Oletko koskaan ollut ilman työtä ilmoittautumatta työnhakijaksi?
Miten kauan olit? Mitä teit sinä aikana? Tuliko jälkiseuraamuksia?
Kommentit (36)
En itse,mutta mies on ollut ja on.
Työtapaturmassa menetti terveyden, ollut työkkärin kirjoilla mutta potkittiin pois kun sairaslomassa ei ole päättymis päivää. Kunta joutuisi maksamaan hänestä sakkoja ns pitkäaikaistyöttömänä ja näin ollen hänet poistettiiin työkkärinkirjoilta ja sanottiin että mene sossuun. Kela eikä vak.yhtiö maksa kun vak.yhriö katsoo että on työkykyinen ja kela taas katsoo ettei ole,mutta sairapvät täynnä,eikä hoitavalta lääkäriltä ole lupaa kuntoutuksen aloittamiseen vaan ajavat hänelle eläkettä.
Olin kotiäitinä yli 20v. Elämäni ihanimmat vuodet. Sitten tein harrastuksestani leipätyön, jolla tienaan ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Elelin jonkin aikaa säästöillä. Kiitokseksi sain 3kk karenssin koska työkkäri ei tykkää että ihmiset ottaa lomaa heidän painostuksestaan.
Todetaan vielä että jollain ehdoilla olisi voinut saada 6kk karenssin tästä valtion rahojen säästösessiosta mutta työkkärin täti tulkitsi sen kohdallani kuitenkin 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Olin kotona vuoden, kun lapsi aloitti koulun. En ollut työnhakijana, enkä saanut mitään tukia. Ei tietenkään tullut mitään seuraamuksia. Sehän on jokaisen oma asia.
Jos saa asumistukea, silloin ollaan kyllä kiinnostuneita siitä, miksi ihminen ei saa työttömyyskorvausta.
Minä olin työtön ilman tukia, koska en halunnut keskeyttää opintojani, vaikka ne eivät mihinkään edenneetkään. Kukaan ei kertonut, että korvausta voi hakea, jos opintosuorituksia ei ole kahteen vuoteen, se selvisi vahingossa. Nyt olen osa-aikatyössä ja saan soviteltua tukea, elämä hymyilee.
Vierailija kirjoitti:
On se kiva kun joillain on se elättäjä.
Minä poltin säästöjäni, ei mitään tukia. 7kk pidin vapaata. Olin 25v sinkkumies silloin, jos olisin ollut suhteessa nainen olisi todennäköisesti lähtenyt läksimään.
Olin muutaman viikon ns. vapaalla te-keskuksesta työpätkien välillä. Koska asioiminen työkkärin kanssa on niin nihkeää enkä olisi paljoa hyötynyt taloudellisesti työttömäksi ilmoittautumisesta, päätin antaa olla. Olen unelmoinut siitä päivästä, kun saan ihan oikean vakituisen työn, eikä mun tarvitse olla enää missään tekemisissä kyseisen kyttäystoimiston kanssa.
Saako silloin käyttää Kelan sairausvakuutusta, jos ei ilman mitään syytä jättää ilmoittautumatta työkkäriin ja hengailee kotona vaan? Mitä sitten, jos sairastuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä poltin säästöjäni, ei mitään tukia. 7kk pidin vapaata. Olin 25v sinkkumies silloin, jos olisin ollut suhteessa nainen olisi todennäköisesti lähtenyt läksimään.
Juu juu, olit kaksvitosena onnistunut säästämään ison summan rahnaa tilille, jep jep. Kiittäkäämme isiä ja äityliä niistä Nokian osakkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu juu, olit kaksvitosena onnistunut säästämään ison summan rahnaa tilille, jep jep. Kiittäkäämme isiä ja äityliä niistä Nokian osakkeista.
