Mihin aikaan teknologian kehityksen olisi mielestäsi pitänyt jäädä?
Some on tuonut maailman lähelle. Napin painalluksella pystymme seuraamaan livekuvaa toisen ihmisen kodista toiselta puolen maapalloa. Monia vakavia sairauksia pystytään hoitamaan ja jopa puolen kilon painoiset vauvat voivat jäädä eloon. Paljon on huonoakin.. esim venäjä pystyy ampumaan ohjuksiaan 400km päästä.
Itse kaipaan aikaa jolloin kaikki ei ollut noin saavutettavissa. Netistä oli oikealla tavalla hyötyä mutta ihmiset eivät eläneet elämäänsä luuri kädessä. Pysäyttäisin kehityksen 2000-luvun alkuun. Hurjalta tuntuu tämän päivän lasten puolesta. Mihin tämä kaikki pätyykään vaikka sadan vuoden sisällä?
Kommentit (30)
Siihen asti saisi ainakin edetä että saadaan käyttöön fuusioreaktorit tuottamaan energiaa ja autot jotka eivät tarvitse öljypohjaisia polttoaineita.
Star Trek-teknologian aikaan 2300-luvulle ainakin pitää jatkua! Sitten voidaan vähän hidastaa jos siltä tosiaan tuntuu
80-luvun lopulla oli tosiaan kaikki oleellinen jo keksitty. 90-luku oli synkkää aikaa, mutta olen viime päivinä muistellut sitäkin, ja sinnekin olisin valmis palaamaan. Siinä menee sitten raja. Netti oli jo, mutta suurin osa asioista hoidettiin kuitenkin muualla kuin netissä, esim. junalippujen ostot, vaatteiden hankinta, asiakaspalautteet firmoille jne.
Teknologinen kehitys on toki paljon enemmän kuin netti, some, älypaskat ja viihdepaska, mutta tosiasiassa suurimman osan arkipäivässä teknologinen kehitys näkyy juuri noissa. Jokaisen todellisuus on eriytynyt muiden todellisuudesta. En kaipaa kyllä sitäkään, että koko Suomi kokoontui lauantai-iltana katsomaan jotain lauantaitansseja, mutta ei tämä pirstaleisuuskaan varsinaisesti rikkautta ole, kun katsoo minkälaista suurin osa sisällöstä on.
Pysäyttäisin negatiivisen kehityksen siihen, että ihmisvoimin tehtävää työtä ei tehtäisi automaatiolla. Vain kaikkein vaarallisimmat jutut hoitaisi robotti, ja sellaiset, että jos vaikka robotti pystyy leikkaamaan paremmin kuin ihmiskäsi, niin siinä käyttäisin.
Mutta liukuhihnatöitä olisi, eivätkä robotit olisi tulleet viemään työpaikkoja. Myöskään varastoissa ei olisi automatisoitu tavaroiden hakemista hyllystä, eikä kaupankassoja korvattaisi itsepalvelukassoilla. Monet tekis nykyään mielellään näitä ns. tylsiä töitäkin.
Muistan kun 80-luvulla puhuttiin tylsistä töistä mediassa. Robotit tulee, ja kenenkään ei tarvitse tehdä tylsiä töitä! Just joo. Sillloin en osannut epäillä teininä, mut nyt näen, millaista paskapuhetta media harjoitti. Koska ei voinut puhua suoraan työpaikkojen kadosta, koska ihmiset olisivat tietty vastustaneet, niin asia markkinoitiin ihmisille puhumalla "tylsistä töistä, joiden tekeminen loppuu just nyt".
Vierailija kirjoitti:
Itse näen, että teknologia on tuonut tullessaan enemmän hyvää kuin pahaa. Vielä sata vuotta sitten syöpä oli melkeen yhtä kuin kuolemantuomio, jota se tänä päivänä ei todellakaan ole. Mielestäni teknologia helpottaa myös perusarkea huomattavasti.
Jos kukaan ei tietäisi noista helpotuksista eli jos niitä ei olisi, niin ei niitä kukaan osaisi kaivatakaan, joten mitään ongelmaa ei olisi.
En muista, että 80-luvulla minulle olisi ollut minkäänlainen päänvaiva, kun rahaa joutui hakemaan pankin tiskiltä. Se näyttää päänvaivalta vain tämän päivän näkökulmasta katsottuna, jos joutuisi kävelee sen 500 metriä sohvalta pankkiin.
Kyse on siis vain ihmisten mukavoitumisesta, ihmisten tulemisesta kermaperseiksi. Ei hyvä kehitys.
Vierailija kirjoitti:
50 000 luvulle. Aikaan jolloin matkailu naapuriplaneetalle sujuu siinä missä matkailu metrolla keskustaan. Aikaan jolloin on toimivia siirtokuntia naapuriaurinkokunnissa. Aikaan jolloin osataan hyödyntää teknologiaa tavoilla jotka poistavat tarpeen erilliselle viljelymaalle ja toisaalta sekä ilmakehä että vesistöt että muukin voidaan pitää aktiivitoimin puhtaina tai vaikka uudelleen putsata kuten nykyään esim. keittiön laittia jos sattuu vähän lorahtamaan.
Minkä hiton takia kehityksen pitäisi pysähtyä johonkin menneisyyden aikakauteen.
Toivon, että ihmiskunta ei pääse tuohoamaan mitään muuta planeettaa, kuin maapallon. On tää sen verran tyhmä laji, sen todistaa pelkkä sotaisuus ja ahneus. Lähinnä toivon jättimäistä meteoriittia maapallolle, niin isoa, että se kärventäisi aivan kaiken ja lopettaisi elämän muutamassa sekunnissa. Toinen vaihtoehto on tappava kulkutauti, mutta se synnyttää tuskaa. Kaikenkaikkiaan olen Pentti Linkolan linjoilla.
1989. Sillon oli Nintendo 8-bit ja Sega Master system..... Oli helppoa aikaa se. Kasettideckejä ja vinyyliä.
Sitten kun mulla on rahaa ja naisia, niin voidaan jäädä.
1943-luvulle sillon sai ryssää ampua ja miehet oli miehiä.
Jouko 66 V