Apua päiväraha-asioissa..
Jos jään omasta tahdosta työttömäksi, niin saan 3 kk karenssin, sen jälkeen saan 500 pv ansiosidonnaista, mutta mitä sitten saan? Ja kuinka kauan? Ja jos asun omassa asunnossa ja mies on töissä, saanko mitään?
Kommentit (5)
Työhistoriaa takana 20 vuotta samassa paikassa...
väsynyt kirjoitti:
Jos jään omasta tahdosta työttömäksi, niin saan 3 kk karenssin, sen jälkeen saan 500 pv ansiosidonnaista, mutta mitä sitten saan? Ja kuinka kauan? Ja jos asun omassa asunnossa ja mies on töissä, saanko mitään?
Mahtaako se enää olle 400 päivää ansiosidonnaista - tätähän lyhennettiin justiinsa, vai onko se lyhennys vasta tulossa?
Joka tapauksessa sen jälkeen luvassa on työmarkkinatuki, enimmillään 32,68e/arkipäivä. Se on teoriassa ikuinen, mutta se on tarveharkintainen, eli siitä vähennetään muut saamasi tai puolisosi saamat sosiaalietuudet, eläkkeet ja sun omat pääomatulot (myös sun vanhempien tai sirarusten tuet ja tulot vähennettäisiin, jos sellaisia samassa taloudessa asuisi). Puolison palkkatuloja ei kuitenkaan enää vähennetä, joten saisit työmarkkinatukea vaikka miehesi on töissä. Omistusasunto ei vaikuta työmarkkinatukeen.
Kiitos kun vastasit. Tuo 500 päivää on vielä voimassa. Olen 45 vuotias ja meillä on yksi lapsi ja mies on töissä. Eli periaatteessa tuon 500 päivän jälkeen saan tuota työmarkkinatukea niin kauan että olen eläkeiässä, olettaen että en kieltäydy mistään minulle tarjotusta työstä..
kiitosvastauksesta kirjoitti:
Kiitos kun vastasit. Tuo 500 päivää on vielä voimassa. Olen 45 vuotias ja meillä on yksi lapsi ja mies on töissä. Eli periaatteessa tuon 500 päivän jälkeen saan tuota työmarkkinatukea niin kauan että olen eläkeiässä, olettaen että en kieltäydy mistään minulle tarjotusta työstä..
Tai kieltäydy koulutuksesta. Niitäkin tullaan tarjoamaan.
Työhaussa voi aina "epäonnistua", kun tekee vain hakemuksen huonosti. Jos niin kettumaisesti käy, että joudut työhaastatteluun, niin siitä selviää epäsiistillä olemuksella ja nihkeällä asenteella.
Koulutuksia on vaikeampi vältellä, mutta ne ovat yleensä lyhyitä, esim. työhakemuksen kirjoittamiskursseja ym.
Paljonko sinulla on työhistoriaa? Jos alle 3 vuotta, ansiopäivärahan maksimipituus on nyt 400 päivää.