Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mun mieheltä leikataan huomenna välilevynpullistuma ja selkäydinkanavan ahtauma, mua huolettaa ihan järkyttävän paljon. Onko täällä kelläkään näistä leikkauksista kokemusta millään tavalla? Miten leikkaus meni? Miten toipui?
Olisi kiva tietää edes jotain, niin oma huoli helpottaisi

• ylös 13
  • alas 1

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

naapurin naiselta leikattiin aikoinaan välilevynpullistuma selästä ja taisi kävellä jo seuraavana päivänä. Kivut jäivät leikkauspöydälle.

• ylös 20
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
sh

Noita leikkauksia tehdään nykyään paljon, jos se yhtään lohduttaa. Täytyy vaan yrittää luottaa lääkäreihin ja hoitohenkilökuntaan, vaikka kuinka jännittää. Kertoilehan kuulumisia täällä, kun leikkaus on tehty. Oletko itse vapaalla huomisen vai töissä? 

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Ei juuri tuosta leikkauksesta ole kokemusta, mutta itse olen ollut kaksi kertaa leikkauspöydällä. Toisessa tapauksessa olin kaksi viikkoa vuodepotilaana (vessassa ja suihkussa pääsin tosin käymään omin jaloin), ja toisesta pääsin kotiin seuraavana päivänä.

Kaverin isä kuoli leikkauspöydälle silmäleikkauksessa, siis ihan rutiinileikkauksessa. Lääkärin kämmi.

Mut eiköhän sun ukkos leikkaus mene hyvin :D

• ylös 3
  • alas 16
Vierailija

Mulla on leikattu välilevynpullistuma 2006 ja kivut todellakin jäivät pöydälle! Pieni arpi muistona selässä, 1kk sairaslomaa ja se oli siinä, ei ole selkä vaivannut sen jälkeen kun muistan vaan jumppailla. Miehelläsi on varmasti ollut tuskaisaa jo pitkään, kaikkia tapauksia kun ei edes leikata, että yritä pärjäillä sillä että mietit miten mies saa "uuden elämän" ilman kipuja.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

sh kirjoitti:
Noita leikkauksia tehdään nykyään paljon, jos se yhtään lohduttaa. Täytyy vaan yrittää luottaa lääkäreihin ja hoitohenkilökuntaan, vaikka kuinka jännittää. Kertoilehan kuulumisia täällä, kun leikkaus on tehty. Oletko itse vapaalla huomisen vai töissä? 

Olen vapaalla mutta illalla olen koulussa. Ja joo kerron tottakai miten leikkaus meni! :)

Vierailija

Jos leikkaus onnistuu on tärkeää panostaa toipumiseen. Moni pilaa onnistuneen leikkauksen kun ei malta riittävän kauan toipua ja kuntoutua. Selkä leikkauksen jälkeen menee kuukausia, että kudokset ja muut paranee ja selkä taas kestää. Riippuu myös leikataanko tähystämällä ja avataanko selkä kunnolla.

Minulta leikattiin revennyt välilevy aikoinaan onnistuneesti ja olen reilut viisi vuotta nyt ollut ilman hermokipua. Leikattu selkä on kuitenkin aina leikattu ja pieniä kipuja esiintyy ja elämää on pitänyt muuttaa. Ensimmäinen viikko leikkauksen jälkeen oli todella kivulias mutta siihen tehoaa lääkkeet. Palasin töihin kymmenen viikkoa leikkauksesta osapäivälle töihin.

Tärkeimpänä ohjeena pitäisin leikkauksen jälkeen -riittävästi aikaa parantumiseen ja sen jälkeen maltillinen pitkä kuntoutuminen, ja uusia tapoja selvitä töistä/askareista jotka eivät kuormita selkää niin paljon, jotta uusiutumiselta välttyisi.

sh

Omaisilla on usein jännittävämpi päivä kuin potilaalla, ihan hyvä että olet vapaalla sillä esim. töissä oleminen voisi olla hankalaa kun ajatukset pyörivät ihan muualla. Rauhallisin mielin huomiseen! :)

Vierailija

Mua lähinnä ihmetyttää, että miten ihmiset oikein saavat selkänsä ja niskansa noin huonoon kuntoon? Jos nyt ei ihan selviä tapaturmia (tyyliin tippuminen, kaatuminen, kolari) lasketa.

• ylös 3
  • alas 24
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mua lähinnä ihmetyttää, että miten ihmiset oikein saavat selkänsä ja niskansa noin huonoon kuntoon? Jos nyt ei ihan selviä tapaturmia (tyyliin tippuminen, kaatuminen, kolari) lasketa.

Ootpa typerä ihminen. Välilevynpullistuma voi tulla ihan siitä että aivastat ja selkä nytkähtää väärällä tavalla. Näihin asioihin ei voi itse vaikuttaa. Mun mies on saanut välilevynpullistuman urheiluvammana ja selkäydinkanavan ahtauman syntyessään.
Ap

• ylös 16
  • alas 3
Vierailija

Taas miehiä väheksytään ja mitätöidään tässäkin ketjussa, kuinka yllättävää miesvihapalstalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Taas miehiä väheksytään ja mitätöidään tässäkin ketjussa, kuinka yllättävää miesvihapalstalla.

