Lähtisitkö jenkkeihin autolomalle yksin lasten kanssa?
Nyt epävarmaa, pääseekö matkakumppani mukaan.
Lennot ja suurin osa muista kuluista jo maksettu, rahoja ei saa takaisin.
Ei huvittaisi jotain 7t eur panna kankkulan kaivoon mitä tähän mennessä jo maksettu... tähän kun säästetty pitkään ja mulle tosi iso raha.
Mutta onko liian haasteellista olla yksin ainoana aikuisena kahden just just alakouluikäisen lapsen kanssa?
En ole mikään kovin hyvä ajamaan autoa, ja tämä suunnitelma perustui siihen että se toinen olisi ollut kuski.
Nyt mun pitäisi sitten itse ajella kaikki, onko se vaikeaa suunnistaa jne. ..? Ja onko siellä kauhean hankalaa ajella? Olen navigaattorinkin kanssa ajaessa välillä vähän pihalla enkä silti osaa kääntyä heti oikein jos neuvo tulee liian myöhään / en hahmota kaistoja heti. Ja navigaattorit välillä neuvoo väärin kun on tiemuutoksia tms.
Semmoinen reilu parin viikon reissu ja kaikki hotellit varattu jne. eli reitti on se mikä on suunniteltu. Voinhan mä sieltä mahdollisesti jättää jonkun hankalan (kuten Miami-käynti) väliin mutta muutoin, ei siihen isoja säätöjä enää tehdä. Eli olisi kaupunkia ja maantietä. (Maantiet vielä jotenkin jees, kaupungeissa oon ihan tohelo, siis Helsingissäkin ajaessa.)
Kommentit (37)
Jos matkakumppani on miehesi ja teillä olisi ero tulossa, niin noin pitkällä matkalla voit myös tutustua mukaviin uusiin ihmisiinkin ja voihan sellaisesta kehkeytyä jossain vaiheessa jotain läheisempääkin. :D Jos nyt ei vielä tällä matkalla, mutta sitten ens matkalla.
Ja lisäksi: tulet harmittelemaan sitä lopun ikäsi, jos perut tuon matkan.
Olen huono kuski, ja lähdin silti ajamaan New yorkin kaupunkialueelta. Eka tunti oli vähän pelottavaa että kuinka pärjään, varsinkin kun vastaan tuli muutama liikennemerkki minkä merkitystä en tiennyt. Mutta eipä tiedä ne paikallisetkaan... ja silti liikenne sujuu. Ekan tunnin jälkeen ajelin joka paikassa kuin vettä vain. Siellä on tosi helppo ajaa, sen kun menee vaan eikä mieti liikaa.
Olin myös vauvan kanssa muutamassa hämärässä motellissa. Pahimmassa näkyi jokunen huumeveikko, mutta eipä sielläkään mitään tapahtunut pl. poliisit ajelivat tiheään viereistä tietä ohi illan ja aamuyön. Ilmeisesti pelotteeksi niinkuin Suomessakin kokoontumispaikoilla jne.
Lapsesi ovat jo sen ikäisiä että heidän kanssaan on helppo kulkea. Itse suunnittelen nyt uutta reissua vauvalle ja kolmevuotiaalle. Niitä harvoja kaukomatkoja mitä on helppo tehdä pienten lasten kanssa ilman pelkoa ripuleista ym.
Vierailija kirjoitti:
Jos matkakumppani on miehesi ja teillä olisi ero tulossa, niin noin pitkällä matkalla voit myös tutustua mukaviin uusiin ihmisiinkin ja voihan sellaisesta kehkeytyä jossain vaiheessa jotain läheisempääkin. :D Jos nyt ei vielä tällä matkalla, mutta sitten ens matkalla.
Niinpä harmi vaan että vaihdetaan niin monta kertaa sitä olinpaikkaa reissun aikana.. :)
ja uskaltaisko sitä luottaa kehenkään, että edes jutella uskaltaisi, vai tulisko fiilis että se on joku onnenonkija-varas joka huomaa tilaisuuden helposti kääntää rahat tuommoiselta yh:lta
ap
Ei siellä jossain matkan varrella sattuisi asumaan vaikka ketään tutun tuttua, josta saisit seuraa vaikka osaksi aikaa, ja joka voisi toimia oppaana? Kyselepä tuttavapiiristäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varatut hotellit on vielä osa semmoisia tosiaan vähän hämäriä halpismotelleja...
ap
Reippaasti vaan matkaan, kun olet lapsiakin näin hyvin ajatellut!
No, tuo nyt oli ehkä pientä liitoittelua, on ne kaikki muistaakseni 3-tähden hotelleja kuitenkin.
Mutta onhan jenkeissä se hotellityyli vähän eri kuin täällä. Ovat vanhoja ja kulahtaneita, ja hotellialue voi olla iso ja monessa eri rakennuksessa, ja olet siellä yksin sitten jossain hotellialueen laidalla jonkun pimeän hotellikujan varrella... ei sitä voi tietää mistä huoneen saa, jos/kun myöhään illalla saapuu hotellille.
ap
Onko tuo "myöhään illalla saavutaan hotellille" myös pientä liioittelua ja värittämistä, jottei kukaan tunnista? Onko pakko lasten kanssa matkustaa tuolla tavalla?
