Miksi pitäisi opetella kertotauluja?
"Opettajan hätähuuto: ”Lapset on koneellistettu – edes kertotaulua ei osata”"
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/172137-opettajan-hatahuuto-lapset-konee…
Mitä järkeä on kertotalulujen ulkoa opettelussa? En itse koskaan oppinut kertotaluja ulkoa ja silti kirjoitin pitkästä matematiikasta laudaturin. Matematiikassahan on oleellista oppia laskemaan ja päättelemään, eikä opetella papukaijana vastauksia ulkoa.
Kommentit (18)
Peruskoulussa ainakin lasketaan suuri osa laskuista mekaanisesti esim. jakolaskut jakokulmassa ja kertolaskut allekkain. Näissä ainakin tarvitaan kertotauluja, ja jos ne osaa ulkoa, niin laskeminen on huomattavasti nopeampaa kuin se, että ottaa sormet esiin ja alkaa niillä laskea. Vielä yläkoulussakin näkee näitä, jotka vaivihkaa laskevat sormilla nolona toivoen ettei kukaan huomaisi. Se on aikaavievää ja turhauttavaa. Kannattaa siis opetella ne ulkoa siellä alaluokilla, kun harjoittelu aloitetaan.
En huomannut että tuossa puhuttiin siitä että kertotaulu pitäisi osata ulkoa, se pitäisi osata ilman laskinta.
Kertotaulut tuovat rutiinia arkiseen laskutaitoon. Eiväthän ne mitään matematiikkaa ole, ja alakoulun opet tuppaavat niitä yliarvostamaan, mutta tottakai vaikka jossain kauppareissulla rutinoitunut kertolaskutaito helpottaa rahankäytön arviointia.
Niiden ulkoa osaaminen helpottaa ja nopeuttaa useampiosaisten/päättelyä vaativien laskujen suorittamista. Ulkoa osaamisesta ei juurikaan ole hyötyä todella taitaville laskijoille, koska he (kuten siis sinäkin ehkä) pystyvät pitämään mielessään ja käsittelemään päässään useampia yhtäaikaisia laskutoimituksia. Keskivertolaskijalle on kuitenkin helpottavaa jos kertolaskuosuus tulee "apteekin hyllyltä" ja rajallinen kapasiteetti säästyy laskutehtävän muiden osioiden prosessointiin.
Mielestäni se kehittää ajattelua. samoin prosenttilaskun osaaminen. Suurinpiirteisen arvion pystyn päättlee monlemmissa nopsaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se kehittää ajattelua. samoin prosenttilaskun osaaminen. Suurinpiirteisen arvion pystyn päättlee monlemmissa nopsaan.
Nimenomaan ulkoluku ei kehitä ajattelua. Ajattelua kehittää se, että oppii jo pienenä päättelemään tulokset. Esim. niin että 3*9 hmm... siis 3*10 on 30 ja siitä vähennetään 3, eli 27 !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se kehittää ajattelua. samoin prosenttilaskun osaaminen. Suurinpiirteisen arvion pystyn päättlee monlemmissa nopsaan.
Nimenomaan ulkoluku ei kehitä ajattelua. Ajattelua kehittää se, että oppii jo pienenä päättelemään tulokset. Esim. niin että 3*9 hmm... siis 3*10 on 30 ja siitä vähennetään 3, eli 27 !
Hö no kyllä joku yhdeksän kertotaulu on helppo päätellä. Mutta 6*8, 6*7 ja 7*8 on kyllä hitaita päätellä, jos niitä ei muista. Ei siihen maailma kaadu, mutta ei tee aivoille yhtään pahaa joskus jotain opetella ulkoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se kehittää ajattelua. samoin prosenttilaskun osaaminen. Suurinpiirteisen arvion pystyn päättlee monlemmissa nopsaan.
Nimenomaan ulkoluku ei kehitä ajattelua. Ajattelua kehittää se, että oppii jo pienenä päättelemään tulokset. Esim. niin että 3*9 hmm... siis 3*10 on 30 ja siitä vähennetään 3, eli 27 !
Hö no kyllä joku yhdeksän kertotaulu on helppo päätellä. Mutta 6*8, 6*7 ja 7*8 on kyllä hitaita päätellä, jos niitä ei muista. Ei siihen maailma kaadu, mutta ei tee aivoille yhtään pahaa joskus jotain opetella ulkoakin.
7*8 = 70 -14 = 56. Helppo.
Jos ulkolukulapselle tulee eteen esim. 12*13, niin hänhän menee ihan paniikkiin, koska tuota ei löydy ulkolukutaulusta. Päättelemään tottunut lapsi laskee tuon nopeasti.
En ymmärrä ongelmaa. Jos olet hyvä lukujen kanssa osaat 10 asti kertotaulun nopeasti joka tapauksessa, ei koulussa testata opettelitko ulkoa vai lasketko yhtä nopeasti. Kyseessä on kuitenkin niin yksinkertaisista luvuista. Oma lapsi osasi päätellä kertotaulut sujuvasti, joten niiden "ulkoa opettelu" ei ole ollut minkäänlainen homma, osasihan hän ne jo valmiiksi. Jos lapsella on vaikeuksia lukujen ja niiden ymmärtämisen kanssa, saattaa hän joutua opettelemaan ulkoa (koska ei pysty pylrittämään lukuja päässään nopeasti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se kehittää ajattelua. samoin prosenttilaskun osaaminen. Suurinpiirteisen arvion pystyn päättlee monlemmissa nopsaan.
