Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini mättää kofeiinitabletteja

Vierailija
10.02.2016 |

Tyttö 17v lähti kouluun ja kun menin viemään hänen huoneeseensa vaatteita, oli pöydällä kofeiinitablettipurkki. Olen vähän vihainen, koska pelkään että tyttö addiktoituu niihin lopullisesti. Kahvin juontia en ole rajoittanut, mutta energiajuomista en pidä. Toki en voi tietää mitä hän tekee itsekseen.
On valittanut pitkään väsymystä minun ja mieheni (tytön isä) eron jälkeen ja kuulemma koulukin painaa päälle. Oli sitten keksinyt tällaisen keinon auttaa väsymystä. Otanko asian puheeksi, ja jos otan niin mitä sanon? Olen ehdottanut keskusteluapua ammattilaisen kanssa mutta ei kuulemma halua avautua tuntemattomalle.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata totuttautua tabletteihin. Niitä helposti rupeaa ottamaan lisää. Kahvia vain, jos jotain kofeiinia pitää saada.

Vierailija
2/10 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvista lentää herkkävattasemmilla ryynit housuun sekä kyllä kahvikin aiheuttaa riippuvuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kahvin kofeiini mielestäsi jotenkin erilaista kuin tabletin?

Vierailija
4/10 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini on tietenkin samaa oli sitä kahvissa tai tabletissa, mutta tabletteja tulee herkästi vedettyä liikaa. Kahvia harvemmin vetää kymmenen kuppia päivässä, mutta tablettien ottamisen kynnys on pienempi.

-ap

Vierailija
5/10 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tablettien ja kahvin kanssa on sama ongelma, jos niitä käyttää heräämiseen aamulla -> elimistö alkaa turvautua niihin ja olo onkin väsynyt ilman tablettia tai kahvikupillista. Tämä sekoittaa omaa kortisolituotantoa.

Jos taas ottaa tabletin tai kahvin illalla jaksaakseen valvoa, se helposti syö yöunia, joka taas aiheuttaa seuraavana päivänä väsymystä.  

Ohjeen mukaan tabletteja saa ottaa yhden päivässä. 

Vierailija
6/10 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itsekin juon kahvia sen pari kuppia päivässä, mutta huolettaa tosiaan tuo liikakäyttö mitä tableteilla tekee paljon herkemmin. Kaveri söi noita opiskeluaikana ja muistan että vieroittautuminen oli vaikeaa.

Ymmärrän sinänsä, että tuon ikäisellä on vaikeaa pysyä virkeänä aamusta asti ja opiskella jatkuvasti uutta. Toivoisin silti, että tyttö pysyisi erossa tableteista.

-ap

Vierailija
7/10 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljonko se teini niitä syö? Itse söin lukioaikoina koeviikolla tabletteja. Ei niistä mitään havaittavia haittoja tullut. Liikaa ei tehnyt mieli syödä, kun alkoi kädet täristä. Ja kyllä sitä kahvia jotkut vetää sen 10 kuppia päivässä. Huono juttu toki, jos on väsynyt.

Vierailija
8/10 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin puheeksi, että ymmärtää vaikutukset jos käyttää pitkään ja yrittää lopettaa :/

T. 16v pojan äiti

Vierailija
9/10 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No paljonko se teini niitä syö? Itse söin lukioaikoina koeviikolla tabletteja. Ei niistä mitään havaittavia haittoja tullut. Liikaa ei tehnyt mieli syödä, kun alkoi kädet täristä. Ja kyllä sitä kahvia jotkut vetää sen 10 kuppia päivässä. Huono juttu toki, jos on väsynyt.

En tietenkään tiedä kun nyt vasta löysin purkin ja tyttö on koulussa. Tarkoitin 10 kuppia-vertauksella sitä että tabletti on helpompi ottaa kerralla kuin ryystää kupillinen kahvia, kuten varmaan ymmärsit.

-ap

Vierailija
10/10 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyttänyt kofeiinitabletteja siitä asti kun n. 8 vuotta sitten hokasin että niitä saa 100kpl samalla hinnalla kun yhden kahvipaketin. Ikinä ei ole käyttö lisääntynyt tai ollut mitään ongelmaa. Ei ne ole mitään addiktoivia porttihuumeita vaan sama kun kahvikuppi.

Paljon helpompi aamulla heittää 1-2 tablettia aamiaisen yhteydessä mehun kanssa alas kun alkaa keittää kahvia ja sitten juoda kuumaa kahvia kiireessä alas.

Ota selvää paljonko teinisi niitä syö, jos vastaa järkevää määrää (1tbl = 1 kahvikuppi) per päivä, anna olla. Anna mielummin kehut hyvästä taloudellisesta ratkaisusta. Menee sadasosa rahasta kuin siitä jos ostaisi energiajuomia joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi