Miksi lääkärit kirjoittavat lihavuudesta omakantaan!? Edes käynti ei liittynyt liikakiloihin
Todella ahdistavaa. Pidin lääkäriä tosi mukavana ja vituttaa, että jostain lihavuudesta täytyy mainita. En ole kovin lihava, liikakiloja kyllä löytyy n. 10kg.
Viimeksi ennen tätä käyntiä lääkäri kirjoitti raskausarvista ja nyt kun katsoin niin eri lääkäri oli nyt kirjoittanut obisiteetistä ja googlasin ja tuli heti lihavuus.
Tuli aivan kauhee olo ja olen syömishäiriötaustainen, ekat ajatukset olivat taas viha itseään kohtaan.
En vaan tajua miksi tollaisia kirjoitetaan jos ei ole edes niin lihava, että se vaikuttaa terveyteen. Ylipainoinenkin olisi parempi kuin lihava.
Ääh..
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toisen painon mainitseminen on loukkaavaa ja toisen ei? Viittaan nyt tuohon kommentoijaan, jonka mielestä hoikan painon mainitseminen on ihan eri asia. "Hoikka perusterve nuori nainen" on ok mutta "obeesi nuori nainen" onkin yhtäkkiä loukkaavaa..?? Lääkäri ei hauku läskiksi vaan toteaa objektiivisesti painon tai silmämääräisen havainnon perusteella. Jos papereissa lukee hoikan kohdalla "kurviton luuviulu" ja pulleamman kohdalla "hirveä läski", silloin se on loukkaavaa.
Vaikka siksi että on ok olla hoikka, harvempi haluaa olla lihava.
Ei se siitä loukkaavaa tai asiatonta tee. Minäkin haluaisin olla mieluummin 175 cm kuin 152, mutta en koe pituuteni mainitsemista loukkaavana. Ai että, kyllähän minun varmaan pitäisi mieleni pahoittaa kun kehtaavat vielä mainita 1 tyypin diabeteksestani!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toisen painon mainitseminen on loukkaavaa ja toisen ei? Viittaan nyt tuohon kommentoijaan, jonka mielestä hoikan painon mainitseminen on ihan eri asia. "Hoikka perusterve nuori nainen" on ok mutta "obeesi nuori nainen" onkin yhtäkkiä loukkaavaa..?? Lääkäri ei hauku läskiksi vaan toteaa objektiivisesti painon tai silmämääräisen havainnon perusteella. Jos papereissa lukee hoikan kohdalla "kurviton luuviulu" ja pulleamman kohdalla "hirveä läski", silloin se on loukkaavaa.
Vaikka siksi että on ok olla hoikka, harvempi haluaa olla lihava.
Lääkäri ei ikävä kyllä voi kirjoittaa papereihin mitä potilas haluaa olla. Ei se syöpäpotilaskaan halua syöpää sairastaa, masennuspotilas ei halua olla masentunut, astmaatikko tuskin nauttii astmastaan eikä ylipainoinen tahdo olla ylipainoinen mutta kyllä se vaan sinne papereihin kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino kirjataan aina. Se vaikuttaa ihan kaikkeen. Niin tulehduksesta paranemiseen, jatkotoimien valintaa, tuki- ja liikuntaelimistöön, kertoo kunnosta, syömistavoista ja mahdollisista mielensairauksista.
Lääkärille ylipainoinen, lihava eli obeesi potilas ei ole terve tai perusterve vaan obeesi. Ylipaino tuo lukemattomia sairauksia tosi elämässä tämän palstan ulkopuolella. Täällähän te olette kurvikkaita, iloisia, räväkkiä, kaikkien miesten haluamia ja järjettömän lihaskunnon omaavia upeita, muhkeita naisia! Buahhhhaaahh :)
Miksiköhän minun lihavuutta ei ole koskaan kirjattu, vaan nimenomaan aina "perusterve nuori nainen" vaikka olen läski? :D
Näin maallikkona ajattelen että kirjataan sen takia että paino vaikuttaa esim. lääkkeiden imeytyvyyteen ja se miten kauan on ollut yli-/alipainoa monienkin sairauksien ja vaivojen kehittymiseen. Ja se painon muuttuminen itsessäänkin voi olla merrki erinäisistä sairauksista, senkin takia hyvä kirjata ylös.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se pienikin ylipaino terveyteen voi vaikuttaa.. Varsinkin joihinkin lääketieteellisiin operaatioihin/niiden onnistumiseen jolloin on ihan perusteltua että lääkäri siitä tietoihin kirjoittaa.