Toisaalta, jos kerran tunnet USAn hotellitilanteen ja elämäntavan noinkin hyvin, niin kai sinä siellä pärjäät. Pitäisi muutenkin ottaa huomioon, että matkakumppani voi sairastua, jolloin joutuisit kuskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä harmi vaan että vaihdetaan niin monta kertaa sitä olinpaikkaa reissun aikana.. :)
ja uskaltaisko sitä luottaa kehenkään, että edes jutella uskaltaisi, vai tulisko fiilis että se on joku onnenonkija-varas joka huomaa tilaisuuden helposti kääntää rahat tuommoiselta yh:lta
ap
Vaikuttaa, että parempi olla lähtemättä, jos mietityttää voiko amerikkalaisille ihmisille puhua :D Pysy kotikonnuilla suosiolla ja siirrä elämänpelkosi lapsiin täällä turvallisessa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varatut hotellit on vielä osa semmoisia tosiaan vähän hämäriä halpismotelleja...
ap
Reippaasti vaan matkaan, kun olet lapsiakin näin hyvin ajatellut!
No, tuo nyt oli ehkä pientä liitoittelua, on ne kaikki muistaakseni 3-tähden hotelleja kuitenkin.
Mutta onhan jenkeissä se hotellityyli vähän eri kuin täällä. Ovat vanhoja ja kulahtaneita, ja hotellialue voi olla iso ja monessa eri rakennuksessa, ja olet siellä yksin sitten jossain hotellialueen laidalla jonkun pimeän hotellikujan varrella... ei sitä voi tietää mistä huoneen saa, jos/kun myöhään illalla saapuu hotellille.
ap
Onko tuo "myöhään illalla saavutaan hotellille" myös pientä liioittelua ja värittämistä, jottei kukaan tunnista? Onko pakko lasten kanssa matkustaa tuolla tavalla?
Toisaalta, jos kerran tunnet USAn hotellitilanteen ja elämäntavan noinkin hyvin, niin kai sinä siellä pärjäät. Pitäisi muutenkin ottaa huomioon, että matkakumppani voi sairastua, jolloin joutuisit kuskiksi.
Täh, mitä outoa on jos saapuu myöhään illalla hotellille? Esim. n. 21 aikaan? Onhan se jo aika myöhään. (esim. sen suhteen että mitä huoneita on enää jäljellä, ei siinä aleta paljon valikoimaan että haluan tämän enkä tuota...)
Osa illoista tosiaan on sellaisia, kun tullaan vaikka lennolta tai ajetaan jostain pitkän matkan päästä toiseen paikkaan, että ollaan vasta illalla perillä.
ap
Minä en suosittele kyllä ajamaan pimeällä ellei se ole aivan välttämätöntä, ennemmin saapumaan aina viimeistään kuuden seitsemän aikaan majoituksiin. Joskus olemme itsekin olleet pakosta sellaisissa motelleissa, joitten toisessa päässä asuu ihmisiä, joilla ei muuta paikkaa ole tai reissutyömiehiä. Ei niissäkään mitään hätää ole, mutta parempi tulla ihmisten aikoihin perille. Pätee ihan kaikkialla ulkomailla.
Ota giude itselläs. Craigs list:iin laitat ilmoituksen. Se vasta antoisaa olis
29: Että on sitten tungettu kaksi viikkoa niin täyteen, että pitää ajaa-ajaa-ajaa vaan koko päivä lapset kyydissä, että ehditään johonkin kaukaiseen kohteeseen illaksi.
Eikö nykyään netissä näe kuvia siitä millaisia hotellit ovat? Jos kerran olet jo maksanut ne ennakkoon, niin ei sinulle tule mainitsemaasi tilannetta "sen suhteen että mitä huoneita on enää jäljellä, ei siinä aleta paljon valikoimaan että haluan tämän enkä tuota".
Taidat olla aika epämääräinen tyyppi. Lähde vaan matkalle. Varmaan lapsesi tuntevat tyylisi jo.
Minä en lähtisi. Tuntuisi turvattomalta, ja moni käytännön asia olisi niin paljon hankalampaa. Ajattele vaikka tätä esimerkkiä; istut lapsiesi kanssa jossain kuppilassa lounaalla, toisen tarvitsee äkkiä päästä vessaan, silloin sinun on raahattava mukana molemmat, plus mahdolliset kassit ja laukut. Lapsiasi et voi sekunniksikaan jättää silmistäsi koko matkan aikana, kyllähän olet sen varmaankin jo ajatellut valmiiksi, etkö vaan?
Etkä heitä myöskään voi jättää hotellihuoneeseen nukkumaan Itsekseen edes hetkeksi vaikka huomaisit illalla että juomavesi on loppu ja matka kauppaan kestäisi vain vartin.
Minä menettäisin mieluummin rahani.
