Rättikässä ja puukässä. Minä vuonna pojat joutuivat olemaan hetken rättikässässä?
Meillä (-80 syntyneillä) oli molemmat pakollisia ja mies -78 väittää ettei heillä ollut pakollista tekstiillikäsityötä ollenkaan.
Kommentit (20)
Aloitin koulun -81 ja tokalla tai kolmannella tuli puoli vuotta rättikässää ja puukässää
Koulustahan se varmaan riippuu, mutta itsekin 70-luvun loppupuolella syntyneitä ja kyllä meillä oli ensin puoli vuotta kumpaakin ja sitten itse kukin sai valita kummalla puolella jatkaa.
-74 ollessani toisella luokalla oli molemmat kässät. Mulla on tuosta vieläkin puutyö tallessa. Keski-Suomessa.
Se on jo vanha juttu. Minun luokallani ei oltu, mutta pari vuotta nuoremman serkkuni luokalla olivat. Olen 51-vuotias (s. 1964). Eli homma tuli ihan peruskoulun alkuvuosina, mutta ei ihan heti. Itse olen alueellani ollut ensimmäistä peruskouluvuosiluokkaa.
On ollut koulusta riippuvainen. Aika usein kolmannella luokalla on/oli kumpaakin ja neloselta alkaen oman valinnan mukaan. Ensi syksystä alkaen uuden OPS:n mukaan on vain yksi yhteinen käsityö. Saas nähdä kuinka toteutetaan.
Kävin ala-asteen 80-luvulla Helsingissä ja puutyöt alkoivat vasta kolmannella. Silloin oli puoli vuotta molempia ja sen jälkeen valittiin, kumpaa jatkaa neljännellä.
Olen syntynyt 1965 ja minulla on hämärä muistikuva, että olisin kuulunut ensimmäisiin ikäluokkiin, joilla oli puoli lukuvuotta vastakkaisen sukupuolen käsityöopetusta. Tämän on täytynyt tapahtua vuonna 1975 tai 1976, jolloin asuin Kaakkois-Suomessa. Ehkä eri paikkakunnilla käytäntö on muuttunut eri aikaan, niin kuin peruskouluun siirtyminenkin tapahtui.
Joka tapauksessa olen ollut ala-asteella puukäsitöissä, siitä on pannunalunen todisteena, ja 1967 syntynyt pikkuveljeni on ollut tekstiilikäsitöissä.
Vierailija kirjoitti:
On ollut koulusta riippuvainen. Aika usein kolmannella luokalla on/oli kumpaakin ja neloselta alkaen oman valinnan mukaan. Ensi syksystä alkaen uuden OPS:n mukaan on vain yksi yhteinen käsityö. Saas nähdä kuinka toteutetaan.
Jo vuodesta 2004 on OPS:ssa ollut yhteinen käsityö 1-4 - luokilla. Että varmaan ihan samaan tyyliin jatketaan ainakin niiltä osin.. ;)
Olen syntynyt 1972 ja muistan että ala-asteella oli puoli vuotta puukässää. Minä vielä tykkäsin siitä enemmän kuin rättikässästä, mutta valitsin rättikässän muiden luokan tyttöjen mukana.
Vierailija kirjoitti:
On ollut koulusta riippuvainen. Aika usein kolmannella luokalla on/oli kumpaakin ja neloselta alkaen oman valinnan mukaan. Ensi syksystä alkaen uuden OPS:n mukaan on vain yksi yhteinen käsityö. Saas nähdä kuinka toteutetaan.
Juuri kuten muutkin ovat vastanneet eli nelosella sitten valitsin ns. rättikässän. Kaikki muutkin tuttuni ovat tehneet molempia sen puoli vuotta ja sitten valinneet jommankumman. En edes tiennyt, että tässä on alueellisia eroaja. Mieheni on siis satakunnasta. AP
Olen syntynyt 1970, ja jouduin puoli vuotta kärsimään tekstiilitöissä, en saanut aikaan kuin puolikkaan patalapun ja opettajakin tuhahteli halveksivasti yrittelylleni.
Olen nainen, meillä oli pari muutakin tyttöä jotka valitsivat tekniset.
Koko ajan vietin teknisessä käsityössä kuten kaikki muutkin pojat. Yhden tytön ehkä joskus näin siellä tunkkaisessa puukäsityöluokassa.
Tunkkaisuuden lisäksihän siellä oli paljon vaarallisia laitteita ja jonkin verran läheltä piti-tilanteita. Yhdeltä opettajalta puuttui pari sormea sirkkelionnettomuuden takia.
