Apua! Voiko pihaa aidata, jos on metsäinen pehmeä maa?
Pitäs koirille aidata pihaa. Piha on osaksi ollu ennen metsää ja yhdestä kohdasta sellanen iso neliön muotonen alue on todella pehmeää, niin en tiedä voiko sitä ollenkaan aidata? Miten tolpat pysyy tukevasti sellaisessa pystyssä?
Oon lukenut joskus, että myytäisiin sellasia rautasia tukitolppia jotka lyödään vissiin maahan ja siihen se itse tolppa?
Koirille saisi isomman pihan, jos jotenkin voisi aidata tuon huonommankin alueen :/
Kuka tietäis asiasta enemmän? Ei oikein ole ketään, jolta kysyä neuvoa. Vissiin pitää palkata joku ammattilainen auttamaan!
Kommentit (18)
Kyllästetty tolppa tarpeeksi syvälle lyötynä varmasti pysyy. Onko tarkoitus tehdä aita verkosta?
Joo verkkoaidan teen. Täytyy tutkailla netistä paremmin tuota asiaa, noita tolppia. Oon tosi huono näissä asioissa, en oo aitoja koskaan ennen tehny. Nyt oon niin ulapalla tästä hommasta.
AP
Onko se sitten aivan suota se pehmeä alue? Tolppaa voisi vielä tukea haruksilla, kuten hirviaidassakin on tehty.
Valat aidan tolpille anturit betonista tarpeeksi syvälle. Ja soraa pohjalle ettei routa kaada.
Muutaman tolpan välein betoniperustus. Esim ämpäri täynnä betonia. Loput pitkällä metallisella aitaperustuksella. Iso duuni, mutta toimii. Perustuksien kohdalla kaivetaan nykyinen maa pois ja korvataan routimattomalla esim 0-16 murskeella.
Tai kaivat isot kuopat ja perustat tolpat laatoille.
http://www.hb.fi/ideat-ja-ratkaisut/hb-vallikiven-asennus/korkean-muuri…
Pehmeään maahan saa sellaisia aidantolppia jotka "kairataan" maahan kiinni. Löytyy myöskin sellaisia betonisia, johon valetaan ne tolpat sisään, eli kyllä onnistuu.
Mies
Aivan turhaa betoniin valamiset ja maanvaihdot, kun naudoille ja hevosille tehdään pysyviä aitauksia pelkästään kyllästetyillä tolpilla.
Kun nyt aloitettiin .. ;)
http://www.taloon.com/ruuvipaalu-timburg-kasinasennettava-pituus-1.15-m…
Mies
Hei, toi ruuvipaalu vaikuttaa hyvältä. Ja yksinkertaselta. Ei tarvi alkaa mihinkään kovin suureen urakkaan, en ala mitään betonia tänne kuskaamaan ja repimään maata auki koneella tai mitään vastaavaa sentään :D Vaan sen täytyy olla yksinkertaisempaa ja sellaista, jonka voi itse käsin tehdä.
Ihanaa "Mies", joka laitoit noita linkkejä!
AP
Miten korkean ajattelit laittaa? Itsellä pystykorva ja mietin myös aidan rakentamista. Tärkeää olisi että ei pääsisi hyppäämään aidan yli vaikka näkisi esim jäniksen.
Vierailija kirjoitti:
Aivan turhaa betoniin valamiset ja maanvaihdot, kun naudoille ja hevosille tehdään pysyviä aitauksia pelkästään kyllästetyillä tolpilla.
Muistakaas vielä että naudat ja hevoset harvemmin kaivautuu aidan alta karkuun eli pelkät tolpat ja niiden väliin verkko ei riitä.
Koiraa kaivaa itsensä ulos aitauksesta tuollaisessa pehmeässä maassa noin 3,6 sekunnissa. Eli aika syvälle saat sen verkon upottaa tai sitten tehdä sen maanvaihdon tai muuta kikkailua.
Koira kyllä kaivaa, kannattaisi kääntää aitaverkko sisään päin maata vasten jonkin matkaa jotta ei pääse siitä kaivamaan.
Ei mun koirat kaiva mitään, eivät oo koskaan tehneet niin (no joo pentuna kyllä).
Koirista yks hyppii aitaa vasten ja kyseessä on erittäin suuri koira, joten saa olla tarpeeksi korkea aitaus, ettei pääse yli.
Sinulle, joka kysyit, kuinka korkean ajattelin aidasta tehdä, niin en vielä oikein tiedä kuinkahan korkea siitä kannattaisi tehdä tuon hyppijä koiran vuoksi. Parempi liian korkea, kuin liian matala.
AP
Vastasit itse kysymyksiis:)