Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle ensimmäiset silmälasit. Kysymyksiä.

Vierailija
01.02.2016 |

Meidän 12-vuotiaalle tytölle määrättiin ensimmäiset silmälasit, syynä karsastus ja likinäköisyys. Korvaako kunta / kela / vakuutusyhtiö noista mitään?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kunnasta, joissakin paikoissa ekat lasit saa ilmaiseksi. Sossu maksaa jos on toimeentulotukiasiakas. Kela tai vakuutusyhtiö ei taida maksaa mitään.

Vierailija
2/15 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja omalle ostettiin samoista syistä lasit nyt 12-vuotiaana, Specsaversilta saatiin edullisesti, olisko ollut 80e? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Offtopic mutta ota tämä vaikka upituksena: mun mielestä n kummallista, että silmälaseihin ei edes lapsena saa tukea ellei ole toimeentulotukiasiakas. Samaan aikaan ainakin täällä Espoossa lapset saavat 18 vuoteen asti hammashoidon ilmaiseksi.

Vierailija
4/15 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun neuvo taas on, että älä osta lapselle specsaversin tms halpislaseja, vaan panosta lasien laatuun ja käyttömukavuuteen. Osta mieluummin sellaiset joustavasankaiset titaanipokat, jotka ei hajoa millään ja kestää vääntelyä ja kääntelyä eikä paina mistään. Joo, ne on helposti kalliit, mutta kestävät paremmin ja lapsi käyttää niitä säännöllisemmin, joten niissä saa kuitenkin rahallen enemmän vastinetta.

Vierailija
5/15 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun neuvo taas on, että älä osta lapselle specsaversin tms halpislaseja, vaan panosta lasien laatuun ja käyttömukavuuteen. Osta mieluummin sellaiset joustavasankaiset titaanipokat, jotka ei hajoa millään ja kestää vääntelyä ja kääntelyä eikä paina mistään. Joo, ne on helposti kalliit, mutta kestävät paremmin ja lapsi käyttää niitä säännöllisemmin, joten niissä saa kuitenkin rahallen enemmän vastinetta.

Mulla on specsaversin 80 nk. Halpislasit (ok, otin kovetuksen vielä joten 110). Ovat titaania, joustosangoilla sekä ovat hyvin kestäneet 18-vuotiaan menossa mukana. Ei muuta :D

Vierailija
6/15 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla on ollut lasit 5 vuotiaasta joten 4 vuoden kokemus nyt silmälaseista lapsella. Meillä ollut kovassa käytössä ja rikki mennyt ties kuinka monet, varmaan kymmenet!

Kolmet lasit ollaan saatu maksusitoumuksella. Tosin lasit ovat todella vahvat eli ekat saatiin ihan sen takia. Myöhemmin olen vedonnut lapsen diagnooseihin ja siihen että olemme ostaneet niin monet itse ja lasit yli 500 euroa.

Parhaiten on kestänyt viimeiseksi ostetut muoviset merkkikehykset! Ei menetä muotoaan eikä siis leviä sangat joten lasit pysyy hyvin nenällä. Lisäksi ovat todella hyvän näköiset :) Ray ban on merkki.

Ei siis kannata pihistellä kehyksissä!

Vierailija
7/15 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pojalla on ollut lasit 5 vuotiaasta joten 4 vuoden kokemus nyt silmälaseista lapsella. Meillä ollut kovassa käytössä ja rikki mennyt ties kuinka monet, varmaan kymmenet!

Kolmet lasit ollaan saatu maksusitoumuksella. Tosin lasit ovat todella vahvat eli ekat saatiin ihan sen takia. Myöhemmin olen vedonnut lapsen diagnooseihin ja siihen että olemme ostaneet niin monet itse ja lasit yli 500 euroa.

Parhaiten on kestänyt viimeiseksi ostetut muoviset merkkikehykset! Ei menetä muotoaan eikä siis leviä sangat joten lasit pysyy hyvin nenällä. Lisäksi ovat todella hyvän näköiset :) Ray ban on merkki.