Mitä helvettiä? Millä tavalla tässä keskustelussa nyt väheksytään ketään? Onko se, että osoitan huolta rakastani kohtaan väheksymistä??
Ap

• ylös 10
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ootpa typerä ihminen. Välilevynpullistuma voi tulla ihan siitä että aivastat ja selkä nytkähtää väärällä tavalla. Näihin asioihin ei voi itse vaikuttaa. Mun mies on saanut välilevynpullistuman urheiluvammana ja selkäydinkanavan ahtauman syntyessään.
Ap

No voihan vaikuttaa. Kukaan ei saa välilevyn pullistumaa aivastelemalla jos selkälihakset on kunnossa vaan esim. nostelemalla painavia tavaroita väärällä tekniikalla, urheilemalla oman fysiikan kestokyvyn yli jne. Kuten tässä kävikin ilmi tuon urheiluvamman kohdalla. Geneettiset virheet tai syntymässä saadut vammat on sitten asia erikseen.

• ylös 4
  • alas 12
Vierailija

Joskus ihmisillä on perinnöllistä vikaa rungossa. Kiva jos sulla ei ole.

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

No voihan vaikuttaa. Kukaan ei saa välilevyn pullistumaa aivastelemalla jos selkälihakset on kunnossa vaan esim. nostelemalla painavia tavaroita väärällä tekniikalla, urheilemalla oman fysiikan kestokyvyn yli jne. Kuten tässä kävikin ilmi tuon urheiluvamman kohdalla. Geneettiset virheet tai syntymässä saadut vammat on sitten asia erikseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joskus ihmisillä on perinnöllistä vikaa rungossa. Kiva jos sulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

En kyllä tiedä ketään joka olisi siihen itse voinut vaikuttaa. Jos sulle ei sitä ole tullut niin ei se sitä merkkaa etteikö voisi tulla ja pullistumat yms viat eivät kuntoa katso

Vierailija

Toisilla selkä voi olla heikompi alunperinkin minkä johdosta pullistumia voi tulla sitten helposti. Perinnöllisyys jollain lailla vaikuttaa myös, sekä lantion virhe asento  ja erimittaiset jalat kuormittavat selkää.

Minulla pullistumat tuli raskaan työn vuoksi, joo myönnän en tiennyt nuorena mitä vääränlaiset raskaat nostot voi tehdä ja miten pahaksi selkä voi mennä. Pullistuma repesi aivastaessa.

En ymmärrä miksi ihmiset huutelevat ja suorastaan ilkkuvat vammoista tai sairauksista. Selkä ongelmat ovat sellainen, että se voi sattua kenen tahansa kohdalle ja ovat todella kivuliaita ja pahimmillaan joutuu elämään toisen avun varassa kun ei itse voi liikkua ollenkaan.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

Terveyskirjasto, eli asiantuntijat ovat kanssasi eri mieltä:

"Rappeutuneiden nikamien välilevy voi revetä äkillisesti tai vähitellen, niin, että välilevyn sisältöä työntyy selkäydintilaan hermojuuria painaen. Repeämä ei yleensä liity vammaan tai ponnistukseen vaan useimmiten alku on vähittäinen.

Kipu voi olla erittäin tuskallista ja pahimmillaan estää potilaan liikkumisen. Hermoja puristava välilevytyrä voi aiheuttaa lihasten toimintakyvyttömyyden (lihasheikkous estää varpaillakävelyn tai kyykystä nousun) tai vaikeuksia virtsaamisessa tai ulosteen pidättämisessä.

Pitkäaikaisen iskiaksen tyyppisen oireen syynä voi olla myös selkäydinkanavan ahtauma (ks. «Selkäydinkanavan ahtauma (spinaalistenoosi)»1), joka  on seurausta rappeutumismuutoksista.

Selkäydinkanavan ahtautumisen ehkäisemiseksi ei tunneta keinoja."

Itselläni kävi niin (hyvästä lihaskunnosta huolimatta!), että liukastuin taaksepäin, otin tukea ja selässä tuntui viiltävä kipu samantien. Seurasi puolen vuoden helvetti särkyineen, kunnes selkäni leikattiin. Oli mahtava tunne, kun leikkaava lääkäri herätteli ja kysyi vointiani; saatoin ensimmäisen kerran puoleen vuoteen maata selälläni jalat suorina, eikä minuun sattunut.

Minunkin kipuni jäivät leikkauspöydälle, eikä selkä ole oikeastaan sen jälkeen vaivannut, leikkauksesta on jo viisitoista vuotta. Olen edelleen huolehtinut lihaskunnostani , mutta eri tavoin kuin aiemmin. Mm. juoksemista en voi ajatellakaan, jooga sen sijaan on mannaa selälleni.

Vierailija

19 jatkaa:

Unohdin kertoa, että pääsin leikkausta seuraaavana päivänä kotiin. Koska selkäni leikattiin silloin melko edityksellisellisellä tavalla, eli mikrokirurgialla (nykyään lienee yleisin tällaisiin vaivoihin, aiemmin tehtiin avoselkäleikkauksena), sain istuakin heti. Kävin autoillen kaupassa sitä seuraavana päivänä.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat