Olenko tukihuijari? Onko seurustellessa pakko asua virallisesti saman katon alla? Tuet
saan nyt. Tai siis tuen, asumistuen. Teenkö jotenkin väärin kun haluan asua virallisesti kahdestaan taaperon kanssa ja miesystävälläni on oma asunto mutta kuitenkin 90% ajasta meidän luona. Kaverini väitti että olen tukihuijari!!??
Kommentit (29)
Kaikenlaisia moraalinvartijoita.
Jos miehellä on oma asunto, jossa hän on kirjoilla ja se on häntä varten, niin te ette asu yhdessä, eikä mitään elatusvelvollisuutta ole.
Onneksi tämä yhteiskunta ei vielä toistaiseksi toimi niin, että kenenkään aikuisen pitäisi elättää toista aikuista jos siitä ei ole erikseen sovittu (=avioliitto tai avioliiton kaltainen suhde tai vanhemmuus, jossa elatusvelvollisuus jatkuu vielä täysi-ikäisyyden jälkeenkin).
Et ole tukihuijari. Piste. Sitten olisin ehkä eri mieltä, jos tuo erillään asuva mutta käytännössä teillä koko ajan hengaava tyyppi olisi myös lapsesi isä. Tai edes yhden lapsesi isä. Sitten liikuttaisiin oikeasti harmaalla alueella. Mutta nyt sinä ja jälkeläisesi muodostatte perheen ja kaveri saa ihan rauhassa käräyttää teidät Kelalle, koska perusteita tukien poistamiseksi ei ole.
terv. toinen yhteenmuuttoa suunnitteleva, mutta toistaiseksi asumistukea nostava.
Mun ex:llä on oma vuokra-asunto, vaikka viettää melkein kaiken lapsivapaansa uuden naisystävänsä luona. Nainen saa asumistukea ja ilmeisesti myös jotain muuta tukea, kun opiskelee. Hänellä on myös pari omaa lasta. Yhteen eivät voi muuttaa, sillä tuolloin exän pitäisi elättää sekä nyxä, nyxän lapset (päivähoitomaksut nousisi, lapsilisän yh-korotus nousisi) että myös omat lapset, joita meillä on kolme yhdessä. Ihan mahdoton yhtälö yhdelle alle keskituloiselle.
Joten ex maksaa pientä vuokraa yksiöstään, ei saa siihen mitään tukea tietenkään. Kun on meidän lasten kanssa (puolet ajasta), on lasten kanssa lasten kodissa, josta minä lähden oman miesystäväni luo. Minäkin siis asun puolet ajasta miesystäväni luona.
En ole ikinä ajatellut, että kukaan tässä huijaa ketään. Minä maksan oman ja lasten elämisen ja asumisen ilman tukia (pl. lapsilisät yh-korotuksella), ex maksaa elatustukea. Exä maksaa oman vuokransa ja elämisensä. Exän nyxä saa tukia, mutta ei saa niitä yhtään sen enempää kuin ennen seurustelun aloittamista, eikä järjestelyyn ole ryhdytty huijausmielessä. Exällä ei ole salaa vuokralaista asunnossaan tms.
Et tietenkään ole! :D Vaikka asuisitte loppuelämänne erillään ja mies hengais teillä, niin et olis. Ei ole Kelan, eikä kenenkään muunkaan asia ottaa kantaa siihen, asuuko pariskunnat yhdessä vai erikseen. Onhan se nyt sentään aika iso asia, niin mitä se kenellekään kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon, että saat suurempaa asumistukea yh-statuksella. Oikeasti mies taitaa kuitenkin maksaa ison osan menoista.
Pakko tarttua tähän :D :D Ap kertoi että maksaa jopa ravintolassa itse omat sekä lapsen ruuan ja sä epäilet että kyllä se on mies joka kaiken maksaa. Viimesenpäälle kateellinen olet :D
Yh-status... Taas näitä joille yh tarkoittaa jotain salaperäistä tukijärjestelmää, josta voi ammentaa.
Minä hoidan yh-statuksella omaa talouttani. Saan asumistukea ja yh-korotuksen. Yhteensä nämä korkeat tuet ovat n. 300e kuukaudessa. Pelkästään puolittamalla vuokrani (mikä olisi parisuhteen seuraus) säästäisin 500e.
Että viivan alle jäisi kuitenkin +200e. Ynnä toinen työssäkäyvä maksaisi varmaan osan ruuasta, vessapaperista ja saattaisi jopa osallistua sähkölaskuun. Sen lisäksi voisin lopettaa pohtimasta palkkaani, koska nyt tasapainoilen sen välillä etten vaan tienaa liikaa!
(Hetkonen, olenko tukihuijari, koska en ota kaikkia tarjottuja ylitöitä, koska sitenhän voisin maksaa koko vuokran ihan itse?! Tosin silloin joutuisin turvautumaan ns. kotiapuun - tuttu opiskelijatyttö naapurista - että lapset eivät olisi koko iltaa ihan yksin? Apua.)
No olenkos minä tukihuijari?
Olen yh, enkä saa muita yhteiskunnan tukia kuin lapsilisät ja niiden yh-korotukset. Asun virallisesti pelkästään lasteni kanssa. Miesystäväni kuitenkin majailee luonani epävirallisesti eikä ole kirjoilla luonani. Minä en tätä järjestelyä hyväksy, mutta minkäs teet kun mies ei suostu vaihtamaan osoitettani minun luokseni. Enkä voi häntä pihallekaan heittää, koska hänellä ei ole muuta paikkaa minne mennä. Jos mies suostuisi muuttamaan luokseni ihan virallisesti, menettäisin toki lapsilisien yh-korotukset, mutta se olisi pieni hinta mielenrauhasta. Tällä hetkellä stressaan ihan järjettömästi, että jäämme kiinni ja KELA tekee minua vastaan petossyytteen. Lisäksi ahdistaa, että naapurit tai taloyhtiö huomaa jotain ja syyttävät meitä siitä että emme maksa yhdestä ihmisestä ollenkaan vesimaksua.
Tukihuijari on vaan silloin, jos nostaa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Yh-status... Taas näitä joille yh tarkoittaa jotain salaperäistä tukijärjestelmää, josta voi ammentaa.
Minä hoidan yh-statuksella omaa talouttani. Saan asumistukea ja yh-korotuksen. Yhteensä nämä korkeat tuet ovat n. 300e kuukaudessa. Pelkästään puolittamalla vuokrani (mikä olisi parisuhteen seuraus) säästäisin 500e.
Että viivan alle jäisi kuitenkin +200e. Ynnä toinen työssäkäyvä maksaisi varmaan osan ruuasta, vessapaperista ja saattaisi jopa osallistua sähkölaskuun. Sen lisäksi voisin lopettaa pohtimasta palkkaani, koska nyt tasapainoilen sen välillä etten vaan tienaa liikaa!
(Hetkonen, olenko tukihuijari, koska en ota kaikkia tarjottuja ylitöitä, koska sitenhän voisin maksaa koko vuokran ihan itse?! Tosin silloin joutuisin turvautumaan ns. kotiapuun - tuttu opiskelijatyttö naapurista - että lapset eivät olisi koko iltaa ihan yksin? Apua.)
"Salaperäinen tukijärjestelmä josta voi ammentaa" :D
Kannattaa ottaa huomioon, että saat suurempaa asumistukea yh-statuksella. Oikeasti mies taitaa kuitenkin maksaa ison osan menoista.