Tytöillä suurin vaara oli neulanpisto.
Ikinä ei kysytty kumpaan haluaa mennä vaan tytöt kutoivat ja pojat veistivät.
Mies 29v ja 1v kirjoitti:
Koko ajan vietin teknisessä käsityössä kuten kaikki muutkin pojat. Yhden tytön ehkä joskus näin siellä tunkkaisessa puukäsityöluokassa.
Tunkkaisuuden lisäksihän siellä oli paljon vaarallisia laitteita ja jonkin verran läheltä piti-tilanteita. Yhdeltä opettajalta puuttui pari sormea sirkkelionnettomuuden takia.
Tytöillä suurin vaara oli neulanpisto.
Ikinä ei kysytty kumpaan haluaa mennä vaan tytöt kutoivat ja pojat veistivät.
Haha ootko Hollolasta? Meillä oli kanssa opettaja jolta puuttui sormia...
No itse olen syntynyt -85 ja kolmannella luokalla oli ensin puoli vuotta käsitöitä ja sitten puoli vuotta puukäsitöitä. Siitä eteenpäin sai valita, kumman haluaa.
Näin Porissa.
Ainakin 1965 syntyneillä on ollut, sillä muistan 70-luvun puolivälistä itseni virkkaamasta patalappua josta sitten tuli pesäpallo.
M51 kirjoitti:
Ainakin 1965 syntyneillä on ollut, sillä muistan 70-luvun puolivälistä itseni virkkaamasta patalappua josta sitten tuli pesäpallo.
:D Joo, samaa tasoa oli munkin tuotokset. Oli äidin pakko laittaa esille vaikka ne oli karseita. AP
Meillä oltiin kolmannella muutama viikko poikien käsitöissä ja pojat vastaavasti tekstiilikäsitöissä. Olisko ollut jotain kuutisen viikkoa, ei siis puolta vuotta. Samoin oltiin seiskalla muutama viikko. Olen syntynyt 1975 ja kävin kouluni kämäisessä pikkukunnassa, jossa varmaan mentiin sen mukaan mitä oli pakko. Muistaakseni ala-asteella olis saanut halutessaan valita myös teknisen. En halunnut. Niin ja yläasteellahan teknisen olis voinut ottaa valinnaiseksi. En halunnut sitä silloinkaan, kuten en tekstiiliäkään.
Nykyisin nuo on aika tasan puolet ja puolet kummassakin ekat vuodet. Ekalla ja tokalla ei käsitöitä käsittääkseni ole, toki kuvaamataidossa tehdään jotain ompeluhommia ym. mutta varsinaista käsityötä ei aineena ole. Käsityö alkaa sitten kolmannella. Syyslukukauden kolmasluokkalainen poika oli teknisessä ja nyt vaihtoi tekstiilityöhön kevätlukukaudeksi. Ens vuonna mennään samalla tavalla. Vitosella saavat itse valita kummassa ovat. Valinta tehdään nelosen keväällä. Tosin, muuttuukohan tämä uuden opsin myötä?
Meidän poikaa tekstiilityö ärsytti, tykkäs niin teknisestä, mutta onneks hommat on aloitettu ompelukoneesta ja siihen tutustumisesta. Se tuntuu kelpaavan pojalle :)
Synnyin vuonna 1992, kolmannella luokalla oli puolet molempia käsitöitä. Sitten sai valita, mihin meni. Kaikki pojat taisivat ottaa puukäsityön, minä ja kaverini olimme ainoat tytöt puukäsitöissä.
Rättikässopettaja oli tiukka nainen, puukäsityöopettaja rento mies. Tunnit olivat höyläpenkkiin nojailua ja juttelua. Vuodessa tehtiin muutama käsityö, joissa lähinnä sahattiin puukappaleita ja sitten naulattiin kiinni. Lopuksi maalattiin. Paljon sai vaikuttaa omaan työhönsä.
Nykyisinkin se riippuu koulusta; joissakin kouluissa tytöt ja pojat tekevät valinnan käsitöiden ja puutöiden välillä, kun taas osassa oppilaat käyvät molemmissa vuorotellen (esim. meidän koulussamme). Omasta mielestäni miestenkin on hyvä oppia esimerkiksi korjaamaan vaatteista pieniä vikoja, samoiten naisten on hyvä oppia miten vasaraa edes pidellään; koulussa tälle on harjoittelulle on oiva paikka.
Kerro myös mistä olit silloin koulussa :) Minä olin Hämeenlinnassa. AP