Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka ostaa kummilahjan?

Baloo
11.02.2016 |

Jeesatkaas vähän. Minusta on tulossa kummi (jälleen kerran), mutta nyt tulikin tenkkapoo... En ole lapsen sylikummi ja en ennenkään ole ostanut kummilahjaa kahdelle aikaisemmalle kummilapselle koska olen antanut itseni ymmärtää, että vain sylikummi ostaa lahjan. Nyt kuitenkin kuulin soraääniä tästä käytännöstä. Millainen käytäntö nykyään vallitsee siis? Antavatko nykyään kaikki kummit kummilahjan?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ostavat lahjan. Miten olisi yhteislahja?

Vierailija
2/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä tuttavapiirissä on tapana, että kaikki kummit lahjovat lasta jollakin tavoin. Ne perinteisemmät lahjat ostaa ehkä sylikummi, ja muut sitten jotakin muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat antaa jotakin erityistä niin mene johonkin tapahtumaan mukaan:) siinäkin on lahjaideaa, aina ei lahjojen ostelu ole tarpeen

Vierailija
4/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olemalla lapsen elämässä läsnä on se kaikkein paras juttu.

Vierailija
5/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olemalla lapsen elämässä läsnä on se kaikkein paras juttu.

Näin minäkin (kummina) ajattelen. Siitä huolimatta olen joka lapselle antanut kastelahjan. Eivät ne toisiaan poissulje.

Vierailija
6/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen anatnut lahjan aina jos ristiäisiin on kutsuttu, olin kummi tai en.

Vierailija
7/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen elämässä varmaankin tulen olemaan mukana. Siitä ei ole kiinni. Kaksi kummilasta ennestään joista toisen kanssa enemmän tekemisissä, mutta toisen kummilapsen vanhempien kanssa ajauduimme eri teille. Tosin ei varmaan haittaa lasta kun kummeja oli aika lauma. Taisi seitsemän olla...

Eikä lahjapuoli ole rahakysymys. Enemminkin tuli olo, että olenpas ollut juntti kun en ole lahjaa ostanut.

Vierailija
8/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin olet melkoisen juntti jos olet ollut kaikkien 7 kummilapsesi ristiäisissä mukana etkä ole lahjaa ostanut. Kyllä se kuuluu hyviin tapoihin että jokainen, joka ristiäisiin tulee, tuo lahjan mukanaan, ETENKIN kummit.

Vierailija
9/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vieras tuo vauvalle lahjan. Kummit tuovat kummilahjan eli esim. yksi tuo kummikehyksen, toinen kummilusikan, kolmas pankin jne.

T. 2x kummi

Vierailija
10/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan itsestäänselvyys, että jos minut kutsutaan juhliin niin vien juhlinnan kohteelle lahjan.

Vierailija
11/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerätkää rojua kaappiin jo heti alusta saakka. Kyllä se saajaa ilahduttaa, kun makaa muutaman kuukauden vanhana.

Vierailija
12/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta sylikummi käsitteestä sen verran, että juuri nuorimmaisen lapsemme ristiäisissä keskustelimme papin kanssa, kuinka tuo kurja tuo käsite on. Vaikka yleensä yksi kummeista onkin se, joka pitää vauvaa sylissä, niin ei se tee hänestä yhtään sen enempää kummia kuun muistakaan. Eli pappikin oli sitä mieltä, että olisi sopivaa puhua kaikista kummeista ihan kummeina ja joku nyt vaan sattuu saamaan kunnian pitää vauvaa sylissä kasteen ajan.

Ja kyllä minä ainakin olen kaikkiin ristiäisiin lahjan vienyt, oli sitten kastettavana kummilapsi tai ei. Kummilapselle olen toki hankkinut jotain perinteisempää, esim lusikka tai kehys.

Vierailija
13/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ristiäisissä olevat, paitsi pappi, tuovat kastetulle lahjan, TIETYSTI. Kun sä olet lapsen kummina vielä jättänyt lahjan antamatta, niin olet todellakin ollut aikamoinen juntti.

Mä sain kunnian olla kummina toiselle kaksoselle, ostin kuitenkin molemmille lapsille lahjat.

Vierailija
14/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt seitsemälle lapselle ole kummina. Toisella kummilapsellani on seitsemän kummia siis. Tälle lapselle vein itseasiassa lahjan. Toista kummilasta olen lahjonut sitten muuten vuosien saatossa. No nyt pitää alkaa kummilahjaa suunnittelemaan. Ei onneksi ole kiire vielä kun ristiäiset ovat vasta lauantaina =)

Vierailija
15/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläpäin on tapana että kaikki kummit ostaa budjettiinsa sopivan lahjan. kummit voi ostaa yhdessä jonku kalliimman tai jos jollai ei oikeesti oo rahaa nii kukkapuskaki riittää. kunha tulee paikalle

itselläkään ei ollut rahaa kun kummipojan ristiäiset oli niin ostin kuitenki halvan säästöpossun. ilmeisesti lahja oli silti hieno ku yhä on hyllyssä ja rahaaki on kerätty sisälle :D

Vierailija
16/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on myös tapana, että kaikki juhliin osallistuvat vievät päivänsankarille lahjan. Perinteiset kummilahjat (valokuvakehys, lusikka, mitä näitä nyt on) on varattu kummeille, muut vievät mitä näkevät sopivaksi (yleensä on ollut söpöjä vaatteita, tietynmerkkiset kengät, vauvan tarvitsemia tarvikkeita, leluja jne.). Kummien kesken on sitten tarkemmin koordinoitu, kuka vie mitäkin ettei tule montaa lusikkaa tai samanlaista valokuvakehystä.

Vierailija
17/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sylikummi eroaa muista kummeista? EI MITENKÄÄN. Lasta voi pitää kasteessa myös esim. mummo tai äiti/isä.

Olet kyllä todella törppö, jos et ole kummilahjaa vienyt. Minä olen muistanut aina lasta, jos minut on kutsuttu ristiäisiin, vaikka en olisi kummi.

Vierailija
18/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan itsestäänselvyys, että jos minut kutsutaan juhliin niin vien juhlinnan kohteelle lahjan.

Ihan erikseen toivoin, etteivät muut kutsuvieraat kuin kummit tuo lahjaa. Ellei nyt ihan pakottava tarve ole antaa jotain. Eli ei nyt syljeskellä lahjojen päälle mekään. 

Mutta kyllä oletusarvo on, että kummi tuo jotain. Eipä olisi haitannut, vaikka eivät olisi tuoneet. 

Vierailija
19/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kummiksi valitut ostavat kummilapselleen lahjan. En ole koskaan missään päin Suomea törmännyt vaihtoehtoon, jossa vain sylikummi ostaisi lahjan! Lahjan arvo on epäolennainen, jokainen ostaa lahjan omien varojensa ja tapojensa mukaan (vaikka olisi rikas, ei tarvitse antaa kymppitonnin lahjaa). Lahjan ei tarvitse olla ns. perinteinen kummilahja, vaan voi ostaa vaikka helistimet tai vaatteita.

Vierailija
20/32 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 kummilasta, joista kahden sylikummi. Kaikille olen lahjan ostanut niin kastepäivänä, kuin synttäreinä kuin jouluna kuin rippijuhliin, lakkiaisiin yms yms yms. ja kummilasten sisaruksillekkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän