Miten päiväkodin pienten ryhmässä ehditään syöttää kaikki?
Itselläni menee yhden pienen syöttämiseen 20-30 minuuttia. Välillä saa houkutella syömään. Miten pari hoitajaa ehtii päiväkodissa syöttää ne lapset?
Kommentit (7)
Meidän 1v. 2kk syö itse kuten varmaan suurin osa pienten ryhmässä. Eiihän ryhmässä alle yksivuotiaita ole ylleensä kuin pari kappaletta. Syömnisessä on vähäintään kaksi aikuista. Yhdellä kertaa voi syöttää kahta, kuin sijoittaa heidät vierekkäin istumaan.
Lapset syö itse. Tietenkin vauvoja syötetään, siis alle 1v, mutta kyllä yli yksivuotiaan tulisi osata itse syödä. Ei sillä sotkulla ole mitään väliä, nykyään vanhemmat pelkäävät sitä ja haluavat selvitä nopeasti ja helposti ja syöttävät itse lasta...
Ei niitä syötetäkään. Suuri osa pientenkin ryhmässä olevista syö jo pääosin itse. Kyllä 1-vuotias pistelee jo hyvin ruokaa poskeen kun antaa vaan lusikan käteen. Loput voi sitten syöttää.
Oon työskennellyt itse alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Lapsia oli ryhmässä 12 (toki kaikki ei aina paikalla) ja hoitajia ruokailutilanteessa 2-3. Lapsia kannustettiin syömään itse. 2-3-vuotiaat söivät pääsääntöisesti itse, pienellä kannustuksella tosin. Pienimmät lapset olivat alle vuoden ikäisiä, joten heitä syötettiin. Hekin tosin sormiruokailivat sen mitä pystyivät (esim. leivät). Mutta hyvin mielestäni ruokailutilanteet sujuivat, ei kertaakaan tullut päivää, jolloin "kaikkia ei olisi keretty syöttää" :) Aikaa ruokailuun oli varattu noin puoli tuntia, ja hyvin riitti!
Ne syö itse tai ei syö. Aika nopeesti ne oppii miten nälkä lähtee. oppis ne kotonakin, mutta vanhemmat on liian hellämielisiä ja palvelee turhaan.
Kyllä lapset oppii pian syömään itse hoidossa kun näkee niin paljon mallia läheltä kun muutkin syö. Älä mamma huoli (:
Siellä varmaan lapset syövät enimmäkseen itse.