Naimisissa olevat, omat tilit vai yhteinen tili?
Kommentit (22)
Kummankin palkasta menee suurin osa yhteiseen mutta kummallakin myös jäänyt omat tilit.
Meillä on omat tilit, mutta rahaa otetaan sieltä missä on. Minä hoidan maksamiset, mies ei varmaan edes tiedä onko hänen tilillään rahaa vai ei. Luottamus pelaa?
ja silloin kuten tähänkin asti. Yhteinen sekä omat tilit.
Tai yhteisiä tilejä. Meillä toimii, muuta ei olla edes ajateltu.
Mutta parin kuukauden päästä hankitaan yhteinen tili, jonne tulee molempien rahat. Eipä tarvi miettiä kumpi maksaa laskut.
Yhden vinkin annan kuitenkin kaikille joilla vain yhteiset tilit puolisonsa kanssa. Kannattaa ehdottomasti pitää oma säästötili, joka vain omissa nimissä. Nimittäin jos puolisonne kuolee yllättäen, ette saa käyttää yhteisen tilin rahoja koska ovat perikunnan rahoja puolison kuolemasta eteenpäin. Ette siis saa nostaa edes omaa palkkaanne sieltä ulos.
Omat on, ,mutta käyttöikeus ristiin. Rahat käytännössä ovat yhteiset.
ja ollut jo siitä asti melkein kun vasta seurusteltiin eikä edes asuttu yhdessä tai oltu naimisissa :)
(Ja ollaan oltu yhdessä 15-v. asti, nyt jo kohta 15 vuotta!!)
No, ehkä ei nyt ihan mutta molemmille niin selvä juttu että yhteisiä ovat rahat. En kyllä suoraan sanottuna ymmärrä pariskuntia joilla omat tulot ja tilit (vaikka siis molemmat osallistuvatkin laskujen maksuun), mutta eipä tartte ymmärtääkään. Tuntuu että tällaisilla aina riitoja rahasta ja rahanmenosta. Me ei pahemmin rahasta riidellä, ollaan samanlaisia rahankäyttäjiä ja sen verran käytetään mitä varaa on ja keskustellaan isommista hankinnoista kummankin osalta.
Se on vaan yhtä rahojen siirtoa ja sumplimista ja nyt sit päädyttiin, että yhteinen tili otetaan :)
T.Ap, kiitos vastanneille :)
palkka juoksee omalle tilille, säästetään yhteiselle... ja kummatkin maksaa osansa laskuista. Minä en yhteistä käyttötiliä huoli - vastuu perheen taloudesta on yhteinen, mutta mielestäni se vaatii sit molemmilta taloustajua ja asioiden hoitoa.
Se on vaan yhtä rahojen siirtoa ja sumplimista ja nyt sit päädyttiin, että yhteinen tili otetaan :)
T.Ap, kiitos vastanneille :)
Ja eri pankkikin. Lainan oton yhteydessä minulle tehtiin tili samaan pankkiin miehen kanssa, mutta en käytä sitä koska mies näkisi tilini tilanteen ja minä en hänen tilinsä tilannetta.
Mies miellä hoitaa raha-asiat vaikka höllempi rahojen suhteen, tosin hänen tulonsakin ovat aina olleet suuremmat.
Minä pidän tiukasti omat rahani kurissa ja maksan esim. lastenhoitomaksut, sähkö-,vesi- ja kaukolämpömaksut sekä puhelinlaskut, mies sitten hoitaa laina-raha-asiat ja ruokapuolen nykyisin suurimmaksi osaksi.
Pitääkö mun nyt vielä sulle erikseen perustella, miten tähän mennessä olemme laskumme maksaneet, se lienee jo ihan meidän yksityisasia.
T.Ap
Siis silloin jos laskun tai ruokakaupassa käynnin maksaa se jolla on tilillä rahaa, eikä se jonka vuoro on maksaa tai jonka nimissä lasku tulee.
Meillä esimerkiksi on yhteinen lapsi ja toinen tulossa, yhteistä perhettä tässä elätetään, eikä kummallakaan ole mitään erikoista harrastusta tai tavaraa (tai mitään mikä on vain ja ainoastaan hänen omansa), silloin on perusteltua hommata yhteinen tili. Tähän mennessä meilläkin on ollut yhtä rahojen siirtelyä tililtä toiselle.
En kestäisi ajatusta, että rahat olisivat samalla tilillä, koska silloin en voisi koskaan tarkkaan tietää, paljonko tilillä on rahaa. Nyt tiedän tilini saldon aina tarkalleen, koska vain minä sitä käytän. Enkä haluaisi asian olevan millään muulla tavalla, ikinä ei olla edes keskusteltu yhteisestä tilistä. Enkä myöskään tiedä, että kenellekään ystäväpariskunnalla olisi yhteistä tiliä..
Käytännössä kuitenkin se maksaa, jolla on rahaa. Rahaa ei pantata eikä ostoksia salailla, mutta silti haluan pitää oman tilini, johon vain minä saan koskea. Sen verran itsenäinen kai haluan olla.
ensin niin, että säilytimme kuitenkin omat tilimme, jonkin ajan kuluttua lopetin omani ja mieskin omansa, kun ei niitä enää tarvittu
meillä myös yhteinen visa
mun kannalta oiva vaihtoehto, kun vain mies tienaa, tulevaisuudessa tasaväkisempää
En jaksa käsittää miksi pitäisi olla yhteinen tili. Toinen maksaa lainan lyhennyksen ja toinen laskut+ruuat.
En siis näe yhtäkään syytä siihen, että meillä olisi yhteinen tili.
Eikä se ole sen kummempaa, kuin yhteinenkään, me ollaan tosiaan vasta nyt (7vuoden yhteiselon jälkeen) hankkimassa yhteistä tiliä. Mä olen aiemmin ollut tota yhteistiliä vastaan, just siks, että haluan olla tarkalleen perillä minkäverran tilillä on rahaa jne.. Nyt kuitenkin oon miettinyt, et laskujen maksut ja lainanlyhennykset on helpompia maksaa, kun rahat tulee samalle tilille :)
-Ap
Molemmat siirrämme kerran kuussa 800¬ yhteistilille, jolta maksetaan ruoat, vakuutukset, yhtiövastike, päivähoitomaksut, lapsen vaatteet, ulkona syömiset, jne. Aika hyvin yleensä riittää 1600¬/ kk.
Omat vaatteet, autoihin liittyvät kulut, harrastukset yms. maksamme sitten itse omilta tileiltämme ja hyvä niin - en todellakaan haluaisi mieheni tietävän, miten paljon rahaa vaatteisiin kulutan, tai että minulla on tonnin käsilaukku tmv.
Järjestely toimii meillä, osin varmasti siksi, että meillä molemmilla on lähes samat tulot.
Pidämme kirjanpitoa menoista ja molemmat laittavat yhteistilille rahaa saman verran laskujen maksuun.