Avioero ja mies uhkaa piilottaa käteisvarat minulta
Haluaisin kommentteja avioeronneilta tai jos palstalla sattuu olemaan juristeja.
Mies jäi kiinni pettämisestä ja olen sanonut, että haluan eron. Meillä ei ole avioehtoa. Meillä on yhteiset pankkitilit (käyttötili ja säästötili). Meillä on tällä hetkellä säätötilillä 20 000€. Käyttötilille tulee molempien palkat.
Mies ei halua erota ja on sanonut, että jos haen eroa niin hän siirtää säästötilin rahat johonkin jemmaan niin että en pääse niihin rahoihin käsiksi. Olemme siis yhdessä säästäneet nuo säästötilin rahat palkoistamme.
Voiko hän tehdä niin vai voinko jotenkin estää tämän? Voinko ilmoittaa pankille sitten kun avioerohakemus on jätetty, että rahoja ei saa siirtää mihinkään ennen ositusta? Miten saan hukkaamiskiellon? Onko se jotain mitä jonkun juristin pitää tehdä?
Haluaisin vain jakaa nuo säästöt 50/50 meidän kesken, mutta miehen mielestä hänelle kuuluu suurempi osuus (ei kuulu kun ei ole avioehtoa).
Jos mies piilottaa kaikki säästötilin rahat minulla ei ole mahdollisuutta hankkia itselleni ja lapsille vuokra-asuntoa ja maksaa vuokratakuita. Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Tuntuu tyhmältä palkata juristi perimään rahojani mieheltä, juristin palkkiot on sen verran isot.
Kommentit (3)
Toki voisin itse siirtää oman osuuteni säästöistä pois. Pitäisi vain avata henkilökohtainen uusi tili, johon miehellä ei ole pääsyä. Haluaisin hoitaa osituksen siististi ja tehdä osituspaperit juristin kanssa.
Miten muut avioeronneet ovat käytännössä hoitaneet osituksen? Onko rahoja siirrelty omille tileille ennen kuin viralliset osituspaperit on allekirjoitettu? En halua tehdä itse mitään laitonta osituksen kanssa. Mutta hemmetin hankalaa tämä on riitaa haastavan miehen kanssa... Mies on sanonut riitauttavansa osituksen joka tapauksessa, koska hänen mielestään hän ansaitsee saada yli puolet omaisuudesta, koska hänen palkkansa on aina ollut suurempi. No, meillä ei ole avioehtoa joten kaikki menee kyllä puoliksi.
AP
Nyt voisi olla ihan fiksuinta ottaa yhteys juristiin ekaksi, tunnin konsultaatio maksaa muutaman satasen ja saat homman rullaamaan heti kättelyssä oikein. Soita asianajaliittoon ja kysy hyvä perheoikeuden juristi omalta alueeltasi. Toi on ihan mahdollista että jos nyt siirrät vaan puolet itsellesi, se katsotaan jonkun sortin petokseksi. Ihan samalla tavalla kuin jos miehesi siirtää rahat piiloon. Ja miksi te muuttaisitte vuokralle lasten kanssa, onhan se kämppäkin teidän puoliksi? Eli:
1) juristi
2) avioeropaperit eteenpäin
3) kiinteistövälittäjä kylään tekemään maksullinen hinta-arvio, niin saat omaisuuden arvon oikeaksi heti samantien
Käy sinä siirtämässä puolet rahoista omalle tilillesi. Vai onko niin että vain mies voi siirtää rahat? Jos, niin silloinhan on selvä osituksessa että mies on nostanut ne. Kyllä hän joutuu joka tapauksessa maksamaan niistä puolet.