Olen 37. Voinko ryhtyä vielä ammattimuusikoksi?
Tähtäimessä klassinen koulutus ja vaikkapa kaupunginorkesteriin töihin pääseminen. Minulla on musikaalisuutta ja isä on vähän maailmaakin kiertänyt ammattimuusikko. Itse en ole soittanut mitään koskaan.
Jos treenaan vaikka 6+ tuntia päivässä, niin varmaan parin vuoden päästä voisi päästä sisään Sibikseen? Onko teillä musiikin opiskelijoiden joukossa vanhempiakin opiskelijoita, jotka ovat aloittaneet musiikin harrastamisen myöhemmin elämässä?
Kommentit (7)
Kai se onnistuu, vaikka johonkin tanssiorkesteriin ( joita tosin on nykyään kovin vähän) tai kanttoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Tähtäimessä klassinen koulutus ja vaikkapa kaupunginorkesteriin töihin pääseminen. Minulla on musikaalisuutta ja isä on vähän maailmaakin kiertänyt ammattimuusikko. Itse en ole soittanut mitään koskaan.
Jos treenaan vaikka 6+ tuntia päivässä, niin varmaan parin vuoden päästä voisi päästä sisään Sibikseen? Onko teillä musiikin opiskelijoiden joukossa vanhempiakin opiskelijoita, jotka ovat aloittaneet musiikin harrastamisen myöhemmin elämässä?
Sibeliusakatemian voit unohtaa. Voisitko vielä elättää itsesi musiikilla? Ihan varmasti, mutta kovaa satsausta se vaatii tässä kohtaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaanpa väittää, että voit. Mutta silloin musiikin pitää olla elämässäsi aina etusijalla eikä vaan "hassu harrastus". Motivaatio ja sitkeys palkitaan joka alalla, niin myös musiikissa ihan iästä riippumatta.
Aloita vaikka sillä, että hankit sen soittimen ja treenaat kuusi tuntia joka päivä ja katso onko motivaatiota vielä viikon jälkeen. Sibikseen tuskin pääset, ellet ole jotenkin äärimmäsen poikkeuksellisen luonnonlahjakkuus, mitä vähän epäilen, sillä yleensä se muusikkous on veressä ja tulee ilmi jo nuoressa iässä. Toki hyväksi voit ilman muuta kehittyä ja saada elantoakin musiikilla, jos jaksat tehdä valtavasti töitä sen eteen. T:muusikko
Sinikseen ei ole mahkuja, enkä usko, että tuossa iässä voisit enää oppia orkesterisoittimen soittamista niin paljon, että sua sinfoniaorkesteriin kelpuutetaan.
Ehkä joku harvinainen soitin voisi tulla kyseeseen, kuten harppu ( enkä siis nyt viittaa ikääsi), lyömäsoiytimet.
Mikä siis vaihtoehdoksi?
Tuskin voit saada musiikista siis ammattia itsellesi. Mutta kis vaikka osaat laulaa, niin kuoroon tai lauluyhtyeeseen ja sitä kautta keikalle.
Nyt kyllä sohaisit muurahaispesään.... :D
Kyllä olisi jo 2-vuotiaana pitänyt aloittaa musatissa, siitä musiikkiopistoon, musiikki on koko elämäni jne.