Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Historian hämärissä naiset laittoivat hiuksiinsa papiljotit ja sifonkihuivin vielä päälle. Mietin,

Vierailija
21.01.2016 |

koska papiljotit otettiin pois?
Yllättävän monet käyttivät niitä arkipäivisin ja kävivät jopa kaupassa papiljotit päässä. Mielestäni sifonkihuivi oli mystinen, koska papiljotit näkyivät sen alta. Historian hämärissä tarkoittaa 60-70 -luvun taitetta.
Otettiinko papiljotit pois ennen kuin mies tuli töistä ja tervehdittiin häntä kauniisti katetun aterian ja siististi pukeutuneiden lasten kanssa vai oliko jokin muu syy siihen, että koko päivä kuljettiin rullat päässä?
Kuka osaa ratkaista tämän jännittävän pulman?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin äiti käytti niitä vain iltaisin, hiustenpesun jälkeen. Saunaan jälkeen löi ne papiljotit päähän ja yleensä nukkuikin ne päässä. Kiharat kesti ok:sti seuraavaan saunapäivään asti, joten ei tarvinnut päivittäin papiljotteja pitää.

Vierailija
2/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiinni siitä, millainen status naisella oli. Yleensä ne papiljotit oli päässä sen aikaa, että hiukset kuivuivat ja sitten tehtiin kampaus. Nuoret naiset eivät odotelleet miestä kotiin vaan se kampaus tehtiin iltaa varten (lauantai oli työpäivä vielä 60-luvulla), perheenäidit puolestaan todella laittautuivat somiksi miehen kotiintuloa varten. Papiljotteja pidettiin myös yöllä, lauantaina sauna jälkeen hiukset kieputettiin niille ja aamulla kammattiin kampaus auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juuri noin meidänkin äiti teki kuten ensimmäinen vastaaja kertoo. Aina pesun jälkeen paplarit päähän.

Vierailija
4/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 52-vuotias äitini käyttää yhä noita, on käyttänyt aina. Pesee muutaman kerran viikossa aamuisin hiukset ja laittaa sitten hiukan kosteisiin hiuksiin muotovaahtoa, papiljotit ja sifonkihuivin. Laittaa papiljotit sellaisina aamuina, kun on kotona aamupäivän. Päivällä voi jo ottaa pois ja lähteä ihmisten ilmoille. Äitini inhoaa olla suoralla tukalla, mutta ei halua rasittaa iän ja värjäyksen haurastuttamaa tukkaa kihartimilla. Tukka on puolipitkä, mutta ohut, joten näyttää isoilla kiharoilla hyvältä.

Vierailija
5/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihastuttavassa Heikki ja Kaija -sarjassa Kaijalla oli papiljotit ja huivi aamusta asti, Heikki tuli kotiin ja sai sapuskaa, ja Kaija otti paplarit pois vasta, kun oli vieraita tulossa tai lähdettiin vieraisille.

Vierailija
6/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vieläki papiljotit käytössä vaikka olen 32 :D

Vierailija
7/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muuten tekee papiljoteista vanhanaikaiset ja hassut verrattuina näihin nykyisiin rulliin ja pötköihin? Panin kuvahaun hakusanaksi "non electric hair curlers" ja sain sivun täydeltä ihan vanhan ajan papiljottien näköisiä rullia nuorten tyttöjen hiuksissa. Ainoa ero on se, että papiljoteissa oli se litteäpäinen muovipinni.

Vierailija
8/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista, että ns. ihmisten ilmoilla olisi kuljettu papiljotit päässä. Olen vähän Heikkiä ja Kaijaa nuorempaa ikäluokkaa, ja minun tietääkseni papiljotit laitettiin pesun jälkeen, ja siihen aikaan hiukset pestiin lauantaisin saunassa.

Silloinhan hienoilla naisilla oli permanentti, ja se kai edellytti papiljotteja, jotta näytti enemmän kampaukselta kuin uuniluudalta.

Vierailija
9/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä muista, että ns. ihmisten ilmoilla olisi kuljettu papiljotit päässä. Olen vähän Heikkiä ja Kaijaa nuorempaa ikäluokkaa, ja minun tietääkseni papiljotit laitettiin pesun jälkeen, ja siihen aikaan hiukset pestiin lauantaisin saunassa.

Silloinhan hienoilla naisilla oli permanentti, ja se kai edellytti papiljotteja, jotta näytti enemmän kampaukselta kuin uuniluudalta.

Kyllä lähikaupassa käytiin rullat päässä. Silloin oli lähikauppoja. Supermarkettiin ei olisi menty paplarit päässä, mutta eipä ollut supermarketteja.

Vierailija
10/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunaillan päätteeksi meidän äiti kiersi palplarit hiuksiin ja nukkui ne päässä. Koko komeus kuivui yön yli ja aamulla ne otettiin pois. Oli kuulemma hankalaa ja todella  epämukavaa nukkua niin, mutta mitäpä sitä ei tekisi kauneuden eteeen.

Vierailija
11/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän saunan jälkeen kotona käytettävät papiljotit, jotka otetaan aamulla pois.

Pikkukaupungissa monet naiset kävivät viikolla kaupassa papiljotit päässä. Kaupungin keskustassa en muista nähneeni papiljotteja.

