisestä, se lähinnä vituttaa. Ootko se järjen ääni, älä elä noin, tiedät ettei toi oo hyvästä...vai ottaako vaan päähän kun katosi elämästäsi joku tyyppi kenen kanssa hengata ja vingut, miksei enää olla niinku ennen? Mikst sä voi olla eri kun mitä sä oot nyt?Musta paras, jos tiedostat että ihmiset muuttuu ja sitä kautta intressit. Kaveris tuulettelee nyt sillä radalla aikansa, jos sun kiinnostuksenkohteet on muut kuin päihteet ja irtoseksi niin tiedät varmaan etsiä muuta seuraa!
Joku kyseli missä tyypin porukat asuu.
täällähän ne - samalla paikkakunnalla kun minä.
äitinsä ei tiedä mistään mitään - kaverini aika hyvin valehdellut hänellekin koska tietää että äitinsä ilmoittaisi samantien kaikille mahdollisille virkavalloille esim. Näistä rikoksista.
-ap
Nyt kannattaa mennä elämässä eteenpäin. Tätä nykyä kaverisi touhut vaikuttavat olevan sekoilua ja pikkurikollisporukoissa pyörimistä.
Ilmeisesti kaverisi on jo pidempään ollut valitsemallaan tiellä ja teidän ystävyys ei ole ollut hänelle ykkönen. Jatka eteenpäin.