Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selällään nukkuminen alkaa " tehdä pahaa"

16.02.2006 |

Oon yleisesti hyväuninen; nukun sikeästi ja pitkään. Nyt on alkanut tuntuu, et herään jokaiseen miehen liikahdukseen enkä muutenkaan nuku yhtään sikeästi. Sit saatan herätä kesken yötä sillai puoliselällään ja olo on todella huono. En osaa kuvata sitä tunnetta, mut sellanen olo et ylävatsaa painaa ja aivan kuin oksettais (ehkä se on ennemminkin kuvotusta). Ei todellakaan ole sellasta oksennuksen tunnetta, mut erityisen inhottava tunne mahassa ja muutenkin. Johtuukohan vaan mahan kasvamisesta ja et vauva painaa jotain " väärää" paikkaa jos nukun selälläni.

Nukun miten päin tahansa, ja kääntyilen yön aikana, enkä tiedä miten takoisin kallooni, et kyljellään pitäis pysyä. Yöheräily ja kuvottava olo kesken kauneimpien unien ei todella miellytä.

Onks tää ihan normaalia, vaiko pitäiskö ihmetellä?

Ottilja ja Emppu 23+3

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on aivan normaalia, että jossain vaiheessa raskautta alkaa tehdä pahaa selällä nukkuminen, koska vauva painaa " väärää" paikkaa jos nukkuu selällään. Yleisesti ottaen muutenkin jossain vaiheessa raskautta alkaa yöunet olemaan levottomia, kun ei ole missään asennossa hyvä nukkua, pitää käydä vessassa ym.

Itse yritän nukkua kyljellään ja jos yöllä olen kääntynyt selälleen niin tulee ahdistava olo ja pitää heti kääntyä takaisin kyljelleen. Muutenkin yöunet on jo todella levottomia, kun pitää käydä vessassa ym...

Rapu80 *rv35+2*

Vierailija
2/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siksi tulee huono olo. Selällään nukkumistahan kehotetaan välttämään kun kohtu kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se näyttää olevan... Suunnilleen raskauden puoleenväliin nukuin aika kun mahdollista ja nyt taasen korkeintaan pari tuntia kerrallaan öiseenkin aikaan ja olo on tosi tukala.

Minun on kans vaikea pysyä pois selältäni vaikka sitten heräänkin tosi huonoon oloon. Vähän on auttanut pysymään kyljellään selän taakse tungettu tyyny.

Piiki 30+5

Vierailija
4/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ole iloinen, että olet säästynyt ko. vaivalta näin pitkään. Minä en ole tässä raskaudessa pystynyt makaamaan lainkaan selälläni ja herään öisin, kun käännän kylkeä (olen vasta rv. 16). Olen aina ollut hyväuninen, mutta ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen minusta on tullut herkempi kaikkien äänien yms. suhteen. Eli heräilen öisin usein, vaikkei mitään syytä ole. Toisaalta olen oppinut myöskin nukahtamaan uudelleen silmänräpäyksessä.

Tuo yöheräileminen raskausaikana on muuten hyvää " harjoitusta" tulevaisuutta varten, kun vauva vaatii yösyöttöjä :).

Vierailija
5/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivaa helpottaa, kun lisäät pään alle reilun kokoisen tyynyn tai pari. Näin ainakin minulla.

Vierailija
6/6 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Joidenkin äitien on täysin mahdotonta nukkua varsinkin loppuraskaudesta selällään. Heille tulee pahoinvoinnin tunnetta ja hengitysvaikeuksia. Selinmakuuasennossa vauva ja kohtu saattavat painaa äidin selkärangan päällä olevia verisuonia niin, että äidin verenpaine laskee. Jos äidin verenpaine laskee huomattavan alas, istukan verenkierto heikkenee ja vauvan hapensaanti on vaarassa. Näin ei kuitenkaan tapahdu äidin huomaamatta. Loppuraskaudessa naiset nukkuvat huonosti, pyörivät ja juoksevat vessassa. Uni on myös pinnallista. Nukkuessaan ¿koiran unta¿ äidit valvovat alitajuisesti vauvan hyvinvointia. Jos äidille ei tule selinmakuulla huono olo ja tarvetta kääntyä kyljelleen, ei selällä nukkuminen ole mitenkään vaarallista. " (www.yksityinenaitiysneuvola.fi).

Eli saat varotuksen siitä että veri kiertää huonosti kun kohtu painaa isoja suonia. Eli ihan normaalia ja jopa toivottavaa, että osaat huomioida vauvan tarpeet. Tästä meillä ainakin neuvolassa jauhetaan joka kerta:)

Br1t ja Mercedes 29+1