Onko paikalla eläinlääkäriä? Kysymys antibiooteista
Olen tässä miettinyt kissani antibioottikuurin jatkamisen miellekkyyttä. Ja voin toki soittaa kuurin antaneelle eläinlääkärille, mutta ajattelin, että jos täällä sattuisi joku ammattilainen olemaan, niin säästäisin sen eläinlääkärin työaikaa :)
Kissalleni iski kova flunssan kaltainen tauti, jossa oireina mm. jatkuva kakominen, äänen käheys (kuulostaa koomiselta, mutta kissani maukuminen oli aika karmivaa :D), aivastelu, silmien muurautuminen rähmästä umpeen ja apaattisuus/väsyminen. Kävin eläinlääkärillä ja hän antoi 10-14 päivän antibioottikuurin 3 tablettia päivässä (Kesium Vet 40mg/10mg). Kissan oireet loppuivat kokonaan 3 antibioottipäivän kohdalla ja tänään on siis neljäs päivä antibiootilla. Olen nyt vähän mietteissäni, että syötänkö ns. turhaan kissalleni tujua lääkettä 3 kertaa päivässä vielä viikon ajan? Kissa on nyt vain tosi ahdistunut tablettien ottamisesta, se on piilossa päivät pitkät, juoksee matalana ympäri taloa eli selkeästi pelkää sitä väkisin syöttämistä :/ Tiedän kyllä, että antibiootit pitäisi syödä loppuun, ettei tule vastustuskykyisiä bakteereja. Mutta mietin vain, että kun tuo kuuri oli niin pitkä rajujen oireiden takia, että onko vaarallista jos sitä kuitenkin lyhentäisi?
P.s. Jos en saa vastausta, niin en aio omin päin vain lopettaa kuuria vaan soitan sille eläinlääkärille :D
Kommentit (12)
En suosittele antibioottikuuria kissallesi missään olosuhteissa. Mitä kissasi kaipaa on läsnäolo. Mikään latzikats tms ei kissaasi auta. Lopeta heti antibioottien myrkyttäminen. Kissasi sairastuu niistä. En tiedä millainen epäeettinen lekuri niitä on määrännyt. Ole läsnä. Kissasi paranee omaa tahtia, antibiooteilla vain hidastat sitä prosessia. Luonto hoitaa omansa.
T. eläinlääkäri PhD
Nythän on liikkeellä se tappajaabakteeri, jos flunssan tapainen tms. tulee, pitää lemmikkiä seurailla, eläin voi menehtyä vuorokauden sisällä.
Ehdottomasti syötät kuurin täysin loppuun. Ei saa jättää kesken, kissaflunssat on tosi sitkeitä ja ne pitää hoitaa kunnolla. Huonosti hoidettuna / hoitamatta jättämällä kissalle voi tulla aivokalvontulehdus, joka voi jopa tappaa.
Nimim. eläintenhoitaja (työskennellyt myös eläinlääkärissä)
Vierailija kirjoitti:
Nythän on liikkeellä se tappajaabakteeri, jos flunssan tapainen tms. tulee, pitää lemmikkiä seurailla, eläin voi menehtyä vuorokauden sisällä.
Kissani oireet ovat jo ohi kokonaan :) Että tuskin tässä nyt on tämmöisestä kyse. Ja olen ollut kissani kanssa koko ajan kotona ollessani ja seurannut, että tervehtyy varmasti. Enemmän olen huolissani tuon pitkän antibioottikuurin vaikutuksista kissaani, kun se ei sitä oireiden perusteella enää tarvisi.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti syötät kuurin täysin loppuun. Ei saa jättää kesken, kissaflunssat on tosi sitkeitä ja ne pitää hoitaa kunnolla. Huonosti hoidettuna / hoitamatta jättämällä kissalle voi tulla aivokalvontulehdus, joka voi jopa tappaa.