Ai 10kg??
Ei todellakaan vaikuta.
BMI 25. En omista vaakaa, joten lääkäri oli mitannut painon ja kirjoittanut, että hoikka. Urheillut olen viimeksi kymmenen vuotta sitten, ettei painoa voi selittää edes lihaksilla. 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä sanon, että monimuotoinen asia. Kyllä meille aikoinaan lääkiksessä puhuttiin paljon sairauksien ehkäisystä ja potilaan yleisen terveyden hoidosta. Lääkäri voi sanoa totuuksia mitkä liittyy potilaan terveyteen ja mitkä uhkaavat terveyttä. Näitä ovat esim. tupakointi, lihavuus, alkoholismi, riippuvuudet jne. Julkisella etenkin korostetaan kansanterveyttä. Meidän tulisi edistää sitä. Itseasiassa lihavuus on suurin tekijä, mikä kuormittaa taloudellisesti julkista terveydenhuoltoa. Mm. Dm2 teettää aivan tolkuttomia kustannuksia yhteiskunnalle, samoin ylipainosta johtuvat nivelsairaudet, sydän- ja verisuonisairaudet jne. Ylipaino altistaa myös monelle syövälle, aiheuttaa hedelmättömyyttä, aiheuttaa leikkaukomplikaatiota, kuntoutusongelmia ja hyvin usein mielenterveyspotilas on ylipainoinen. Lista on melkoisen pitkä.
Ymmärrän, että tällaisen kuuleminen loukkaa, mutta kyllä se obesiteetti on suuri terveysriski yksilölle ja erittäin suuri kustannus terveydenhuolle kansanterveydellisestä näkökulmasta katsoen. Potilaskertomusteksi on erinomainen työväline seuraavalle hoitavalle lääkärille. En itse kannata tätä omakanta-asiaa. Lääketiede on haastavaa ja nykypäivänä potilaat ovat vielä haastavampia. Kun ilman mitään koulutusta ja käsitystä normaalin ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta, biokemiasta ja farmakologiasta googlataan 15min, niin potilas on omasta mielestään usein asiantuntija. Uutena ilmiönä lisääntyvästi nämä loukkaantuneet potilaat, koska laboratoriotutkimukset, kuvantamistutkimukset ovatkin normaalit, eivätkä vastaa potilaan netistä luomaa käsitystä omasta diagnoosistaan.
Lihavuutta tulisi käsitellä sairautena, mikä yritetään parantaa. Ei kehittää plussakoon vaatemallistoja jokaiseen kauppaan ja normalisoida ylipaino yhdeksi ominaisuudeksi kuin hiusten väri.
Lääkärinä sun pitäisi kyllä olla tietoinen, että itse ylipaino ei niitä sairauksia aiheuta, vaan se ruoka, jolla ylipaino on hankittu.
Varmaan koska laihuutta ei katsota yhtä huonosti kuten ylipainoa? :D
Vierailija kirjoitti:
Joo ja tän piti tulla yhteen kommenttiin jossa luki että miten “hoikka” potilaskertomuksessa on parempi tms
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se alipainokin sinne merkataan.
Minua vituttaa myös. Olin lääkärissä pari vuotta sitten kun kotona tein ruokaa ja leikkasin veitsellä sormeeni sellaisen haavan joka vaati tikkausta. En mene veren näkemisestä huonovointiseksi, rauhallisesti tein haavan putsauksen, ja pakkasin haavakohdan niin että vaimo ajoi Mehiläiseen. Lääkärille ja kerroin mitä oli käynyt ja jne. Lääkäri mainitsi siinä samalla kun tikkaukseen menossa olimme hoitajalle että potilaalla obesiteetti. Tiesin heti mistä kyse, kieliä lukeneena obesity on englantia ja tarkoittaa ylipainoa, tulee englannin kieleen latinan sanasta obēsitās. Mitä vittua sillä on tekemistä on mun haavani kanssa! Kyllä minä sen tiedän että on lievä ylipaino, mutta pitääkö se lääkärin minulle itselle kertoa? Ensi kerralla kun menen vastaanotolle ja minulla on vaikka lasinsiru silmässä niin sanon ensimmäisenä että laita heti se saatanan obesiteetti sinne ja sitten vasta sirua silmästä pois, että saadaan se ylipainoasia jää murrettua heti kättelyssä.
