Tarvitseeko lasta kastaa jos kuuluu kirkkoon?
Mietin sellaista, että onko lapsi "pakko" kastaa kun kuulumme kirkkoon. Hyviä kummiehdokkaita ei oikein ole jäljellä ja tuntuu väkinäiseltä vaan pyytää jotain puoli tuttuja lapsen kummeiksi. Minulla on 4 lasta joiden kummeista yht. 2 pitää yhteyttä, joten lapsi ei sinänsä kummittomuudesta ja kastamattomuudesta varmaankaan tulisi kärsimään ja tuntemaan vähemmyden tunnetta. Aihe ei vielä ole ajankohtainen, sillä lapsi on vielä mahassani, mutta kunhan aikani kuluksi mietin.
Kommentit (8)
Ei ole pakko. Parempi kun lapsi päättää siitä itse vanhempana kun ymmärtää niistä asioista.
No ei tietenkään. Ja kasteelle ei ole mikään kiire. Voi jopa odottaa siihen asti, että lapsi itse valitsee haluaako kasteelle. Mieti mikä merkitys kasteella on sinulle.
Pappi jää suihkupullon kanssa pusikkoon kytikselle ja suihkauttaa sieltä kastevedet vauvan päälle jos ette kasta -kokemusta on!
Mumisee sitten taikojaan ja kas -seurakunnalla on uusi jäsen, halleluja!
Totta kai on pakko. Kuntien sosiaalihuolto lähtökohtaisesti ottaa kaikki lapset huostaan, joita ei kasteta kirkkoon (poislukien muslimit yms).
Kirkko kyllä nimeää virkailijansa kummeiksi tarvittaessa, tätä mahdollisuutta vaan ei mainita missään.
Siis onko"ongelma" se että lapselle ei ole läheisiä kummeja? Kirkkoon kuulumisella ei ole merkitystä? Jos et nimenomaan tahdo että lapsesi liitetään seurakunnan jäseneksi ei tietenkään ole pakko kastaa. Kummit saa vaikka kirkon puolesta jos ketään ei ole mutta silti haluaisi kastaa.
Kirkon opetuksen ja näkemyksen mukaan kummin tehtävä on tukea lapsen vanhempia kristillisessä kasvatuksessa.
Kuka pakottaa?