Nimim. eläintenhoitaja (työskennellyt myös eläinlääkärissä)
Kiitos tiedosta! :) Tämä auttaa jo kovasti, kun tosiaan tasapainottelin mielessäni antibioottikuurin jatkamisen ja lopettamisen riskien välillä. Aivokalvontulehdus kuulostaa aika isolta riskiltä, eli ennemmin sitten saa tuhoutua kissan suoliston bakteerit. Syötän toki maitohappobakteeria tässä ohella, että ehkä se vähän auttaa mahaan. AP
Syötä vain kuuri loppuun, ei ne eläimet tajua että sen parasta tässä nyt yrität. Silittelet sitten ja olet sen kanssa, toivottavasti kisu paranee:)
Vierailija kirjoitti:
Syötä vain kuuri loppuun, ei ne eläimet tajua että sen parasta tässä nyt yrität. Silittelet sitten ja olet sen kanssa, toivottavasti kisu paranee:)
Joo näin täytyy tehdä. On kyllä niin harmillista tuo eläinten lääkitseminen, kun ne ei tosiaan ymmärrä että miksi niitä "kidutetaan" :/ Mutta täytyy vain kestää, tuntuu että oma pää meinaa hajota kun tuntuu pahalta toisen puolesta. Noh, onneksi kissa tuli nyt syliin ja kehräämään, että ehkä se antaa anteeksi tämän kauhean 10 päivää kestävän kuurin :D AP
Aivan. Niin hoitaakin, mutta ensin ihminen tarvitsee lapiota että saa kaivettua kuopan lemmikilleen. Kysnkin nyt kysymyksen: Oletko milloinkaan ollut itse sairaana niin, että kyse on vakavammasta bakteeritulehduksesta, jota elimistö itse ei pysty hoitamaan?
Tai onko lapsesi ollut?
Mitä olet tehnyt tällaisissa tilanteissa?
Juuri eilen käytin itse lemmikkini nesteytyksessä, ja sai antibioottia ruiskeena, ja jatkoksi kuurin tablettimuotoista antibioottia. Kissa oli ripuloinut yli puoli vuorokautta yhtä soittoa, paha suolistotulehdus. Kuumeinen, kuiva, syömätön.
Kissoillahan homma menee niin että tauti menee elämästä taistelun puolelle, kun ruokahalu menee. Kissa ei voi olla yli vuorokautta syömättä, maksa menee.
Olisiko minunkin vain pitänyt katsoa, kun kissa kuolee? Nuori kissa, joka terveenä ollen elää vielä vuosia mukavana kaverina.
Oikeasti, pidän itsekin turhia kuureja vääränä. Mutta henkeä uhkaava infektio lemmikillä, itsellä, lapsella tms. saa kyllä minut valitsemaan tautipöpön tappavan kuurin: ja kuuri syödään kuten se on määrätty, näin estetään resistenttien pöpöjen kehitys.
Esimerkiksi kissa on ns nesteessä, jos eläviä pöpöjä jää jotka taudin tekivät. Ne pöpöt kehittävät kannan joka sietää sitä antibioottia, ja seur asia jonka ko pöpöt kissassa tekevät: hupsista, eipäs parane. Ja kun tämmöinen resistentti pöpökanta tarttuu muihinkin, esim ihmiseen, hupsista, milläs hoidetaan, etsitään mille on herkkä tuhoutumaan.
Että tuossa syy: aina määrätty kuuri loppuun.
Meillä eläinlääkäri määräsi 6kg painavalle kissalle virtsatulehdukseen 3/4 200mg kesium tablettia 3 kertaa päivässä, eli melko rankasti yli lääkkeen valmistajan suosituksen, itse arvelin ensin että oli käynyt virhe ja tarkoitti että yhteensä 3/4 tablettia päivässä eli 1/4 kolme kertaa päivässä joka olisi lääkkeen valmistajan annosteluohjeen mukainen määrä, mutta kysyttäessä tuo kyllä edelleen väitti että 3/4 pilleriä kolme kertaa päivässä pitää antaa, 10 vuorokauden ajan.
Aika hurjaa kun valmistajan ohje sanoo että vakavassa tapauksessa lääkäri voi määrätä kaksinkertaisen vuorokausiannoksen mutta tuo on jo kolminkertainen lääkkeen ohjeeseen verrattuna.
Onko kenelläkään mitään mielipidettä tuosta, onko eläinlääkäri oikeassa?
Antibioottikuuri syödään loppuun, ap
Jos olisi mun eläin, syöttäisin kuurin ihan loppuun, ihan kuten ihmisenkin pitää syödä vaikka oireet loppuvat. Ja en ole elukkatohtori, mutta eläimiä (koiria) on ollut.