Tänään täytetty hammas sattuu kun puren hampaat yhteen, normaalia?
Harmittaa..hammas ollut vuosia oireeton. Menin tänään kruunua teettämään ja hml oli sitä mieltä ettei juurihoitoa ole tehty kunnolla vaan sinne on jäänyt lääkkeet sisään.. No hampaasta paikka pois ja sitä rasattiin niillä metallitikuilla, kuivattiin pumpulilöa ja pestiin vedellä. Desinfiointiainetta ei käytetty kun sanoin että minulla on käyttökielto hypokloritille. Ensimmäiset tunnit hammas oli lähes oireeton ja nyt sattuu jos laitan hampaat yhteen tai puren. Mitään sykkivää kipua tms ei ole. Kruunua ei samalla kertaa voi kuulemma tehdä, joten nyt minulla on väliaikainen paikka josta murentunut jo paljon pois..
Kommentit (8)
Niin mutta onko tämä purenta arkuus normaalia?
Ap
Mulla arkuutta kesti noin 2 viikkoa ennen kuin hammas ikään kuin asettui ja olen jostain kuullut, että joillain voi olla jomotusta, pientä vihlontaa tai arkuutta operoidussa hampaassa vielä 5 viikkoakin ennen kuin muuttuu oireettomaksi.
Oliko sullakin se särky nimenomaan täytön jälkeen?
ap
Kyllä se on ihan normaalia että on arka jne kun kerran hammas avattu ja rassattu, asettuu kyllä noin viikossa tai vähän päälle. Jos ihan järjetöntä kipua on niin ota yhteyttä hammaslääkäriin.
Enemmänkin normaalia, että hammas oireilee käsittelyn jälkeen. Ei mitään hätää.
Jos ei asetu parissa päivässä, niin mene hammaslääkäriin ennen kuin hammas menee pilalle. Jos nimittäin sattuu yhteenpurressa, niin juuren täyttö on tod.näk mennyt pieleen ja se ihme tikku, joka sinne hermokanavaan tungetaan täytteeksi, on jäänyt liian pitkäksi ja menee hampaan läpi. Saattaa tulehtua todella pahasti ja hammas joutua poistamaan.
Mulle nimittäin kävi niin, hammaslääkäri sössi juurihoidon, eikä sit suostunut luovuttamaan, vaan avas ja sulki paikkaa, uusi täyttöä jne. Kunnes poltin päreet, vaihdoin hammaslääkäriä ja uus oli aivan kauhuissaan.. hammas oli porattu sisältä aivan pilalle. Implantti piti sit lopulta laittaa, kun ei hammas ollut pelastettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei asetu parissa päivässä, niin mene hammaslääkäriin ennen kuin hammas menee pilalle. Jos nimittäin sattuu yhteenpurressa, niin juuren täyttö on tod.näk mennyt pieleen ja se ihme tikku, joka sinne hermokanavaan tungetaan täytteeksi, on jäänyt liian pitkäksi ja menee hampaan läpi. Saattaa tulehtua todella pahasti ja hammas joutua poistamaan.
Mulle nimittäin kävi niin, hammaslääkäri sössi juurihoidon, eikä sit suostunut luovuttamaan, vaan avas ja sulki paikkaa, uusi täyttöä jne. Kunnes poltin päreet, vaihdoin hammaslääkäriä ja uus oli aivan kauhuissaan.. hammas oli porattu sisältä aivan pilalle. Implantti piti sit lopulta laittaa, kun ei hammas ollut pelastettavissa.
Vaaditko jotain korvauksia siltä edelliseltä hammaslääkäriltä, joka oli sössinyt juurihoidon? Syytä olisi. Itse tässä alan harkitsemaan hammaslääkärin vaihtoa, koska epäilen, että nykyinen tekee työnsä huolimattomasti, hänen omista puheistaankin päätellen. Useamman juurihoidon jälkeen purenta-arkuutta nyt useampi viikko, puren vain toisella puolella.
Mulla kävi suht samoin. Juurihoito on niin monen hetken juttu, ettei kruunua siinä tilanteessa aleta useinkaan rakentamaan.
Mä olen yönarskuttaja, joten sitä tilapäistä paikkaa lähti irti. Mulla silloin yrittävät nopsaan tehdä väliaikaisesta toimivan vähän kattovat filmillä jne. niitä purupintoja.
Nyt on kruunu kasattu ja komea särö tuntuu kieleen hampaan ulkopinnalta. Hammaslääkäri ei nähnyt tarvetta purentakiskon uudelleen hiontaan kruunun rakentamisen jälkeen... että ihan just uutta kruunua hakemassa ja kiskoakin.