Gynekologiset vaivat - älä lue, ellet kestä
Älkää lukeko, jos ette kestä alapääjuttuja, koska tässä tulee.
Olen kohta nelikymppinen nainen, joka ei käytä hormoniehkäisyä. Vuodan n. puolet kuukaudesta, viikon, puolitoista tiputellen ja muutamasta päivästä n. viikkoon isommalla volyymilla. Gyne on ultrannut ja todennut, että mulla on mahdollisesti myoomia, mutta en ole tehnyt asialle mitään. Ne siellä varmaan aiheuttaa vuotohäiriöitä? Oviksen bongaan lähes joka kuukausi, ja pian sen jälkeen alkaa vuoto, joka kestää varsinaisiin menkkoihin asti. Mulla on usein päänsärkyä ja väsyttää.
Kumppani on vakituinen, taudit on testattu eikä niitä ole. Vuodotonta ja hyvää seksiaikaa mulla on menkkojen lopusta ovikseen, jonka jälkeen vaivat taas alkaa (mm. tiputteluvuoto).
Gyne ehdotteli mulle tarkempia (ja kalliimpia) tutkimuksia, mutta en haluaisi mennä toimenpiteisiin enkä varsinkaan halua mitään hormonikierukkaa vuotoja tasaamaan, koska en kestä hormoneja muuten, saan liikaa pahoja sivuoireita niistä. Lapsia on, enempää en halua.
Mitä tekisitte mun asemassa?
Kommentit (8)
Naistentautien poliklinikalle lähete ja kohtuontelon tähystyksellä myoomat pois. Kohtua säästävä toimenpide. Kohdunpoistoon ei kovin helposti pääse. Itse olin kohtuontelon tähystyksessä ja ihan poliklinisesti poistettiin myoonat ja pari polyyppia kohdusta. Saikkua sain toimenpidepäivän ja se oli aivan riittävä aika. Isokokoisia myoomia ei varmaan polikliinisesti poitella kuitenkaan.
Itsellä greipin kokoinen myooma, kohdunpoisto avoleikkauksella ja kuukausi sairaslomaa. Älä päästä niin pitkälle.
Minulta poistettiin kohtu supervuotojen takia. Menskat oli lähes 2 vkoa ja ekalla vkolla ei voinnu poistua kotoa, mitkään vaipat ei pitänyt. Kyllä helpotti.
Mä olen nyt menossa kohdunpoistoleikkaukseen runsaiden vuotojen ja jatkuvasti uusiutuvien polyyppien takia. Helposti en lähetettä leikkaukseen saanut. Ensin kokeiltiin muutamien vuosien ajan niin hormonaaliset hoidot kuin erilaiset toimenpiteetkin. Vasta näiden jälkeen pääsin leikkausjonoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt menossa kohdunpoistoleikkaukseen runsaiden vuotojen ja jatkuvasti uusiutuvien polyyppien takia. Helposti en lähetettä leikkaukseen saanut. Ensin kokeiltiin muutamien vuosien ajan niin hormonaaliset hoidot kuin erilaiset toimenpiteetkin. Vasta näiden jälkeen pääsin leikkausjonoon.
Tossa on just se kaksi juttua, joita pelkään: jatkuvasti uusiutuvat polyypit ja hormonihoidot. Hormoneja en halua missään tapauksessa ja jatkuvasti uusiutuvat polyypit tai myoomat turhauttavat, koska ei ole mitään takeita, että niiden poistosta on mitään hyötyä. Pelkään myös mahdollisia vaihdevuosioireita, jos aletaan kohtua sörkkimään.
Hei Urpo ap.
Kohdunpoidto ei tee vaihdevuosia vaan ne sun vanhenevat munasarjat.
Vuotoihin auttaa vain kohdunpoisto.
T: 3 lapsen äiti, 46v.
Kaunis, rietas, onnellinen.
Siis kaikki "naisten vaivat" loppui kohdunpoistoon 😍
Kohdunpoiston.