Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistiongelmia nuorella ihmisellä

Vierailija
05.02.2016 |

Olen vasta parikymppinen ja muistini ei mielestäni toimi niin hyvin kuin pitäisi.

En tarvinnut muutamaan viikkoon toista pankkikorttiani - ja unohdin tunnusluvun. Kortti oli ollut mulla puoli vuotta. Eikä tämä ole eka kerta, kun vastaavaa tapahtuu.
Kerran aikaisemminkin unohdin tunnuslukuni, joka oli ollut vuosiakausia käytössä. Muistin mitä numeroita oli, mutta en enää järjestystä.
Toisen kerran jouduin tilata uuden pankkikortin, sillä olin unohtanut, minne olin laittanut sen -> luulin hukanneeni kortin, joten suljin sen.
Verkkopankin tunnuksen tai salasanan olen myös unohtanut. Tunnuksen kyllä muistin muutaman päivän pohtimisen jälkeen. En siis voi vaihtaa verkkopankin salasanaa joka kuukausi, kuten suositellaan.

En nyt tähän hätään muista (:D) lisää esimerkkejä, mutta yleisesti ottaen vain tuntuu siltä, että en muista viime vuosien tapahtumista niin paljon kuin kaikki muut. Ei siis unohdu pelkästään numerot.

Onko muita huonomuistisia nuoria?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unen puute ja stressi aiheuttavat muistihäiriöitä. Mulla pää rei'ittyi kun sain ekan lapsen ja erosin kun lapsi oli vuoden vanha.

Että mites toi nukkuminen ja paineenhallinta?

Vierailija
2/4 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vaan huono numeromuisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut ongelmia lähimuistin kanssa. Uudet asiat, kuten juuri alle vuoden vanhat tunnukset, ja vaikka s-pankin kortin tunnus (ollut ~4vuotta) eivät vain pysy päässä. Samoin nimet, unohdan jatkuvasti ei-niin-päivittäin-nähtyjen ihmisten nimiä. En välttämättä muista mitä tein eilen tai saatika toissapäivänä. Parin päivän takaiset muistelut tekevät todella tiukkaa, ellen ole tehnyt jotain todella erilaista.

En pidä sitä niinkään muistiongelmana, vaan keskittymisongelmana. Numerot pysyisi paremmin päässä jos ne tankkaisi sinne jonkun muistisäännön kanssa ja päivien tapahtumatkin varmaan painuisi mieleen, jos niitä pohtisi enemmän.

Vierailija
4/4 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisti on perinnöllinen ominaisuus ja vaihtelee ihmisestä toiseen. Muisti on myös "lihas", jota voi treenata erilaisilla muistisäännöillä tai -peleillä. 

Muistihäiriöt voivat olla tilanteellisia, johtua erilaisista kuormituksista (esim. väsymys, joku iso projekti). Ne voivat olla myös seuraus keskittymiskyvyn tai ihan vaikka vain kiinnostuksen puutteesta.

Aivoperäisten muistihäiriöiden tutkiminen ei ole mikään nettiarvailun asia, vaan kuuluu lääkärille.