Ehkä sifonkihuivi oli ainoa, joka pysyi papiljottien päällä? Minä olisin käyttänyt puuvillahuivia mieluummin.

Uusi taloyhtiö, joten joka asunnossa oli kylpuhuone eli peseytyminen onnistui helposti kotona. Ts. vesiä ei kannettu mistään tai jouduttu odottamaan saunapäivää.

En oikein jaksa uskoa, että lähellä olevasta Elannosta tulevat, lapsia kotona hoitavat papiljottipäiset rouvat olivat menossa joka ilta gaalaan. :) 

Käytän otsahiuksissa papiljotteja (ja hiusvaahtoa), koska hiukseni kihartuivat syöpähoitojen vuoksi, mutta otsahiukset ovat piikkisuorat. Katalaa!

Äiti osti aina lähikaupasta pullon kampausnestettä.

Ap

Vierailija
12/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän saunan jälkeen kotona käytettävät papiljotit, jotka otetaan aamulla pois.

Pikkukaupungissa monet naiset kävivät viikolla kaupassa papiljotit päässä. Kaupungin keskustassa en muista nähneeni papiljotteja.

Ehkä sifonkihuivi oli ainoa, joka pysyi papiljottien päällä? Minä olisin käyttänyt puuvillahuivia mieluummin.

Uusi taloyhtiö, joten joka asunnossa oli kylpuhuone eli peseytyminen onnistui helposti kotona. Ts. vesiä ei kannettu mistään tai jouduttu odottamaan saunapäivää.

En oikein jaksa uskoa, että lähellä olevasta Elannosta tulevat, lapsia kotona hoitavat papiljottipäiset rouvat olivat menossa joka ilta gaalaan. :) 

Käytän otsahiuksissa papiljotteja (ja hiusvaahtoa), koska hiukseni kihartuivat syöpähoitojen vuoksi, mutta otsahiukset ovat piikkisuorat. Katalaa!

Äiti osti aina lähikaupasta pullon kampausnestettä.

Ap

Mitähän siinä kampausnesteessä muuten oli? Muistan kerran pienenä käyneeni nuuhkimassa ja sormeilemassa. Aika tujua tavaraa, kuinka mahtoi lähteä hiuksista pois?

Vierailija
13/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kiharran hiukseni aina yötä\nukkumaanmenoa vasten kiertämällä muotoilutuotteella kostutettuihin hiuksiin joko papiljotit, hiuspannan tai kangaskaistaleet. Sitten nukun tuo viritys päässäni ja puran tukan auki herättyäni tai lopulta ennen kuin poistun kotoa "ihmisten ilmoille".

Olen 28v ja laittanut hiuksiani näin yläasteikäisestä asti. En ole sänkyyn mennessä kiharrusviritelmä päässäni kovin kaunis tai seksikäs näky, mutta olen ihan liian laiska (en ilmeisesti mukavuudenhaluinen kuitenkaan) käyttääkseen kihartamiseen mitään "nopeita" keinoja kuten kuumaa kiharrinta tai muotoilurautaa (sellaisiakin omistan). Enkä siedä hentoa suoraa hiustani luonnontilassa, se on saatava laineelle tai kiharalle.

Vierailija
14/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-70 luvulla oli kampausneste nimeltä: Dibbedi duu. Muistan osan jingleä vielä .Dibbedi doo se hiukset sitoo ,Dibbedi doo se valloittaa...

Vierailija
15/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ollut nykyisen kaltaisia hiustenkuivaajia, rullat päähän ja hiusten annettiin kuivua omia aikojaan. Silloin oli oikeasti sellainenkin syy olla menemättä jonnekin kuin "pesen tukan illalla" 😃 -- Varmaan ne sifonkihuivit pysyikin hyvin, mutta luulenpa, että ne oli vain muotia.

Vierailija
16/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän papiljotteja aina. Kampaajani suositteli niitä kuivaajan sijaan.

Vierailija
17/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyisiin hiuksiin ei tietenkään saa lettejä, joilla itse saatan tehdä vähän kiharaa aamuksi, mutta miten voi nukkua paplarit päässä. Minulla paplarit varmaan olisi pitkin sänkyä ja mies tuskin tykkäisi herätä paplari naamassa. :D

Minusta paplarit on kyllä nopea tapa saada vähän kiharaa hiuksiin, jos on lähdössä ulos.

Vierailija
18/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dippeti duu, se hiukset sitoo, dippeti duu, helpoiksi kammata, mikäs muu kuin dippeti duu!;)

Vierailija
19/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dippeti duu, se hiukset sitoo, dippeti duu, helpoiksi kammata, mikäs muu kuin dippeti duu!;)

Tuon muistan hyvin!

Vierailija
20/33 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sifonkihuivi oli ilmava ja kevyt. Eli sitä ei käytetty paplarien päällä vain muodin vuoksi vaan myös käytännöllisyytensä takia. Mitä hiustenkuivaajiin tulee niin tuolloin oli ainakin meidän äitylillä sellainen kupumainen kuivauslaite jonka alle käytiin istumaan (pää sinne sisälle) kuten kampaajallakin.

Ja voi sitä Elnett-hiuskiinteen määrää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän