45minuuttia ohjelmassa Jari Sinkkonen puhui miten lasten
keskushermostoa kuormitetaan nykyaikana liikaa ja se on kyllä totta. On pelit ja vehkeet. Harmittaa kun on tullut ostettua koko pleikkaria ja pelejä, taidan myydä kaiken.
Kommentit (36)
Meillä helpon esikoisen äideillä on kyllä kieltämättä kiusaus laittaa kaikki oman erinomaisuuden ansioksi. Useamman lapsen äidit yleensä pudottaa maan pinnalle.
Liikaa mölysaastetta lasten korville ja hermoille ja aivoille. Ei pienet pysty käsittelmään kaikkea enkä halua esim. että lapseni katsovat uutisista asioita, joita ei vielä pysty käsittelemään. Kiitos ettei Suomen uutis-teeveessä Amerikan malliin tongita murhia ym.
Meiltä ei löydy eikä meille tule pleikkaria eikä tietokonepelejä. Tv menee aina kiinni kun sitä ei katsota. Tarhasta tultua ensin jutellaan ja syödään, sitten saa avata töllön lastenohjelmien ajaksi ja sitten leikkimään/piirtämään tai lähdetään lenkille/kirjastoon/pulkkamäkeen. Suljen taas töllön kun lapset alkaa iltapalalle ja avaan vasta, kun ovat menneet sänkyyn. Aamulla ei pauhaa radiot eikä telkat, herätän lapset ja otan molemmat syliin hetkeksi.
Mun mielestäni töllön tuijotuksen ja tietokoneen sijasta voi tehdä jotain lastensa kanssa. Vai koriste-esineiksikö lapset on hommattu?
Ihailtavaa metodiikkaa teillä. Tuota itsekin kannatin. Lapsettomana eleltiin pitkä tovi ilman telkkariakin. Mutta...
Lapsi tuli, luojalle siitä kiitos, ja oma vapaa-aika jäi minimiin. Hoidan vauvelia 24/5 ja yllätys yllätys halusin sen telkkarin meillekin. Nyt tulee töllötettyä sitä etenkin illalla kun ei väsymykseltään muuhun juuri kykene. Ikävää koko jutussa on se, että vauva tekee passiivisena samaa kuin minä. Osin kyllä leikin sivussa. Pahaa kuitenkin tekee ja omaatuntoa soimaa se, että minä, ajatteluun kykenevä ihminen, totuvan lapseni pienestä pitäen telkkarin tuijottajaksi omaa laiskuuttani.
Löytyykö tutkimuksia tv:n katselun hyödyistä (hahhaa)/haitoista vauvaikäisille sovellettuna? Noita voisi käyttää tv-vieroituksen motivaattoreina.
Meilläkin noudatetaan täsmälleen samoja periaatteita kuin teillä! Tv:a ei töllötetä jatkuvasti ja se sammutetaan aina kun ohjelmat on katsottu valmiiksi. Lapsetkin tietävät tämän ja sammuttavat sen aina itse kun lastenohjelmat on katsottu:).
Tietokonepeleihin en ole vielä halunnut heitä opettaa, minusta tärkeintä olisi nyt muunlainen puuhastelu. Esim. ulkonaolemista pidän tärkeänä.
Uskon myös tuohon, että lapsellakin on välillä oltava tylsää!
Tuskin esim pikku 2 on kovin haitallinen ;)
Sitten kun vauvasi lähtee liikkeelle, hän ei välttämättä enää ole niin paljon paikallaan, että tv imisi kiinni. Lapsissa on tietysti huimasti eroja, mutta itse en tykännyt alle 6v katsoa töllöä kuin pienen hetken. Se oli niin passivoivaa, silmät tulivat kipeäksi, en koskaan ymmärtänyt mitä ohjelmissa tapahtui ja mikä PAHINTA: KUKAAN EI KESKUSTELLUT KANSSANI ;D
Eli luulen, että aktiivinen kanssakäyminen sitten myöhemmin on paras telkkarin ehkäisy. Jo jonkin ajan kuluttua lapsesi todennäköisesti menee sen verran ajoissa nukkumaan, että vaikka itseäsi lobotomoisitkin töllön avulla, siitä ei ole " haittaa" .
Mä keskustelisin mieluiten mieheni kanssa eikä töllö auki ollenkaan, mutta tuo pirulainen kun ei ole aina samoilla linjoilla, ainakaan näin talviurheilukautena ;)
Hän kyllä puhui hoivaajasta eli äidistä tai isästä. Nyt heivatkaa toi teidän yli-ihmisajatuksenne just sinne.
ja kohtuudella, esim. 27:n päivä/viikko-ohjelmaan voisi hyvin sopia 1 h tietokonetta per viikko ihan hyvin.
