Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Norssi ja Ressu, mitä eroa kys lukioilla?

Vierailija
26.01.2016 |

Kumpaan nuoren kannattaisi hakea? ja miksi?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on ryssiä ja toinen sveduja varten.

Vierailija
2/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat tosi hyviä.

Ressu tällä hetkellä parempi tasoinen, Norssi hieman notkahtanut.

Penkkariajeluissa Norssin auto aina ykkösenä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastausta tuohon kysymykseen kannattaa etsiä jostain muualta kuin näiltä sivuilta.

Vierailija
4/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja olen jo tukinut kummankin koulun nettisivuja, mutta kyselen silti täältä. Olishan tuossa tuo Tilukin, mutta kun nuorella riittäisi rahkeet esim Ressuunkin jonka ka-raja oli nyt 9,5. Miettii siis näiden kolmen välillä, Hgin keskustaan toki olisi matkaa hieman enemmän eli junalla n.25-30min/suuntaansa. Tai bussilla n.30-45min riippuen liikenteestä.

ap

Vierailija
5/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressu on tosiaan ollut monta vuotta yo-kirjoitusten tuloksissa edellä Norssia. Ainevalikoima lukioissa on vähän erilainen, esim. minun lapseni ei olisi voinut jatkaa pitkää saksaa Norssissa. Kun lapseni meni Ressuun, niin ensimmäisen luokan 200 oppilasta tulivat 100:sta eri peruskoulusta, joten uusien kavereiden löytäminen oli helppoa. Norssissa on todennäköisesti selvästi enemmän niitä, jotka ovat käyneet jo peruskoulun Norssissa ja tuntevat toisensa valmiiksi (en kuitenkaan tiedä asiaa varmasti).

Niissä lukion ensimmäisen luokan syksyllä pidettävissä bileissä lapseni ekalla luokalla muutama vuosi sitten (en nyt saa bileiden nimeä mieleeni) norssilaisia selvästi nöyryytettiin (esim. sotkemalla vaatteet pahanhajuiseen ruokaan), kun taas ressulaisilla oli vain kaikkea hauskaa tekemistä. En tiedä, esiintyykö tällaista eroa koulujen hengessä enemmänkin.

Käsittääkseni Norssissa on selvästi vähemmän oppilaita kuin Ressussa. Tämä tarkoittaa yleensä sitä, että kurssivalikoima on suppeampi ja valintavaihtoehdot siitä, mihin sijoittaa jonkin kurssin lukujärjestyksessään ovat vähäisempiä.

Ressu on hyvin kätevässä paikassa niille, jotka tulevat kauempaa bussilla Kamppiin tai junalla rautatieasemalle. Norssiin on näistä selvästi pitempi matka.

Vierailija
6/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkä koulumatka molempiin. Lukiossa päivät ovat jo pitkiä (jopa 16:een), joten kannattaa miettiä tuota ajankäyttöäkin ihan rehellisesti jaksamisen kannalta. Tilu on hyvä lukio myös.

Vierailija
7/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vajaan puolen tunnin junamatka ole vielä kovin pitkä, ja senkin pystyy hyvin käyttämään läksyjen tekemiseen. Ressuun on vain noin 5 minuutin kävely rautatieasemalta.

Vierailija
8/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noissa muuta eroa ole kuin se että Ressussa taitaa olla yli tuplasti enemmän oppilaita kuin Norssissa ja se että toinen on Kampissa ja toinen Ulliksessa.

Vierailija
9/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykkiä kannatan minä!

Vierailija
10/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYK on ihan ok, mutta meidän lapsi ei tykkää siitä, että siellä on ala- ja yläastelaisia samassa. Opettajat on kyllä hänestä hyviä ja mukavia.

Vierailija
11/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsista taas on ihanaa, että pienet ja isot koululaiset ovat samassa.

T. Parin sykkiläisen äiti

Vierailija
12/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsista taas on ihanaa, että pienet ja isot koululaiset ovat samassa.

T. Parin sykkiläisen äiti

Vierailija
13/45 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin parikymmentä vuotta sitten. Nykyään vanhat ressut ovat juristeja, lääkäreitä ja ekonomeja ja norsseissa enemmän yhteiskuntatieteilijöitä, historioitsijoita ja toimittajia tms. Eli vanha normaalilyseo vs. reaalilyseo -kuvio vaikutti vielä selvästi. Molemmat kyllä erinomaisia kouluja, suosittelen.

Vierailija
14/45 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, lisääkin saa laittaa, varsinkin jos löytyy kokemuspohjaista tietoa.

ap

Vierailija
15/45 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin Ressun ja voin suositella. Norssiin en osaa verrata, kun ei ole kokemusta.

Vierailija
16/45 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn itse lukiota norssissa enkä voi muuta kuin suositella. Mukavat ja motivoituneet opettajat sekä oppilaat. . Tulin itse lukioon muualta,mutta nopeasti pääsee tutustumaan. Koulun henki on mahtava ja vähäinen oppilasmäärä takaa sen, että vuosikurssista tulee tiivis ja yhtenäinen.

Joku oli kommentoinut jotain nasuista, ja siis se tapahtuma on täysin koulun ulkopuolinen eikä ketään velvoiteta osallistumaan (kukaan ei myös naljaile jälkeenpäin mikäli joku ei halua tulla), mutta itselleni se oli kaikkine ällötyksineen yksi ykkösluokan parhaista kokemuksista, ihmisiin tutustui paljon paremmin ja hauskaa oli. Kannattaa hakea norssiin,mikäli haluaa opiskella motivoivassa ympäristössä, mutta missä kilpailu ja paineet eivät ole yhtä korkealla kuin muissa pk seudun "eliitti lukioissa".

Vierailija
17/45 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Jussikin käynyt lukion? Ressu ainakin on. 

Vierailija
18/45 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norssiin. Ressusta jää käteen vain hyvä todistus, mutta Norssista jää käteen lähes yhtä hyvä, mahtavia ystäviä ja järkyttävän hyviä (en liioittele yhtään) kontakteja tulevaisuutta ja työelämää silmälläpitäen. Meiän lapsista toinen on siis ollut Norssissa ja toinen Ressussa ja kyllä itse olen ainakin sitä mieltä, että Norssi oli parempi valinta. Jos haluaa lukioajalta pelkkää opiskelua niin silloin Ressu, mutta kyllä se aika on nuorelle aika ihanaa ja ainutlaatuista niin itse ainakin haluaisin vähän muutakin :)

Vierailija
19/45 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamppi vs Ullanlinna. Eiköhän se kerro jo tarpeeksi, näkyy nimittäin selkeesti oppilaissa.

T. Norssiin aikoinaan Ressusta vaihtanut

Vierailija
20/45 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norssista sen verran, että se on harjoittelukoulu eli siellä pyörii aineopeharjoittelijoita osan vuodesta: seuraavat opetusta ja pitävät tunteja. Osat tunneista ovat hyviä, osa sitäkin surkeampia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi