Ahmin taas ja nyt itken koska en halua olla läski
En jaksa enää. Syömisen kanssa on ollut ongelmia 8-vuotiaasta lähtien ja olen nyt 18. Olin aina pisin ja samalla myös painavin. En ollut läski lapsi, mutta koska kasvupyrähdykseni tapahtui aikaisin olin isompi kuin muut. Tietenkin sain kuulla siitä muilta lapsilta. Ensimmäisen kerran mua sanottiin lihavaksi juuri toisella luokalla. Vähensin koulussa syömistä ja lopulta lopetin kokonaan. En syönyt aamupalaakaan joten tietenkin oli hirvittävä nälkä aina koulun jälkeen. Lähikaupasta haettiin kavereiden kanssa tikkareita tai patukoita. Kun pääsin kotiin söin normaalia kotiruokaa. Paljon.
Vaikka olin täynnä pakotin itseni syömään lautasen tyhjäksi, koska niin oli opetettu. Aloin syömään salaa kaapeista keksejä ja jäätelöä. Piilotin kääreet huoneeseeni josta ne aina myöhemmin löydettiin. Häpesin todella.
Ala-asteen lopulla hyvä ystävä sairastui anoreksiaan. Tulin kateelliseksi. Päätin aloittaa ensimmäisen dieettini, jotta olisin poikien suosiossa sitten yläasteella. Kotona ei ollut vaakaa, mutta punnitsin itseäni aina kavereiden luona. Laihduin, mutta se päättyi aina ahmimiseen. Seiskan lopulla aloin masentua ja kasiluokalla ahmin ja oksentelin (harvoin kylläkin). Ysiluokalla oli terveystarkastus ja vaaka sanoi 82 kiloa. Päätin laihtua. Ja laihduinkin ennen lukion alkua. Viikkoa ennen terveystarkastusta lopetin syöminen. Ja miten onnellinen olinkaan kun paino oli alle tietyn luvun.
Nyt ahminta on taas alkanut ja olenkin lihonut 6 kiloa. Normaalipainon rajoilla keikun. Ah.
Kommentit (3)
Jos haluat laihtua tee se oikein ja terveellisesti, noilla sun dieteillä et laihduta läskiä vaan laihdutat lihaksista olemattomat, lihakset ne ravintoa tarvii ei läskit. Syö terveellisesti, 5 kertaa päivässä proteiinipitoisia ruokia ja muista ruoan määrä. Ei kamalia annoksia, herkut kerran viikossa, läski tulee siitä kun syöt ravintotarpeidesi ylitse ja keho alkaa varastoimaam sokeria joka ikäväkyllä muuttuu läskiksi. Ja muista käydä vaikka kävelylenkeillä 3-5kertaa viikossa 3-6km lenkki joka kerta. Ja muista juoda vettä paljon. Kun yhden viikon näitten ohjeiden mukaan syöt ja kuljet niin laihdut oikein eikä tee mieli ahmia. Ja niistä proteiineista, paljon lihaa kanaa, kananmunia, soijapitoiset(pavut, tofu jne)
Mä olen ollut ihan samanlainen koko aikuisikäni. Tee tuolle hullutukselle siis jo nyt stoppi. Älä lopeta syömistä äläkä paastoa! Ne pilaavat sun aineenvaihdunnan pikku hiljaa. Syö usein, mutta terveellisesti. Pitkässä juoksussa siitä on hyötyä.
Mut sai ruotuun vasta Jutan FitFarm dieetti. Opettelin syömään uudestaan. Alussa oli järjettömän kamalaa syödä 5 krt päivässä isoja annoksia, mutta pikkuhiljaa huomasin, että tuollainen ruokarytmi tekee vain hyvää. Aloin olemaan energisempi ja vaikka paino ei pudonnut, lihakset kasvoivat, vartalo kiinteytyi ja mussa tapahtui muutoksia positiiviseen suuntaan. Mun aineenvaihdunta oli niin pahasti jumissa, että painon putoamiseen meni kauan ja sekin oli ihan kamalaa, kun olin tottunut siihen, että paastolla saan 5-10 kiloa alas hetkessä. Se että mulla oli vertaistukiryhmä ja olin maksanut dieetistä, sai mut jatkamaan siinä ja se oikeasti auttoi kaikessa.
Enkä tarkoita, että sun pitää ostaa Jutan ohjelma, mulle se oli se viimeinen oljenkorsi, vaan sitä, että ala syömään tervein tavoin, se auttaa sun hyvinvointiin kaikista eniten.
Mulla kans koko elämän ollu samoja ongelmia. Olen nyt 19.
Mulla ei paino todellakaan ole edes normaalin rajoissa. Syömishäiriö mulla on ja se on ahmimishäiriö.
ravitsemusterapiasta aikoinaan saanut apua myöskin kognitiivisesta terapiasta.
tuosta paskasta on tie ulos.
Aloita vaikka varaamalla ravitsemusterapia aika.