Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haussa vähähormoninen ehkäisy. Apuja?

Vierailija
06.02.2016 |

Olen vakituisessa parisuhteessa, 27-vuotias, lapsia ei ole. Käytössäni ovat nyt hieman alle kaksi vuotta olleet Cerazette-minipillerit. Ehkäisyteho on ollut ilmeisen hyvä, mutta silti hormonaalisen ehkäisyn käyttö on alkanut epäilyttää. Minipillerit ovat lopettaneet vuotoni täysin, mikä on epämiellyttävää, sillä en enää koe tuntevani omaa kehoani enkä saa mistään kuukausittaista varmistusta siitä, että systeemi toimii enkä ole raskaana. Lisäksi epäilen, että pillereillä saattaa olla tekemistä nykyisen alavireisyyteni ja halujen laimenemisen kanssa (seksiä kuitenkin noin kolmesti viikossa).

Keskustelin mieheni kanssa ja tänään kokeilimme kondomia (joka meillä oli aiemminkin käytössä ennen pilleriehkäisyä). Kokemus oli kuitenkin miehelle niin turhauttava (ei pysynyt loppuun asti jäykkänä), että lopetti kesken ja ilmeisesti tästä pahastuneena lähti mitään virkkamatta ulos lenkille. Miehen kanssa asia tietty vaatii muutenkin selvittelyä, mutta sattuukin kukaan tietämään ehkäisystä, jossa olisi vielä vähemmän hormoneja kuin minipillereissä? Hormonikierukka? Ehkäisyrengas? Apua!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kuparikierukka kelpaa?

Vierailija
2/12 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka on toiminut hyvin, valitsin vielä merkin, jossa on vähiten hormonia. Vaikutus on myös paikallisempi kuin pillereinä. Mutta jos olet lapseton, niin en tiedä saatko kierukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukasta vapautuu käsittääkseni saman verran hormonia kuin minipillereistä. Minä rakasten hormonikierukkaani ja kuukautisten pois jäämistä. Ei ole aiheuttanut haluttomuuttakaan. Kuparikierukka on täysin hormonivapaa mutta saattaa voimistaa kuukautisvuotoa.

Täydellistä ehkäisyä ei kaikille löydy, joten kompromisseja on ehkä tehtävä.

Vierailija
4/12 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukka voisi sopia. Pelkään vain asennuskipua ja rajuja, kivuliaita kuukautisia. Mutta no pain, no gain, sitten kai. Ap

Vierailija
5/12 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kai laitetaan kierukoita synnyttämättömillekin. Olen kyllä pienikokoinen, joten kohtukin saattaa olla pieni. Hmm. Ap

Vierailija
6/12 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin itsekin lääkäriltä vähähormonista ehkäisyä ja hän antoi minulle esitteen Jaydess-kierukasta. Aika uusi juttu markkinoilla käsittääkseni, mutta itse ajattelin nyt sitten kokeilla.

Vierailija
7/12 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukka on toiminut hyvin, valitsin vielä merkin, jossa on vähiten hormonia. Vaikutus on myös paikallisempi kuin pillereinä. Mutta jos olet lapseton, niin en tiedä saatko kierukkaa.

Olen lapseton ja mulla on hormonikierukka (Mirena). Hormonitasoista en tiedä, tuo ei välttämättä ole se matalahormonisin mutta kannattaa selvittää. Hyvin on toiminut ja bonuksena julmetun runsaat menkat ovat stopanneet kokonaan.

Mä kun silloin aikoinaan selvittelin vaihtoehtoja, puhuin gynelle Persona-monitorista jonka pitäis näyttää aidosti varmat päivät, muina päivinä sitten kortsu. Hän haukkui tuota epävarmaksi joten jäi testaamatta. Mutta tuohan voisi olla vaihtoehto, ainakin jos ei lapsi ole maailmanloppu. Tuo ja kuparikierukka myös täysin hormonittomia vaihtoehtoja.

Vierailija
8/12 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähormoninenkin ehkäisy lopettaa elimistön oman hormonitoiminnan. Eli jos haluat olla omilla hormoneilla, vaihtoehdot ovat kuparikierukka, sterilisaatio, kondomi tai epävarmemmat keskeytetty yhdyntä ja/tai varmat päivät - tai pessaari, mutta niitä ei

Vissiin edes myydä Suomessa.

Vierailija
9/12 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähähormoninenkin ehkäisy lopettaa elimistön oman hormonitoiminnan. Eli jos haluat olla omilla hormoneilla, vaihtoehdot ovat kuparikierukka, sterilisaatio, kondomi tai epävarmemmat keskeytetty yhdyntä ja/tai varmat päivät - tai pessaari, mutta niitä ei

Vissiin edes myydä Suomessa.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että mitä pienempi hormonimäärä, sitä vähemmän yleensä myös haittavaikutuksia. Tämän käsityksen sain siltä lääkäriltä, joka määräsi Cerazettet. Lisäksi kierukka kai vaikuttaa paikallisemmin eli olisiko siitä apua? No mut gynelle pitää mennä kyseleen. Ap

Vierailija
10/12 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP nostaa ja kysyy vielä, onko sellaista kokemusta kellään, että yksi pillerivalmiste on aiheuttanut muutoksia mielialaan ja masentuneisuutta, mutta jokin toinen pilleri tai muu hormonaalinen ehkäisy on sopinut? Ap

Vierailija
11/12 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelisin kuparikierukkaa. Olin 18, kun se laitettiin, ja olen melko pienikokoinen, mutta kohtuni oli silti ihan tarpeeksi iso Flexi-T 300 -kierukalle. Varmaan sinullekin mahtuisi.

Asennus ei ollut paha ollenkaan, ainoastaan kohdun mittaaminen tuntui epämiellyttävältä mutta ei sekään montaa sekuntia kestänyt.

Kuukautiset ovat toki hieman runsaammat ja päivän pidemmät kuin ye-pillereitä käyttäessäni, mutta paljon kivuttomammat, niukemmat ja muutenkin helpommat kuin aikana ennen pillereitä.

Vierailija
12/12 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, olin pari vuotta sitten samassa tilanteessa. Tunsin oloni väsyneeksi, haluttomasti ja elin kuin putkessa. Sitten testasin kaverin suosituksesta Natural cycles-sopia. Olen käyttänyt sitä nyt 2 vuoden ajan ehkäisyyn ja suosittelen kokeilemaan! Se on täysin hormooniton ja olen kokenut sen käytön helpoksi. Samalla olen oppinut todella paljon omasta kehostani, sen eri viesteistä ja nautin seksistä ihan eri tavalla!

Aikasemmin käytin pillereitä, jotka turruttivat haluni ja tunteeni. Pillerien lopettamisen jälkeen loppui myös ”kuivuus”ongelmat. Kondomia ollaan testattu, mutta se ei meillä toimi.

Tästä linkistä saat alennusta ja ilmaisen lämpötilamittarin: https://signup.naturalcycles.com/en-US/signup/secret?code=referralid20&…

Sovellukseen siis syötetään aamuisin lämpötila, jonka perusteella algoritmi määrittää päivän punaiseksi tai vihreäksi. Ja meillä ainakin vihreät päivät toimii hyvänä sytyttäjänä ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme