Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä sinä tai lapsesi sai(t) hammasraudat?

Vierailija
21.01.2016 |

Kuinka kauan jouduit pitämään rautoja tai lapsesi joutui? Kauan oikomishoito kesti kaiken kaikkiaan?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 23 vuotiaana, kun sain pikkuperinnön, jonka sijoitin hampaisiin. Kesti hiukan yli vuoden. Osa on siirtynyt takaisin hiukan. Minulla oli kyllä ihan oikea purentavika. Lapseni sai samasta syystä hiukan alle 7- vuotiaana, ollut erilisia rautoja, ja nyt on enää yörauta. Lapsi on 15 v.

Vierailija
2/18 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni sai hammasraudat 9. luokalla.

Voi sitä itkun ja huudon määrää silloin kun raudat määrättiin, ei siinä ymmärsin kyllä, että ehkä yksi vaikeimpia ikiä saada hammasraudat.

Raudat tytöllä oli pari vuotta, jälkeenpäin erittäin tyytyväinen, että suostui ne ottamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoulu ikäisenä oli ensimmäinen koje suussa, sitten pari vuotta väliä ja sit uudestaan jossain vaiheessa ns telaketjut, yöveto, retentiolevy vielä seurataan kunnes kasvu lakkaa ja sit et meneekö Sarpe leikkaukseen, eli pelkällä oikomisella ei saa kuntoon. Lapsi nyt lukioikäinen.

Vierailija
4/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselle asennettiin tukikaaret olikohan 9 vuoden iässä, reilun vuoden päästä siitä kiinteät raudat. Kiinteät raudat olivat suussa puolisen vuotta ja nyt on pelkkä tukilanka hampaiden takana. Oikomishoito on edelleen kesken (lapsi on 11,5v) tai ainakin nyt seurannassa. Ylhäällä on vielä tukikaari.

Aloitus ja kesto riippuu varmasti aika lailla siitä, millainen purentavirhe pitää oikoa.

Vierailija
5/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oikomishoito alkoi kuusi vuotiaana ja erilaisia viritelmiä oli suussa noin 20 vuotiaaksi saakka. Sen jälkeen hampaat ovat olleet kauniit. Vanhin tyttäreni sai rautaa suuhunsa 8 vuotiaana ja ne pois jo 12 vuotiaana. Keskimmäisen lapsen hoito alkoi eskarissa ja ratakiskot ovat olleet nyt puolitoista vuotta. On ollut myös niskatukea ja kuminauhoja. En tiedä koska hoito on ohi, mutta tytär on ihan sinut rautojen kanssa ja hoitaa itsenäisesti oikojalla käymiset. Nuorimmalla ei ollut tarvetta oikomiseen.

Vierailija
6/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteät, näkyvät hammasraudat sain 18 -vuotiaana. Reilun vuoden pidin niitä ja sain retentiokaaret hampaiden taakse, ja näitä pidetäänkin sitten vuositolkulla. Kyllä otti päähän pitää niitä kojeita mutta erittäin tyytyväinen olen julkisen puolen oikomishoitoon ja ennen kaikkea omiin hampaisiini :) Hirvittävät kivut oli aina rautojen kiristyksen jälkeen alussa ja saattoi mennä pari viikkoakin, että banaanikin oli liian kova syötäväksi, mutta uskon että mitä nuorempana ne raudat laitetaan niin sitä kivuttomampaakin se varmaan on...

Vierailija
7/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä miksi oiotaan. Lapsi sai 7-v, 1,5v pidettiin kojetta. Nyt odotellaan tarviiko jatkaa myöhemmin, tilanne saattaa korjaantua itsekseen. Alkuperäinen suurempi vika piti korjata varhain, muuten olisi jouduttu leikkaamaan.

Vierailija
8/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain raudat 12-vuotiaana ja ne oli minulla vain puolivuotta.

Vierailija
9/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain raudat joskus alakoulussa, ehkä tokalla/kolmannella luokalla? Oli paha eturistipurenta huulihalkion takia. 

Neljännellä luokalla oli suun alueen leikkaus jonka takia raudat oetettiin pois ja ne oli  pois muistaakseni vuoden pari. Väärä purentani ehti palautua vääräksi siitä vähästä mitä oli jo saatu oikenee :D

Joskus kuudennella sain taas raudat ja niillä mentiin lukion ekalle luokalle asti. Tai muistelisin että lukiossa niistä eroon pääsin. 

