Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää pöljälle, että miksi kaikki lattiat pitää puhdistaa?

Vierailija
12.02.2016 |

Ymmärrän, että vessan ja keittiön lattiat on hyvä pestä usein. Mutta minkä ihmeen takia kaikki lattiat pitäisi pestä jopa kerran viikossa? Asun mieheni kanssa kerrostalokaksiossa. Emme koskaan kävele kengillä sisällä, ja kaikki sotki siivotaan heti pois, jos sitä tulee ja imuroidaan viikottain. Niin eikö silloin riitä, että vaikka kerran vuodessa pesee lattiat?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen määrittää? Itse moppaan noin kerran kuukauteen, en aina sitäkään. Imurointia joka viikko.

Vierailija
2/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meilläkään usein mopata

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siihen kukaan pakota. Harva sinkku tai dinkku varmaankaan pesee lattioita kerran viikossa. Toisaalta jos sinne lattialle jotain oäätyy, niin vuoden päästä on aika urakka saada se irti. Helpommalla pääsee, kun pesee useammin.

Vierailija
4/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa sitten mulla olla vähän vääristyneet käsitykset siivouksesta. Lapsuudenkodissa siivottiin kaikki lattiat kerran viikossa kloriittivedellä. Äitini on monesti huutanut hyisaatanaa, kun olen keskustellut hänen kanssaan siivoamisestamme. Taisi sitten äiti olla vähän bakteerikammoinen. En tiedä, miten muut normaalisti siivoavat. Ap

Vierailija
5/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei näytä likaiselta tai ole tahmea niin ei mitään järkeä pestä.

Vierailija
6/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mopataan kerran viikossa näin kura-aikana, koska kyllä sitä mutaa jotenkin eksyy muuallekin kämppää. Mutta meillä onkin koira. Jos ei olisi, parin viikon välein pahimmat tiplut riittäisi ihan hyvin. Toki keittiö ja kylppäri tosiaan pestäisiin silti 1-2 kertaa viikkoon. 

Vierailija
7/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likaa syntyy muutenkin kuin kävelemällä likaisilla kengillä tai tiputtamalla sottaa lattialle. Ilmassa on saasteita ja pölyä, joka kerääntyy lattioille, ja imuroinnista huolimatta tarttuu lattiaan kiinni. Jos sitä ei pestä pois, se vain kerää lisää sitä likakerrosta päälleen. Huomaat tämän kyllä kun peset sitä lattiaa ja katsot sen pesuveden väriä kun huuhtelet moppia. Onko likaista vai ei? Varmasti on. 

Vierailija
8/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläintaloudessa ihan ymmärrettävää.

Vierailija
9/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon riippuu siitä, mitä materiaalia lattiat on, miten taloudessa eletään ja mistä ympäristöstä sisään tullaan.

Asuin omakotitalossa, ja hoidin eläimiä kuraisella pihalla. Vaikka miten yritettiin riisua saappaat jo ulko-ovella, oli olkkarinkin lattiat pestävä pari kertaa viikossa. Toisen kerran asuin hissittömän kerrostfalon neljännessä kerroksessa. Siellä ei tarvinnut edes imuroida kuin kerran kuussa, kun kaikki hiekatkin putosi kengistä jo rappukäytävään.

Vierailija
10/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan tarvitse. Itse pesen kostealla pari kertaa vuodessa, muuten imuroin.

Vierailija
11/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa sitten mulla olla vähän vääristyneet käsitykset siivouksesta. Lapsuudenkodissa siivottiin kaikki lattiat kerran viikossa kloriittivedellä. Äitini on monesti huutanut hyisaatanaa, kun olen keskustellut hänen kanssaan siivoamisestamme. Taisi sitten äiti olla vähän bakteerikammoinen. En tiedä, miten muut normaalisti siivoavat. Ap

Tai sitten äitisi on samanlainen kuin omani. Eli matot viedään ulos ja lattiat pestään joka viikko. Mutta kun menee esimerkiksi vessaan, niin pönttö ja lavuaari voi olla täysin ruokottomassa kunnossa. Samoin esim. kahvinkeitintä ei pestä / puhdisteta, vaan se on järkyttävässä lähmässä.

Luulen, että tama on peruja siitä, että hänellä on ollut vesivessa vasta 20 vuotta, joten sen siivous ei ole jotenkin takaraivossa. Itse taas pidän vessan ja keittiön tiptop, mutta en todellakaan moppaa enkä vie koskaan mattoja ulos.  

Vierailija
12/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, hyi olkoon jos ei pestä kuin pari kertaa vuodessa. Sanoohan sen järkikin, että pinnoille kerääntyy likaa, varsinkin kun siinä kävellään. Ei pelkkä pölyjen imuroiminen puhdista. No nyt ei tarvitse enää ihmetellä, miksi niin monien kodeissa on sellainen kummallinen tunkkainen ominaishaju, vaikka päällisin puolin näyttää siistiltä. On kai kun kuukausien paskat muhii lattioilla.

Vierailija
13/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten äitisi on samanlainen kuin omani. Eli matot viedään ulos ja lattiat pestään joka viikko. Mutta kun menee esimerkiksi vessaan, niin pönttö ja lavuaari voi olla täysin ruokottomassa kunnossa. Samoin esim. kahvinkeitintä ei pestä / puhdisteta, vaan se on järkyttävässä lähmässä.

Luulen, että tama on peruja siitä, että hänellä on ollut vesivessa vasta 20 vuotta, joten sen siivous ei ole jotenkin takaraivossa. Itse taas pidän vessan ja keittiön tiptop, mutta en todellakaan moppaa enkä vie koskaan mattoja ulos.  