Nimenomaan ulkoluku ei kehitä ajattelua. Ajattelua kehittää se, että oppii jo pienenä päättelemään tulokset. Esim. niin että 3*9 hmm... siis 3*10 on 30 ja siitä vähennetään 3, eli 27 !
Hö no kyllä joku yhdeksän kertotaulu on helppo päätellä. Mutta 6*8, 6*7 ja 7*8 on kyllä hitaita päätellä, jos niitä ei muista. Ei siihen maailma kaadu, mutta ei tee aivoille yhtään pahaa joskus jotain opetella ulkoakin.
7*8 = 70 -14 = 56. Helppo.
Miten ton 14 tuloksen sait? Kertomataulun avulla vai.
Kertomataulu on minulla päässäni eräänlaisina joukkokuvina, joten ei se ulkoa oppiminen tarkoita mielestäni vain ulkoa höpöttämistä. Tai minä olen aina tavallaan " nähnyt" ne lukujoukot sieluni silmin, joten kertominen tulee ajattelematta selkärangasta. Ne siis kasautuu kuin joku tetrispeli sekunnissa ja tiedän tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ongelmaa. Jos olet hyvä lukujen kanssa osaat 10 asti kertotaulun nopeasti joka tapauksessa, ei koulussa testata opettelitko ulkoa vai lasketko yhtä nopeasti. Kyseessä on kuitenkin niin yksinkertaisista luvuista. Oma lapsi osasi päätellä kertotaulut sujuvasti, joten niiden "ulkoa opettelu" ei ole ollut minkäänlainen homma, osasihan hän ne jo valmiiksi. Jos lapsella on vaikeuksia lukujen ja niiden ymmärtämisen kanssa, saattaa hän joutua opettelemaan ulkoa (koska ei pysty pylrittämään lukuja päässään nopeasti).
Nimenomaan näin. Meidän perheessä ei kertotauluja ole yhdenkään lapsen kanssa päntätty, ja hyvin on aina sujunut. Minulle on ihan sama, miten osaavat, mutta osaavat. Mutta matikka on ollut kaikille helppoa myöhemminkin.
Mun lapsi osasi kertotaulun ennen kouluunmenoa niinkuin minäkin aikoinaan. Olemme molemmat nopeita päässälaskuissa, mutta ei se kummemmasta matemaattisesta lahjakkuudesta kerro. Voin sanoa näin pitkää matikkaa ja fysiikkaa lukiossa lukeneena.
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkolukulapselle tulee eteen esim. 12*13, niin hänhän menee ihan paniikkiin, koska tuota ei löydy ulkolukutaulusta. Päättelemään tottunut lapsi laskee tuon nopeasti.
Ei mene paniikkiin. Hän jakaa tuon kahdeksi kertolaskuksi ja laskee vastaukset yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkolukulapselle tulee eteen esim. 12*13, niin hänhän menee ihan paniikkiin, koska tuota ei löydy ulkolukutaulusta. Päättelemään tottunut lapsi laskee tuon nopeasti.
Ei mene paniikkiin. Hän jakaa tuon kahdeksi kertolaskuksi ja laskee vastaukset yhteen.
Näin tekee, jos on tottunut päättelemään.
Ulkoa opittu vastaus löytyy aina nopeammin. Esimerkiksi pääsykokeissa on usein niin paljon laskettavaa, että on täysi työ ehtiä laskea ne kaikki. Jos osan laskuista voi laskea suoraan päässään, säästyy paljon aikaa, kun laskinta tarvitsee käyttää vain vastauksen tarkistamiseen.
Kyllä päässälasku on mieletäni tärkeää ihan kaikessa. Jos ei osaa kertotaulua, ei jakolaskukaan onnistu hetkessä. Kuluttajan törnää jatkuvasti tarjouksiin, jossa kertolasku ja jakolasku on tärkeää. Sitoudunko vaikka laajakaista-asikaaksi tarjouksen perusteella, jossa 6 ekaa kuukautta hinta on 25 e, ja sen jälkeen 39 e, vai olisiko 30 e kuukaudessa koko ajan halvempi. Kannattako ostaa 10 kolme tuotetta, vai säästääkö siinä oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se kehittää ajattelua. samoin prosenttilaskun osaaminen. Suurinpiirteisen arvion pystyn päättlee monlemmissa nopsaan.
Nimenomaan ulkoluku ei kehitä ajattelua. Ajattelua kehittää se, että oppii jo pienenä päättelemään tulokset. Esim. niin että 3*9 hmm... siis 3*10 on 30 ja siitä vähennetään 3, eli 27 !
Hö no kyllä joku yhdeksän kertotaulu on helppo päätellä. Mutta 6*8, 6*7 ja 7*8 on kyllä hitaita päätellä, jos niitä ei muista. Ei siihen maailma kaadu, mutta ei tee aivoille yhtään pahaa joskus jotain opetella ulkoakin.
7*8 = 70 -14 = 56. Helppo.
Ei.
Vaan 7*8=56.
Eihän kertotauluissa edes ole paljoa opettelemista!
Ne nyt vaan kerta kaikkiaan on osattava.
Jos työurana on sossun elätti neukkukuutiossa niin sitten asia on toki eri -roskaväki tehkööt mitä tekee.
Kertotaulut ulkoa opetellut on heti pulassa, kun tulee lasku, jota ei ole kertotaulussa!
Laskemaan opetellut osaa laskea laskun, vaikka sitä ei olisikaan kertotaulussa.