Oli monenmontaa mallia eri rautoja noiden vuosien aikana, kiinteitä ja irrotettavia. Suora purenta tolla saatiin sitten onneksi vaikka tuskaa oli ja rautojani inhosin. Enää on vaan retentiokaari ylhäällä jotta pysyvät vastasuudessakin suorassa.

Vierailija
10/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin raudat n 23 veenä, hoito kesti pari vuotta.

Vierailija
11/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kun olin nelosella, lapsilla nyt kun olivat seiskalla. Toinen on ehtinyt pitämään pari vuotta, toinen sai tiistaina.

Vierailija
12/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kun olin nelosella, lapsilla nyt kun olivat seiskalla. Toinen on ehtinyt pitämään pari vuotta, toinen sai tiistaina.

Itse asiassa taisin olla koomisella, hoito kesti pari-kolme vuotta.

Vierailija
13/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kiskoraudat alahampaisiin kun oli 11-vuotias. Kiskot korvattiin noin puolen vuoden päästä sellaisella yksinkertaisella metallituella hampaiden takana. Hammaslekuri sanoi minulle kun olin noin 14-vuotias, että se rauta sitten jossain vaiheessa irtoaa itsekseen eli ei tarvitse ottaa pois. Ja parempi että olisi vielä jonkin aikaa siellä muutenkin.

Rauta sitten irtosi itsestään kun olin 28-vuotias....

Vierailija
14/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa taisin olla koomisella, hoito kesti pari-kolme vuotta.

Kolmosella, LOL!

Vierailija
15/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan joskus 9-10-vuotiaana? En jaksa muistaa. Oikomahoitoprosessi tuntuu kestäneen ikuisuuden. Välillä on käyty oikojalla kuukauden välein, välillä on ollut vuoden mittainen tauko, kun on odotettu että hampaat kasvaa. Yksi maitohammas ja kaksi rautahammasta poistettiin. Lapsen ollessa hiukka vaille 15-vuotias saatiin aktiivinen oikomahoito päätökseen. Etualahampaissa on pysyvä retentiokaari ja ylähampaita tuetaan kojeella, jota pidetään koko ajan, paitsi syödessä. Tämä koje ei ole aktiivinen oikomaväline, vaan se ainoastaan pitää hampaat paikallaan. Nyt ollaan siirrytty vaiheeseen, jossa käydään tarkistamassa tilanne puolen vuoden välein ja jossain vaiheessa tuostakin kojeesta päästään eroon. Itselleni on jäänyt vielä hämäräksi, tuleeko ylähampaisiinkin sitten retentiokaari.

Aika kallista lystiä tämä on ollut, kun pelkkä tarkastuskäynti on ollut sen 130€ ja kojeetkin ovat melko kalliita. Kun taivastelin retentiokaaren hintaa, minulle kerrottiin, että se on kullattu. No on se siro ja hieno, mutta olisihan tälle rahalle ollut muutakin käyttöä. On tämä silti ollut pienempi paha kuin joku astma tai allergia ja mitä näitä vitsauksia nyt lapsilla voi ollakin.

Mainittakoon, että tuo oikomahoitoa tehnyt hammaslääkäri matkusteli aika usein ja jäi eläkkeelle 60-vuotiaana! Muutaman viimeisen vuoden ajan hän kävi töissä vain parina päivänä viikossa, viimeisenä vuotena enää kerran viikossa.

Vierailija
16/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kuudennella luokalla. Kiinteät oli pari vuotta, sitten yöraudat vuoden. Lopuksi lukion ekalla oli sellainen kuminauhasysteemi, että kahteen hampaaseen hitsattiin tappi ja sitten viriteltiin pikkuruinen kuminauha tapista toiseen.

Vierailija
17/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 35 v. ja oikominen kesti vuoden (kosmeettinen). Lapsella purenta ok.

Vierailija
18/18 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yöraudat (jonkinlainen vetovempain) 8-vuotiaana, "ratakiskot" 12-vuotiaana ja sellaisen jonkun kitalakea vasten olevan levyn jossa hampaitten etupuolella kulki vaan ohut metalli 13-vuotiaana. 14v iässä oikomishoidot oli ohi, hyvä purenta edelleen. Isosiskolla olis pitänyt aikanaan oikoa, mutta eipä oiottu, nyt päälle kolmivitosena ei enää ota ylä- ja alahampaat yhteen kunnolla ja leuat väsyvät usein ym. Vaivoja.