Vierailija kirjoitti:
Minä en lähtisi. Tuntuisi turvattomalta, ja moni käytännön asia olisi niin paljon hankalampaa. Ajattele vaikka tätä esimerkkiä; istut lapsiesi kanssa jossain kuppilassa lounaalla, toisen tarvitsee äkkiä päästä vessaan, silloin sinun on raahattava mukana molemmat, plus mahdolliset kassit ja laukut. Lapsiasi et voi sekunniksikaan jättää silmistäsi koko matkan aikana, kyllähän olet sen varmaankin jo ajatellut valmiiksi, etkö vaan?
Etkä heitä myöskään voi jättää hotellihuoneeseen nukkumaan Itsekseen edes hetkeksi vaikka huomaisit illalla että juomavesi on loppu ja matka kauppaan kestäisi vain vartin.
Voihan sitä sanoa tarjoiijalle tai naapuripöydälle ihan niinkuin täälläkin. Liikaa katsottu jotain roskasarjoja, kun vallalla on, että siellä ULKOMAILLA joka nurkassa vaanii lapsenryöstäjä. Kukaan nyt lasta lounaspöydästä vie muiden katsellessa.
Kyllä hotellista varmaan juomapullo löytyy, kaikkea te keskittekin puolituntia vesipulloa hakemassa hotellilta :) Oletko koskaan ollut hotellissa. Kas respa päivystää yön läpeensä ja kaikkia autetaan. Yleensä hotellihuoneessa on myös minibaari (ei kyllä aina, mutta pääsääntöisesti)
Ylimääräiset laukut kannattaa säilyttää autossa. Jos olette vuokranneet sen kunnon vuokraamosta, siinä on takana tummennetut ikkunat. Ja matkavakuutus hoitaa homman mikäli käy niin huono tuuri että ne varastetaan. Laukkujen raahaaminen aina mukana ei ole lomaa. Vain rahat, kännykkä ja passi aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menettäisin mieluummin rahani.Voihan sitä sanoa tarjoiijalle tai naapuripöydälle ihan niinkuin täälläkin. Liikaa katsottu jotain roskasarjoja, kun vallalla on, että siellä ULKOMAILLA joka nurkassa vaanii lapsenryöstäjä. Kukaan nyt lasta lounaspöydästä vie muiden katsellessa.
Kyllä hotellista varmaan juomapullo löytyy, kaikkea te keskittekin puolituntia vesipulloa hakemassa hotellilta :) Oletko koskaan ollut hotellissa. Kas respa päivystää yön läpeensä ja kaikkia autetaan. Yleensä hotellihuoneessa on myös minibaari (ei kyllä aina, mutta pääsääntöisesti)
Monessa motelliketjussa ei ole nimenomaan mitään minibaarissa, vaan sinne voi tuoda omia ruokia ja juomia. Ja respa voi olla aivan eri rakennuksessa ja toimia yöllä vain pienen luukun kautta, turvallisuussyistä. Minusta tuo turvallisuusseikat olivat aivan järkeviä neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Apua, ei se nyt ihan noin hankalaa ole!! Kai vaikka isomman, 10-vuotiaan jo voi jättää hetkeksi jossain lounaspaikassa yksin pöytään 5minuutiksi ja vaikka laukunkin kanssa!! TAi sitten vaan raahaan ne kaikki mukaan jos tilanne siltä näyttää, näinhän toki tein aikanaan kun oli kaksi pientä taaperoikäistä lasta, ihan Suomessakin.
Ja vettä voinen ostaa jo etukäteen matkalla pysähtyessä huoltiksella. TAi sitten ottaisin lapset mukaan.
Lapsia en jättäisi tosiaan yksin hotelliin, muutenkaan, muillakaan reissuilla. Mahdollisesti siksi aikaa että haen lisää laukkuja autosta tms. eli 5min, mutta en niin että lähtisin johonkin.
(En tiedä jos ehkä Suomessa jo tuon ikäisiä voisin jättää, ei ole tullut tilannetta vielä vastaan. Kotiin saatan jo jättää joskus kahdestaan kauppareissun ajaksi, jos eivät suostu lähtemään mukaan.)
Ja joo, pääsääntöisesti pitäisi kulkea niin että pitää mahd. paljon nuorempaa kädestä kiinni.
Olen reissannut aika paljon työssäni, aiemmin perheenä, ja myös yksin lapsen kanssa kerran (pakettimatka) ja yksin lasten kanssa jollain risteilyillä / Tukholmassa, mutta niin että joku kaveri mukana.
Reissaamista en pelkää, sitä rakastan.
Jännitän sitä autolla ajamista.
Ja tietty sitä että kaukana, pidempi aika, omatoimireissu - mitä jos jotain käy / tulee rikollinen. No, näitä voi toki käydä seurassakin tai niin että matkakaverille tulisi joku kohtaus tms., ja sitten sitä olisi yksin kuitenkin. Että en tiedä oisko sitä jopa helpompi olla jo alunperinkin varautunut tekemään kaikki yksin - olisi ainakin suunnitellut ja tutkinut reitit tarkemmin valmiiksi jne.
ap
ap