Lapset tulevat olemaan 2010-2020-luvun aikuisia, jolloin heiltä odotetaan niin paljon parempia tietoteknisiä (hahmotus)taitoja kuin meiltä konsanaan, että voi olla hyvä vähän jo opetella lapsenakin, ihan tulevaisuutta ajatellen.
Meidän lapset oppii varmasti käsittelemään suurempaa määrää tietoa nopeammin kuin me voimme edes kuvitella. (Ja kun sanon meidän niin tarkoitan meidän sukupolven, enkä meidän perheen..)
4v poika yritti koko eilisen illan saada isiä leikkimään, mutta isi vaan katsoi urheilua. Television kyllä voisi kieltää ainakin meidän perheessä :(
Vaikka tänne noita linkkejä ei saisikaan laitta, niin tämä varmaan on sallittua. Eli osoite on www.mtv3.fi ja sieltä välilehti NETTI-TV ja välilehti AJANKOHTAISOHJELMAT...
Aiemmin tuokin on ollut maksullinen, mut nyt näky olevan ilmainen.
Kiitos vinkistä. Pitääpä katsoa ohjelma kun itselläkin tuota katrasta on ja pelikoneita reisaks asti...
ei ole ainut joka saarnaa tätä samaa asiaa tuo sinkkonen. Snnyittekö eilen äidiksi?
Siellä kun huutaa telkkarit ja pleikkarit ja tietokoneet koko ajan.
Jopa jouluaattona ja synttärikutsuilla yms. on vähintään telkkari mylvimässä nurkassa. Napit kaakossa tietenkin.
Mä olen tehnyt tiukan päätöksen, että meille ei noita pelikoneita tule!
Vaikka itsekin joskus tykkään pelailla, niin sitä voi tehdä vaikka siellä broidilla käydessä joskus ;).
Kotona en tykkää että telkkari on turhaan päällä, tai radio. Hyvää musaa tulee jonkun verran kuunneltua, mutta ei koko aikaa sitäkään.
Yhdellä kaverilla on AINA telkkari äänettömällä päällä ja radio pauhaamassa, stressaavaa!
http://wired-vig.wired.com/wired/archive/13.05/flynn.html
Oletettavasti tännekin saa järkeviä linkkejä laittaa....
Summaan vähän tähän:
Tämö artikkeli kertoo ns. Flynnin kertoimesta, eli älykkyysosamäärien dramaattisesta kasvusta.
" The trend Flynn discovered in the mid-' 80s has been investigated extensively, and there' s little doubt he' s right. In fact, the Flynn effect is accelerating. US test takers gained 17 IQ points between 1947 and 2001.
"
ja mistä se todennäköisesti johtuu:
"
Over the last 50 years, we' ve had to cope with an explosion of media, technologies, and interfaces, from the TV clicker to the World Wide Web. And every new form of visual media - interactive visual media in particular - poses an implicit challenge to our brains: We have to work through the logic of the new interface, follow clues, sense relationships. Perhaps unsurprisingly, these are the very skills that the Ravens tests measure - you survey a field of visual icons and look for unusual patterns.
The best example of brain-boosting media may be videogames. Mastering visual puzzles is the whole point of the exercise - whether it' s the spatial geometry of Tetris, the engineering riddles of Myst, or the urban mapping of Grand Theft Auto.
"
Suhtautuisin siis osittain varauksella Sinkkosen teeseihin, vaikkakin olen sitä mieltä, että videopelin sulkemalla voi kasvattaa rakastettuja ja rakastavia lapsia.
En ihmettelisi, jos meidän sukupolven lapsista kasvaisi jo valmiiksi burn outista ja masennuksesta kärsiviä aikuisia.
koska päässä ei potku riitä. Projisoit (projisoimme) tämän sitten lapsiimme, vaikka he elelevät sulavasti tässä todellisuudessa, ja heidän potkunsa riittää.
yrittää opettaa jo sitä 3-4-vuotiasta? Mielestäni ehtii myöhemminkin ja tuskinpa lapsistani ihan jälkeenjääneitä tulee sillä saralla kun kuitenkin vanhemmat (eli minä ja mieheni) olemme molemmat tekniikasta kiinnostuneita ja kaikki vempaimet kyllä löytyy kotoa. Mutta en pidä hyvänä sitäkään, että jatkuvasti roikutaan koneella kuten kummityttöni 4v tekee. Menee jopa salaa tietokoneelle pelaamaan vaikka talossa on vieraita!
29 vai mikä sitten olinkaan
Vaan onkohan se aina äidin herkkyydestä kiinni, jos yhteiselo vauvan kanssa sujuu niin, että molemmat todella nauttivat toisistaan? Asustaako meillä superhelppo vauva, yliherkkä mamma, tai ehkä kumpainenkin?