Järkeä hei pyykinpesuun!
Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.
Kommentit (1673)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kehtaa keksiä noita ihmeellisiä
juttuja? Juu, varmana iso sakki pesee pyykkejään 3kg koneella vähintään kolme kertaa päivässä jne jutut.Onhan harvinaista, mutta ei niin ihmeellistä kuin sinä luulet. En sentään kerro hänen nimeään ja osoitettaan, joka niin tekee. Mutta joku yllytti.
Minun puolestani peskää pyykkinne ihan miten tahdotte, mutta älkää tulko minun asiakkaiksi haisevissa vaatteissanne, joita te itse luulette puhtaiksi. Olette niin tottuneet hajuun ja peitätte sitä vahvasti hajustetuilla pesu- ja huuhteluaineilla, että ette huomaa itse mitään.
Ei kukaan ole kysynyt kenenkään nimiä, osoitetta? Jos sinulla ei ole muuta keinoa kuin keksiä lisää todennäköisiä valheita vastaukseksi, jotta saisit ns näpäyttää, niin onpa ihme touhua.
En minäkään ymmärrä tuollaista keksin suurella todennäköisyydellä omia juttuja ns näpäyttäen toisia niillä toimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Nuo ns näpäyttelijät häviää keskustelusta, kun eivät enää vastaa jatkokysymyksiin ja muutenkin vastaukset haiskahtaa keksityiltä.
Kyllä, huomannut saman.
Pidän aina käytössä valkoisia aluslakanoita , koska silloin tulee pestyä 90 asteessa ja kone tykkää.
Se aiemmin kerrottu pesen kolmen kilon koneella ison porukan pyykkejä on selvästi keksitty😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kommentoin, että miulla ei haise puhtaat tekstiilit pahalta, eikä jää likaisiksi vaikka en pese kaikkea 60c. Varmasti siihen vaikuttavat oikea pesuaineen annostelu, lämpötila, pesuohjelma, sopiva pesutiheys jne. seikat. Tarpeen mukaan pesen tekstiileitä eri lämpötiloissa/ohjelmissa. Riippuen eri seikoista. Petivaatteet, pyyhkeet pesen pääosin 60c. Ap
Minäpä käynnistin juuri pyykkikoneen 60 asteen ohelman. Koneeseen meni kahden alle kouluikäisen lapsen vaatteita. Sisältöä en kovin yksityiskohtaisesti käynyt läpi. Erilaista ruokatahraa varmasti, samoin yhdet housut jotka olivat kuivuneet pissavaihngon jälkeen aivan koppuroiksi. Varmasti suurimman osan pesuohjeet olisivat olleet 40 astetta, mutta nyt kuudenkympin pesulla varmistan, että lapsilla on kerrasta puhdasta ja tuoksutonta vaatetta. Yhtään villaa tms. ei pesussa ole, vain tavallista sisävaatetta. Painatuksellisia vaatteita pesussa on, mutta tänään en ehdi niitä erikseen viileämmässä pesemään, joten pienellä riskillä nekin pudistuvat nyt kuudessakympissä. Toiminko jonkun mielestä erityisen väärin?
Me ollaan tehty samoin. Yhtään vaatetta ei koskaan ole mennyt pilalle, aina on puhdasta ja raikasta pyykkiä.
Täällä oli välillä möly siitä, että näin ei saa tehdä lastenvaatteille, koska painatukset voi kulua tai lähteä jopa kokonaan ja lapset pahoittaa mielensä. Hohhoijaa, sanonpa vaan. Kuudessankympissä olen pessyt aina, vain pari lasten paitaa on menettänyt pyykkikoneessa kuvansa. Siitäkin huolimatta elämä jatkuu niin lapislla kuin aikuisilla.
Lapsille on muutenkin kivempia sellaiset vatteet, jossa kuviot on painettu itse kankaaseen. Ei mitään muovista vaatteeseen päälle painettua printtiä, joka lohkeilee, murenee ja kuvio kuluu äkkiä pois. Turhaan harmitusta vain lapselle ja hyvä vaate muuttuu liian nopeasti käyttökelvottomaksi yhden kuluneen printin takia.
Ei kiitos noita kyllä pesen lasten vaatteet aina ja iänkaikkisesti vähintään 60c vaikka niissä olisi vaikka mitä kimallusta, kuvaa... Vaikka vaate ei olisi mitenkään niin likainen.
Jos käytän koneen max 1 kg -ohjelmaa, niin laitan sinne silloin kilon verran, jos taas 9 kg -ohjelmaa, niin sitten täyteen. Punnitsee kuitenkin koneessa olevan pyykin ja jos on maksimia vähemmän, aika ja vedenkulutus muuttuu. Joskus vaan höyrytän yhden kerran käytössä olleen paitapuseron. Ohjelmia tarpeen ja käytettävissä olevan ajan mukaan, siksihän se ostettiin.