Eipä tarvis käydä kuin vuosi töissä. Itsekin olen elellyt ihan säästöillä vaan useita kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Olin muutaman viikon ns. vapaalla te-keskuksesta työpätkien välillä. Koska asioiminen työkkärin kanssa on niin nihkeää enkä olisi paljoa hyötynyt taloudellisesti työttömäksi ilmoittautumisesta, päätin antaa olla. Olen unelmoinut siitä päivästä, kun saan ihan oikean vakituisen työn, eikä mun tarvitse olla enää missään tekemisissä kyseisen kyttäystoimiston kanssa.
Vakiduunistakin voi saada lomautuslapun ja silloin joutuu tekemisiin kyttäystoimiston kanssa. Onnistui kyllä hienosti netissä ja kun lomautus oli määräaikainen se oli vaan leima paperiin ja kassalle.
Siellä niillä näytti tiedoissa olevan kaikenlaista vuodelta 1995.... silloin olen edellisen kerran asioinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloudellisesti kestän tätä kesänkin yli, joten mitään syytä ruveta säätämään itseään työttömäksi työnhakijaksi ennen kuin avoimen opinnot tehty ja unelmaduunit ratkenneet
Mites kesän jälkeen kun et ole enää oikeutettu ansiopäivärahaan? Vähän on säästöjä vielä rahastossa, niin kulutukseen nostamasi rahat vielä pienentävät työmarkkinatukea. Sit mietit että miten tässä nyt näin kävi.
Heh, täällähän nyt aina lähdetään siitä, miten saa yksilö saa tuet maksimoitua, mutta yhteiskunnan kannaltahan on hyvä, jos joku työllistyessään ei ole uuden ja vanhan työn välissä käynyt muiden kukkarolla... Se nyt on tietysti aivan käsittämätön ajatusmalli? En jaksa skrollata, mikä tuossa oli kokonaistilanne, mutta voihan sitä elellä tilinsä sisällöllä väliaikaisesti ja katsoa, että työssäoloehto säilyy tarkastelujakson aikana, niin ettei päivärahaoikeudet mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvis käydä kuin vuosi töissä. Itsekin olen elellyt ihan säästöillä vaan useita kuukausia.
Ei täällä käsitetä sellaista, että joku töissä käydessään osaa kuluttaa vähemmän kuin tienaa. Kaikki täytyy heti panna menemään niin että ollaan samantien pa kun työt loppuu.
Olen ollut viimeiset 15 vuotta "vapaa" eli en ole töissä, työtön enkä saa mitään tukia.
Mies hyppäsi oravanpyörästä pois kuusi vuotta sitten kun asuntolaina oli maksettu. Rahat on osakkeissa ja elämme niillä tuotoilla koko perhe 2+2.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut viimeiset 15 vuotta "vapaa" eli en ole töissä, työtön enkä saa mitään tukia.
Mies hyppäsi oravanpyörästä pois kuusi vuotta sitten kun asuntolaina oli maksettu. Rahat on osakkeissa ja elämme niillä tuotoilla koko perhe 2+2.
Paljonko on osakkeissa?
Jos jotenkin lasken, niin sanotaanko että jos pitäisi 25k€ jäädä käteen, siihen päälle pääomatulovero, ja tuottoprosentti vaikkapa 6, tarkoittaa se n. 600k€ osakesalkkua. Jos 25k€ ei riitä, tai prosentti alhaisempi, niin summa nousee nopeasti usemapaan miljoonaan.
Matalapalkkaisena tuommoinen ei tule ikinä onnistumaan minulta, vaan olen miettinyt paljon pienempää pääomatuloa, + eläke, ja valitettavasti muuttoa halpamaahan. Sitten joskus tulevaisuudessa kun(jos pystyn jäämään eläkkeelle, jos silloin vielä on valtion järjestämää eläkejärjestelmää edes olemassa, enkä ole pahemmin sairastunut.
Olin silloin kun vaihdoin sukupuolta enkä kehdannut olla töissä. Onneksi sain asua vanhempien luona.
Suomessa on suhteettoman paljon kaikkia isojaon aikaan kultalusikan suuhunsa saaneita.