Sitten sinun tulisi kiittää meitä kansastalouden kamikatzelentäjiä, jotka kuolemme pois teidän kauniin arjalaisen rodun tieltä resursseja viemästä. Oli homouskin sairausluokituksena aikanaan. Lihavat on lepposia, ei ne keksi muille kepposia. Olet paska lääkäri, joka huutelee norsunluuntornista mitä saa ja ei saa tehdä. Jokainen täältä lähtee joskus oli laiha tai ei, nautitaan elämästä saatana. Kyllä ne madot sitten meidät kaikki syö läskeineen ja suolineen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä sanon, että monimuotoinen asia. Kyllä meille aikoinaan lääkiksessä puhuttiin paljon sairauksien ehkäisystä ja potilaan yleisen terveyden hoidosta. Lääkäri voi sanoa totuuksia mitkä liittyy potilaan terveyteen ja mitkä uhkaavat terveyttä. Näitä ovat esim. tupakointi, lihavuus, alkoholismi, riippuvuudet jne. Julkisella etenkin korostetaan kansanterveyttä. Meidän tulisi edistää sitä. Itseasiassa lihavuus on suurin tekijä, mikä kuormittaa taloudellisesti julkista terveydenhuoltoa. Mm. Dm2 teettää aivan tolkuttomia kustannuksia yhteiskunnalle, samoin ylipainosta johtuvat nivelsairaudet, sydän- ja verisuonisairaudet jne. Ylipaino altistaa myös monelle syövälle, aiheuttaa hedelmättömyyttä, aiheuttaa leikkaukomplikaatiota, kuntoutusongelmia ja hyvin usein mielenterveyspotilas on ylipainoinen. Lista on melkoisen pitkä.
Ymmärrän, että tällaisen kuuleminen loukkaa, mutta kyllä se obesiteetti on suuri terveysriski yksilölle ja erittäi
Sitten sinun tulisi kiittää meitä kansastalouden kamikatzelentäjiä, jotka kuolemme pois teidän kauniin arjalaisen rodun tieltä resursseja viemästä. Oli homouskin sairausluokituksena aikanaan. Lihavat on lepposia, ei ne keksi muille kepposia. Olet paska lääkäri, joka huutelee norsunluuntornista mitä saa ja ei saa tehdä. Jokainen täältä lähtee joskus oli laiha tai ei, nautitaan elämästä saatana. Kyllä ne madot sitten meidät kaikki syö läskeineen ja suolineen.
Itseasiassaa sitä ylipainoa ei kirjata siksi, että se mitään "aiheuttaisi". Se kirjataan siksi, että se on ominaisuus, joka pitää ottaa huomioon hoidossa, vaikka varsinainen vaiva ei liittyisikäön painoon mitenkään. Paino vaikuttaa lääkitykseen ja painon vaihtelu voi kertoa vakavista asioista, esim jos nyt olet ylipainoinen ja kahden kuukauden päästä alipainoinen, sulla on todennåkösiesti jotain pahasti vialla, vaikka väittöisitkin, että mihinkään ei koske. Se takia tämmöisiä asioita seurataa. Painon vaihtelut ovst siis myös oireita..
Sitäpaitsi, aina ei ole ihan selvä, mitkä ongelmat mihinkin vaivaan voivat liittyä. Mulla esim on reuma ja reumalääkäri kommentoi kirjauksissaan mustelmia, ruois ja aknea. Tyhmempi voisi luulla, että sille ei ole mitään syytä, mutta oikeasti reumalaakäri tekee niin siksi, että psori ja reuma ovat nivelireiltaan joskus hyvin samanlaisia ja oikeastaan lähisukuisia tautejakin, Joten iho-oireita kannattaa pitää silmällä.