Ei siis kannata pihistellä kehyksissä!

Ja lisään vielä että ehdottomasti kannattaa ostaa vakuutus niihin silmälasiliikkeestä. Ei montaa kymppiä maksa mutta korvaa hyvin jos lasit menee rikki. Pieni omavastuu kyllä jää.

Vierailija
8/15 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei saanut maksumääräystä, mutta poika sai.

Eka määrättiin koulun kautta silmälekurille ja toinen neuvolan kautta suoraan Tyksiin, siinä ilmeisesti syy?

Vierailija
9/15 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vinkkinä: osta kahdet lasit heti kerralla. Käytännön sekä varalasien takia.

Meidän poika sai ensimmäiset lasit viime vuoden toukokuussa syynä likinäköisyys. Miinusta on 1,5 eli vähän. Hänellä on kahdet lasit, joista toiset pysyy aina koulussa ja toiset on kotona käytössä. Usein harrastuksissa ja ulkoillessa hän ei pidä laseja ollenkaan.

Vielä yksi vinkki: mihin ikinä päädytkään, anna lapsen valita itse sangat. Osta ne, joista lapsi itse tykkää. Saatat muuten yllättyä minkälaisiin lapsi itse päätyy. ;-)

Vierailija
10/15 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eka vastaaja jatkaa, että unohdin lapsella olleen jo yhdet lasit ennen näitä, ne ostettiin ns. paremmasta kaupasta, hintaa reilu 300e ja hajosivat alle puolessa vuodessa. Totesin, että tulee lopulta edullisemmaksi hakea vaikka uudet lasit puolen vuoden välein Specsaversilta kuin ns. merkkilasit jostain muualta. Sitten teini-iässä ehkä jo eri juttu. Lapsille noita joutuu uusimaan kuitenkin näön muuttuessa.

Vierailija
11/15 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se eka vastaaja jatkaa, että unohdin lapsella olleen jo yhdet lasit ennen näitä, ne ostettiin ns. paremmasta kaupasta, hintaa reilu 300e ja hajosivat alle puolessa vuodessa. Totesin, että tulee lopulta edullisemmaksi hakea vaikka uudet lasit puolen vuoden välein Specsaversilta kuin ns. merkkilasit jostain muualta. Sitten teini-iässä ehkä jo eri juttu. Lapsille noita joutuu uusimaan kuitenkin näön muuttuessa.

Mutta kyse ei ole pelkästään uusimisesta, vaan siitä, että raha menee tyystin hukkaan, jos lapsi ei epämukavuuden tai epäkäytännöllisyyden tai ulkonäön takia käytä rillejään.

Vierailija
12/15 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 12v sai lasit viime vuonna jonkun verran on käyttänyt (hyvät lasit on tytön mielestä) ostettiin silmäasemalta maksoi 120€ 

Vierailija
13/15 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsista kaksi sai kahdet ensimmäiset lasit ilmaiseksi lääkinnällisenä apuvälineenä. Heillä oli peittohoito, saivat lasit ja silmälaput 3- ja 4- vuotiaana. Sen sijaan kahden lapsen lasit ostettiin aina itse. Hekin saivat lasit pienenä, 5- ja 8-vuotiaana, mutta heillä ei ollut silmäsairauksia,  pelkkä taittovirhe vain.

Vierailija
14/15 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhutaan 2-vuotiaista, 12-vuotiaista ja 18-vuotiaista lapsista. Pikkuisen eroa.

Vanhemmat maksavat. Tingittekö te vaateostoksillakin?

Vierailija
15/15 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan 2-vuotiaista, 12-vuotiaista ja 18-vuotiaista lapsista. Pikkuisen eroa.

Vanhemmat maksavat. Tingittekö te vaateostoksillakin?

Vaatteita ja silmälaseja ei voi verrata toisiinsa. Silmälasien pitää olla just, vaatteissa ei ole niin nuukaa. Silmälasit on väärä paikka säästää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi