Miten olette selvinneet roikkuvasta ystävästä?
Minulla on tällä hetkellä tällainen. Hän yleensä yrittää sopia joka viikolle näkemisen, jos emme näe vähintään kerran kahdessa viikossa hän pahoittaa mielensä.
Vetoan aina opiskelukiireisiin, töihin, lapsiin jne ja nämä ovat ihan todellisia syitä, lisäksi haluan vielä tavata muitakin ystäviäni välillä. Kerran kuussa pyrin käymään näkemässä myös molempia kummilapsiani.
Lisäksi meidän arvot on nykyään aika erilaiset, sillä hän puhuu usein avoimesti uskostaan ja sanoo rukoilevansa puolestani, eikä ota kuuluviin korviinsa kun itse sanon etten ajattele samalla tavalla.
Se mikä tässä tuntuu pahalta on se että hän on toisen lapseni kummi, joten en häntä haluaisi hylätäkään, varsinkin kun yksinäinen on. Olen tällä hetkellä ainoa ystävä hänen siskonsa lisäksi.
Lisäksi jos tulee sairastuminen ja joudun perumaan, hän aina valittelee pahaa mieltä.
Mikä olisi hienovarainen keino sanoa, että en pysty niin usein näkemään? Tänään viestissä harmittelin ja sanoin että nyt on niin paljon kiireitä, etten lähi viikkoina ehdi nähdä, Mutta se ei tunnu tepsivän.
Kommentit (9)
No... Jos ei yksinkertaisesti ole aikaa, ei ole, vaikka toinen siitä kuinka loukkaantuisi. Eli minusta paras konsti olisi vain ystävällisesti, mutta sinnikkäästi vain ilmoittaa, että tänään ei sovi/tällä viikolla ei sovi/sinä ajankohtana on eräs toinen reissu. Jos kyseessä taas on tilanne, että sinänsä sopisi, mutta haluat viettää päivän rauhassa itseksesi, on minusta ok sanoa perustelemattakin, että tänään ei ole oikein hyvä päivä. Ja heittää vaikka sopiva vastaehdotus, että kävisikö vaikkapa ensi viikon sinä-ja-sinä päivänä.
Jos hän loukkaantuu, anna loukkaantua, ja pidä sinnikkäästi linjasi.
Jos hän taas ilmaisee loukkaantumisensa suoraan, tai passiivinen mököttäminen käy hermoille, saat hyvän syyn ottaa asian puheeksi ja kertoa, että sinulla ei ole yksinkertaisesti aikaa nähdä niin usein. On ymmärrettävää, ettet halua hylätä yksinäistä ihmistä, mutta et toisaalta voi ottaa taakaksesi sitä, että olet hänen ainoa ihmissuhteensa ja aina tavoitettavissa.
Kuulostaa kamalalle. Mietipä nyt, mitä sä tai lapsesi saatte siitä kummiudesta, jotta sen takia pitää roikottaa idioottia perhekuvioissa? Idiootin kummiudesta, mitä saatte?
Teen kerralla selväksi, etten jaksa takertuvia ihmisiä, sen jälkeen suljen ulkopuolelle. En vastaa enää.
Minulla on roikkuva asiakas. Otan työssäni vastaan ihmisiä joilla on haastetta elämässä. En ole sosiaalityöntekijä. Yksi asiakas änkää seuraan työpaikan lähettyvillä ja on juttelun tarpeessa. En jaksa enää työpäivän jälkeen. Nyt hän on hankkinu minun puhelinnumeronikin. Salaiseksinnäköjään pitää muuttaa....
Kiitos vastauksista :) Nyt saatiin hieman asiaa selvitettyä, hänellä tosiaan on kova hylkäämisen pelko.
Kerroin, että on vaikea tilanne kun hän aina pyytää jonnekin ja joudun aina sanomaan eitä, kun en ehdi tai jaksa.
Sovimme, että minä otan seuraavaksi yhteyttä, kun ehdin nähdä, ettei hän aina viestittele ns turhaan. Hän myönsi myös sen, että hänellä on todella vaikea käsitellä pettymyksiä, eli jos joku tapaaminen ei vaikka sairastumisen takia onnistu ja käsittelee tätä terapiassa.
Jään odottelemaan toimiiko tämä nyt, että itse otan yhteyttä silloin kun minullaon siihen näkemiseen jaksamista.
Joku ehdotti tuota omille asioille mukaan ottamista, niin kun hänellä ei ole autoa ja julkisillakaan ei nyt oikein pääse liikkeelle, niin joutuisin usein hakemaan hänet toiselta puolelta kaupunkia. Ja kun hänellä on tapana puhua usein niin paljon omista ongelmistaan, niin en tiedä olisiko se vähemmän kuormittavaa. Ap.
Ihmetyttää noi roikkujat, itselläni ei ole montaa kaveria mutta se on oikein hyvä ja viihdyn paljon itsekseni/perheeni kanssa. Minulle riittää, että näen kaveria 1krt/kk.
Kerro hänelle, että et halua niitä uskontoon liittyviä asioita koska et itse usko niihin. Mutta älä hylkää häntä, hänellä on nyt vaan vaikeampi aika.
Olen vain kylmästi katkaissut välit roikkuviin/jatkuvasti rutiseviin ihmisiin! Ei sellaisiin kannata tuhlata yhtään aikaa.
Yritä sanoa, että sinä palaat asiaan sitten, kun sinulla ei ole aikaa. Nyt et ehdi.
Toinen idea on, että, jos voit pyytää kaveria mukaan esim. jumppaan, shoppaan tai jotakin, mitä muutenkin tekisit, niin ehkä nkeminen ei olisi niin kuormittavaa, kun hän ulisi ikään kuin perusjuttujesi ohessa.