Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntipalkkaisen oikeus arkipyhäkorvauksiin?

Vierailija
27.01.2016 |

Mitenköhän tuo menee? Aikoinaan tehty työsopimus jossa merkitty viikkotuntimäärä min. 20h. No työt on lisääntynyt ja nykyään teen täysiä päiviä, harvoin jää viikkotuntimäärä alle 40h.
Mitään arkipyhäkorvauksia ei makseta, onko oikein?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi nyt tammikuun palkassa olla 1.1. Ja 6.1. arkipyhäkorvaukset??

Vierailija
2/7 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntityöläiselle maksetaan tehdyistä tunneista. Been there. Nykyään kk-palkalla, ei tarvitse ihmetellä, mitä tekee kun sairastuu tai tulee vappu keskelle viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasi työehtosopimuksesta. Jos siinä on lueteltu ne arkipyhät, joilta maksetaan palkkaa, ja sinä kuulut yleissitovan sopimuksen piiriin, pitää palkkaa maksaa. Yleissitovassa sopimuksessa on (varmaan) myös kaava, moneltako tunnilta palkkaa maksetaan, esim. edellisen kuuden kuukauden säännöllisten työtuntien mukaan.

Ota siis ensin selvää, kuulutko yleissitovan työehtosopimuksen piiriin. Luottamusmies tietää. Jos et kuulu, silloin henkilökohtaisen työsopimuksen tulkinta on työnantajan varassa.

Vierailija
4/7 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on maksettu arkipyhäkorvauksia, kun työskentelin kaupan alalla 0-tuntisopimuksella. Jotenkin ne laskettiin keskiansioista, sillä sain välillä arkipyhältä enemmän, kuin 8tunnin vuorosta. Teinkin silloin paljon iltavuoroja.

Vierailija
5/7 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin liittoon kuulut? Sinuna soittaisin sinne. Kyllä tuntityöntekijälle kuuluu arkipyhäkorvaukset, ainakin näin on minun liitossani (tehy). Itse teen töitä ma-to, pe on aina vapaa. Saan korvauksen, jos arkipyhä osuu ma, ti, ke tai to päiville.

Vierailija
6/7 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä kiinteistöhoitolalan tes. Siellä lukee näin: Tuntipalkkaisella työntekijällä on oikeus arkipyhäkorvaukseen jos työsuhde kestänyt vähintään 3kk ennen k.o arkipyhää (minulla on kestänyt). Ja arkipyhä olisi ollut hänen työvuoroluettelonsa mukainen työpäivä, jolta hän olisi oikeutettu saamaan palkkaa.

Ja tuossa nyt mietin vaan tuota työvuoroluetteloa, meillä tosiaan ilmoitetaan työpäivät kuukauden alussa ja tietenkään työnantaja ei työpäiväksi laita mitään arkipyhiä. Ja pääsääntöisesti meillä kuitenkin on töitä 5päivää viikossa ma-pe.

Ap

Vierailija
7/7 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up