Mikä voisi olla vialla kun kuukautiset alkoivat
Kommentit (15)
voi alkaa heitellä noin joskus. Itselläni ikää 48 ja kun olin 44 oli kierto kerran 70pv ja sitten taas normaalit 27pv monta kk. Taas nyt jouluna oli yli 70pv...tottahan toki ärsyttävää kun on noin lyhyt. Sanoisin kyllä että kuuluu normaaleihin asioihin. Todennäköisesti ensi kierto ihan tavallinen taas.
Ovulaatiovuotoa? Kiinnittymisvuotoa? Joku tilapäinen häiriö vain? Voihan olla että ovulaatiosi on tapahtunut todella aikaisin syystä tai toisesta ja kuukautisetkin sitten tulivat nopeasti. Myös sukupuolitaudit voivat aiheuttaa välivuotoja, esimerkiksi klamydia. Tai jos olet ottanut jälkiehkäisypillerin, niin se aiheuttaa vuotoa.
Joka tapauksessa, en kerrasta huolestuisi vaan jäisin seuraamaan tilannetta seuraavan kierron verran.
Ovulaation aikaan voi tulla myös veristä vuotoa parina päivänä.
Voiko tosiaan olla jo vaihdevuodet alkamassa?
Mä olen nelikymppinen ja pelkään vaihdevuosia koko ajan. Melkein tekis mieli olla mieluummin raskaana kuin odottaa jotain menopaussia. Kauhistuin kun tajusin, että vaihdevuosien esivaihe voi kestää jopa 5-10 vuotta! Mitä h*lvettiä?? Mitä kidutusta tää naisena olo oikein on? Juuri kun selviät raskauksista ja vauvavuosista, tulee esivaihdevuodet ja sitten vielä ne varsinaiset vaihdevuodet ennen lopullista Sahara-vaihetta ja mummoutumista. Ja hormoneja vaan työnnetään vaivoja helpottamaan. En ala!!
Ovulaatiovuotoa veikkaan. Jos jatkuu pidempään kuin 2-3 päivää ja on runsasta, mene gynelle. Kannattaa tarkistaa vaikka niukkaakkn mutta toistuu seuraavissa kierroissa. Mulla alkoin tulla noita välivuotoja ja löytyi polyyppi kohdussa. Leikkaukseen asti sain Primolut lääkettä jota söin kierron puolivälistä 10 päivän ajan.
Leikkauksen jälkeen ei välivuotoja lainkaan.
Itselläni alkanut kierto heittelemään viime aikoina, mutta syytä ei löytynyt. Gyne oli sitä mieltä että stressaava elämäntilanne voi olla syynä/osasyynä. Ei kuulemma aihetta vielä hormonitasotutkimuksiin. Pyysi seuraamaan tilannetta.
Ikä. Kierto ei ole enää säännöllinen, vaan välillä ihan normaali ja joskus taas huomattavasti lyhyempi (tai pitempi). Eikä se tarkoita vielä vaihdevuosia.
t. vähän vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Ovulaatiovuotoa veikkaan. Jos jatkuu pidempään kuin 2-3 päivää ja on runsasta, mene gynelle. Kannattaa tarkistaa vaikka niukkaakkn mutta toistuu seuraavissa kierroissa. Mulla alkoin tulla noita välivuotoja ja löytyi polyyppi kohdussa. Leikkaukseen asti sain Primolut lääkettä jota söin kierron puolivälistä 10 päivän ajan.
Leikkauksen jälkeen ei välivuotoja lainkaan.
Itselläni alkanut kierto heittelemään viime aikoina, mutta syytä ei löytynyt. Gyne oli sitä mieltä että stressaava elämäntilanne voi olla syynä/osasyynä. Ei kuulemma aihetta vielä hormonitasotutkimuksiin. Pyysi seuraamaan tilannetta.
Ikää mulla nyt 41v. Polyyppi leikattiin kaksi vuotta sitten.
-8
Sulla hormoonit heittää volttia. Käy gynellä ja kokeissa, siellä ne asiat selviää.
Ihan tavallista nelikymppisenä. Enteilee vaihdevuosia, mutta voi tosiaan mennä 10 vuotta ennen kuin kuukautiset loppuvat.
G
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nelikymppinen ja pelkään vaihdevuosia koko ajan. Melkein tekis mieli olla mieluummin raskaana kuin odottaa jotain menopaussia. Kauhistuin kun tajusin, että vaihdevuosien esivaihe voi kestää jopa 5-10 vuotta! Mitä h*lvettiä?? Mitä kidutusta tää naisena olo oikein on? Juuri kun selviät raskauksista ja vauvavuosista, tulee esivaihdevuodet ja sitten vielä ne varsinaiset vaihdevuodet ennen lopullista Sahara-vaihetta ja mummoutumista. Ja hormoneja vaan työnnetään vaivoja helpottamaan. En ala!!
Ei kannata pelätä ihan normaalia elämää. Minulla tuo vähän lyhentynyt kierto kesti vuosikausia. Kuukautisetkin ovat loppuneet jo aikoja sitten. Kuumia aaltoja on, mutta niiden kanssa pärjää. Ja jos ei pärjää, niin lääkäristä löytyy apua. Olen ihan reipas ja aktiivinen, en koe ollenkaan eläväni mitään Sahara-vaihetta. Mummokaan en vielä ole.
Liittyen tähän, missä iässä teillä on alkanut kuukautiskierto heitellä rajustikin?
siis normaalikierto mulla on 28-35 päivää. Ikää 42 v.
ap