Manduca vai Tula vastasyntyneelle?
Odotan esikoistani ja haluaisin alkaa kantaa vauvaa kantorepussa mahdollisimman pian syntymän jälkeen, aluksi tietysti vain kotosalla. Kantoliinan sitomiseen minusta ei taida olla.
Olen pähkäillyt eri vaihtoehtoja ja nyt harkinnassa ovat enää Tula ja Manduca. Manducassahan vastasyntyneen tuki on kiinni repussa ja Tulassa se on hankittava erikseen. Kumpi on helpompi ja parempi pienelle vauvalle? Tulan erillinen tuki vaikuttaa omasta mielestäni tukevammalta, mutta onko se liian kuuma ja hiostava?
Kumpaa kantoreppua suosittelette pienelle vauvalle, kun on vielä tarvetta repun vauvatuelle?
Onko joku muu parempi? Olen miettinyt myös ergobabyä ja babybjörn onea, mutta ergon vauvatuki vaikuttaa liian paksulta ja hankalalta ja BB:ssä mietityttää vauvan jalkojen roikkuva asento.
Auttakaa tietämätöntä!
Kommentit (2)
Meillä on Manduca, ja se on kyllä ollut arjen pelastus! Sitä vain ei voi käyttää, ennen kuin vauvan lonkat aukeavat, sillä kantoasento on ergonominen sammakkoasento (tai M-asento). Lonkkien aukeamisen huomaa siitä, että vauva esim. vaippoja vaihtaessa vetää itse jalkoja sivuille ja auki. Meidän poju teki tätä onneksi jo viikon ikäisenä, joten saatiin kantoreppu melko aikaisin käyttöön. Kantoliinaahan voisi käyttää heti vastasyntyneellä, meiltä löytyy sellainenkin ja sekin on kyllä ollut kätevä! :)
Manducan vauvatuki on yllättävän tukeva, vaikka kiinnitetäänkin vain neppareilla. Minusta se on kyllä ollut helppokäyttöinen! Huomioithan kantorepussa sen, että vauvalle paras asento on siis tuo sammakkoasento. Repun tulisi olla siis juuri sitä asentoa varten suunniteltu.
Olen vannoutunut kantorepun käyttäjä, mutta vastasyntynyttä en saanut siihen mitenkään mukavasti asettumaan. Vasta vauvan pikkuisen kasvettua, kun jalat kunnolla aukeavat, se alkoi toimia. Manducaa käytin ensin, ei mitään valittamista. Myöhemmin hankittiin taaperokokoinen Tula, se käytössä tarvittaessa edelleen, lapsi yli 5v.