Heh. mun äiti on samanlainen. Muuten lattiaat pestään runsaalla vedellä ja pesuaineella ja matot viedän ulos mutta vessa on likainen. Onkohan siinä taustalla joku ajatus että vessan kuuluukin olla likainen? Äitini oli yli 30 v kun muutti vesivessalliseen taloon, huussia ei ollut tapana siivota.

Vierailija
14/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran vuodessa! herranjumala ei riitä. Minä tiedän siivoavani vähän liikaakin, sill pesen lattiat vähintään kerran viikossa, välillä peräkkäisinäkin päivinä. Kyllä meillä ainakin lattiassa näkyy milloin mitäkin suttuja ihan joka huoneessa, enkä halua sellaisia katsella. Ei silti tarkoita, että kaikkien pitäis joka viikko ne lattiat pestä, mutta kerran vuodessa on kyllä jo ällöttävää. 

Vierailija
15/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kyllä haise yhtään millekään. Tuttavamme, joka on tunnettu julmasta suorapuheisuudestaan, kehui raikasta ilmaa. Ja ei siitä lattiasta edes jää yhtään likaista pesuvettä. Olen pari kertaa vuodessa mopannut muut huoneet, kuin keittiön ja vessan. Tuntuu turhalta jynssäykseltä, kun vesi on silti kirkasta joka kerta. Keittiötä ja vessaa pesen viikon välein suunnilleen. Ap

Vierailija
16/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otapas vaikka pala kostutettua talouspaperia ja pyyhkäise lattiaa mistä päin huushollia tahansa, vaikka olisit eilen pessyt, ja katso miltä se paperi näyttää :D Nii-in, ihan on likainen. (Ja meillä on puhdasta, pestään ja imuroidaan usein.)

Mattojen tamppaaminen ei ole se oleellisin, tehokas imuri (ja tuuletus aika ajoin) riittää, mutta ne lattialistat ja muut pölyä keräävät paikat ja pinnat sen putsauksen vaativat. Ja jos imuroit ja pyyhit pölyjä, niin miksi sitä lattia-alaakin ei samalla voi putsata tai pestä riippuen materiaalista?

Mä pesen ikkunatkin melkein aina sisäpinnalta siivouksen yhteydessä ja ihan selvää pölyä löytyy. Heti on huoneilmakin raikas kun pölyt poistuu.

Vierailija
17/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, hyi olkoon jos ei pestä kuin pari kertaa vuodessa. Sanoohan sen järkikin, että pinnoille kerääntyy likaa, varsinkin kun siinä kävellään. Ei pelkkä pölyjen imuroiminen puhdista.

Mitä likaa sinne kertyy? Ulkokengät jätetään eteiseen, joten sisällä ollaan aina sukkasillaan. Mistä ne sukat likaantuisi? Ei normaalit ihmiset niin paljoa jaloista hikoa, että sukat olisivat hikiset ja niistä tulisi hikeä lattiaan.

Ainoa lika mitä oleskelutiloihin tulee, on pölyä. Pölystä valtaosa lähtee imuroimalla. Ei sitä mystistä "likaa" itsestään kotiin tule.

Vierailija
18/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainakin järjetön siivoushullu enkä silti moppaa lattiaa kuin ihan max. kahden viikon välein, yleensä kuitenkin kerran kuussa tai kahdessa. Asutaan myös kerrostalossa, ei kuljeta kengillä sisällä ja koska lattia on valkoinen, siinä näkyy kaikki ''suttutahrat'' niin helposti että osaamme mopata kun on tarve. Ymmärrän jos on koiria tai lapsia, että tarve mopata voi olla vähän suurempi. Määrä myös riippuu siitä onko tullut nyt juuri sotkua, onko ollut vieraita (etenkin lapsivieraita) ja onko joku marssinut ovesta kurakengät jalassa sisään. Mattojakaan en vie usein, koska meillä on vain yksi matto joka painaa kuin synti.  Vessan pesen lattiasta kattoon varmaan useammin kuin moppaan lattiat ja keittiön lattian moppaan viikottain. Myös jos lattialle putoaa jotain mistä jää tahra, en nää mitään syytä miksi sitä ei voisi putsata rätillä ja aineella, ilman että täytyy koko lattia mopata. Kylläpä meni taas tunteisiin tämäkin siivouskeskustelu :D.

Vierailija
19/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No otapas vaikka pala kostutettua talouspaperia ja pyyhkäise lattiaa mistä päin huushollia tahansa, vaikka olisit eilen pessyt, ja katso miltä se paperi näyttää :D Nii-in, ihan on likainen. (Ja meillä on puhdasta, pestään ja imuroidaan usein.)

No ei muuten todellakaan ole :D. Viimeksi pyyhitty lattiat kostealla kuukausia sitten, ja ainoa mitä paperiin tarttui, oli hienoisesti pölyä (joka lähtee imurilla, viimeksi imuroitu 2 vkoa sitten). 

Mitä te sinne lattioille oikein sotkette?

Vierailija
20/41 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei muuten todellakaan ole :D. Viimeksi pyyhitty lattiat kostealla kuukausia sitten, ja ainoa mitä paperiin tarttui, oli hienoisesti pölyä (joka lähtee imurilla, viimeksi imuroitu 2 vkoa sitten). 

Mitä te sinne lattioille oikein sotkette?

Mitä ihmettä? :D Ei todellakaan likaannu tuota vauhtia mikään pinta, ei edes keittiönpöytä, jolla syödään päivittäin. Pelkkää pölyä meille tulee, ja kesäisin siitepölyä. Ap