Vierailija kirjoitti:
Up
Miksi nostelet turhaan ketjuja, ellei ole mitään kirjoitettavaa niihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up
Miksi nostelet turhaan ketjuja, ellei ole mitään kirjoitettavaa niihin?
Ai yksi tyyppi vain upittelisi moniin ketjuihin päivästä toiseen? Ööh, en usko. Voithän sinä kirjoittaa jotakin pyykinpesusta, kun kumminkin jotain kommenttia laitoit?
Jos kone haisee tunkkaiselta niin pesu 95c tyhjiltään pesuaineen kanssa useimmiten tehoaa hajuihin!
Huomenna, sunnuntai aamuna saa laittaa pesukoneen päälle tuntia aikaisemmin! Jippii, kesäaika.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa pestä myös pesukone säännöllisesti muutoin saattaa kone alkaa hausta umnehtuneelta ja myös pestyihin pyykeihin tulee hajuhaittoja. Itse kuivaan joka käytön jälkeen ainakin pesukoneen tiivisteet ja minulla on myös tapana parin kuukauden välien pyörittää kone tyhjänä 90 asteen ohjelmalla (heitän silloin koneeseen kalkinpoistoaineen tai ruokasoodaa).
Tämä on kaikkein käsittämättömin "säästö", että konetta pyöritetään tyhjän 90 asteessa, kun samalla vaivalla saisi pestä pyykkiä. Tiivisteet on tietenkin pidettävä puhtaana ja aina luukku auki. Meillä ei ole vedessä kalkkia vaan pikemminkin rautaa.
Vierailija kirjoitti:
juttuja? Juu, varmana iso sakki pesee pyykkejään 3kg koneella vähintään kolme kertaa päivässä jne jutut.
Ottamatta kantaa siihen, onko tänne kirjoitettu keksitty vai ei, voin kuvitella montakin tilannetta, jossa iso sakki pesee pyykkejään 3 kg:n koneella. Ehkä silloin, kun käytössä on vanha hyvä kone, joka pesee pyykit puhtaaksi tunnissa eikä siitä raaskita luopua. Tai jos jostakin syystä asunnossa ei ole tilaa suuremmalle koneelle. Normaalisti voisi riittää kolme koneellista viikossa, mutta jonkun sotkuisen sairauden tai muun syyn vuoksi pyykkiä tulee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa pestä myös pesukone säännöllisesti muutoin saattaa kone alkaa hausta umnehtuneelta ja myös pestyihin pyykeihin tulee hajuhaittoja. Itse kuivaan joka käytön jälkeen ainakin pesukoneen tiivisteet ja minulla on myös tapana parin kuukauden välien pyörittää kone tyhjänä 90 asteen ohjelmalla (heitän silloin koneeseen kalkinpoistoaineen tai ruokasoodaa).
Kannattaa laittaa esipesu sitruunahapolla, varsinainen pesu pyykkipulverilla 90-asteessa. Ja tietenkin tiivisteiden pesu ja kuivaus. Pidentää myös pyykkikoneen ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juttuja? Juu, varmana iso sakki pesee pyykkejään 3kg koneella vähintään kolme kertaa päivässä jne jutut.Ottamatta kantaa siihen, onko tänne kirjoitettu keksitty vai ei, voin kuvitella montakin tilannetta, jossa iso sakki pesee pyykkejään 3 kg:n koneella. Ehkä silloin, kun käytössä on vanha hyvä kone, joka pesee pyykit puhtaaksi tunnissa eikä siitä raaskita luopua. Tai jos jostakin syystä asunnossa ei ole tilaa suuremmalle koneelle. Normaalisti voisi riittää kolme koneellista viikossa, mutta jonkun sotkuisen sairauden tai muun syyn vuoksi pyykkiä tulee enemmän.
Halvemmaksi ja kätevemmäksi se käy hankkia isompi kone talouteen kuin pestä vanhalla pikkukoneella monta kertaa päivässä, joka kaikenlisäksi kuluttaa sähköä enemmän. Ja vettäkin tiheällä pesutahdilla. Ei ole varmaan kovin yleistä, että johonkin tilaan mahtuisi vain kolmen kilon pyykkikone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kaikkein käsittämättömin "säästö", että konetta pyöritetään tyhjän 90 asteessa, kun samalla vaivalla saisi pestä pyykkiä. Tiivisteet on tietenkin pidettävä puhtaana ja aina luukku auki. Meillä ei ole vedessä kalkkia vaan pikemminkin rautaa.
Ei se ole iso vaiva ja energian tuhlausta pestä 1-2x vuodessa kone tyhjänä. Toki kannattaa pestä mahdollisuuksien mukaan joskus pyykkiä yli 70c. puhdistuu konekin samalla.