Millaisia lapsia yritätte kasvattaa?
Mitkä ovat kasvatuksenne keskeisiä ajatuksia? Millaisia haluaisitte lapsistanne kasvavan?
Riippumatta siitä, toteutuuko kaikki noin niin kuin käytännössä... Onko kasvattaminen ja vanhemmuus sinusta ylipäätään vaikeaa?
Kommentit (14)
Ei kasvattaminen olisi vaikeaa, osaan hyvin teoriassa, mutta käytännössä ei aina jaksa toimia kuten oikeaksi tietää! Mies on tuhat kertaa huomauttanut, että en anna lapsille tarpeeksi aikaa pukeutumiseen ja lähtöön. Tiedän, mutta joka toinen aamu hoputan ja sählään, kun melkein taas myöhästytään. Stressi tulee lähdöistä sekä minulle että lapsille. Vaikka haluaisin kasvattaa lapsista rauhallisia ja levollisia sekä järjestelmällisiä ja huolellisia.
Kasvattaminen on suht helppoa. En nimittäin vaadi ihmeitä.
Haluan lasteni olevan itseään ja muita kunnioittavia. Väkivalta, tupakka ym sonta ovat iso nou nou. Koulun eteen täytyy nähdä vähän vaivaa. Elämäntapojen kuuluu olla melko terveelliset. Liioitella ei tarvii. Kaikkea kohtuudella.
Lapset ovat (vanhin jo 17) hyviä koulussa.
Herkuttelevat välillä liikaa (omilla rahoillaan).
Kaikki neljä hoikkia ja liikunnallisia.
Eivät polta/juo. Vanhin on kyllä kokeillut.
Kotiintuloaikoja noudattavat.
Kotitöitä tekevät.
Eli aika hyvin ollaan onnistuttu.
Vielä kun lopettaisivat tuon ainaisen vinkumisen jostain... Tai ei ne koko ajan vingu, mutta kun niitä on neljä niin liian usein joku kitisee jostain. Se on sen ei liian tiukan kurin tulos...
Kolme lasta, 9-14 vuotiaita, ja kaikki ovat fiksuja, rehellisiä, kohteliaita ja arkielämän taidoissa todella hyviä. Kasvatustyö alkaa olla isompien kohdalla jo tehty ja nyt he toteuttavat oppimiaan taitoja osittain jo itsenäisestikin.
Positiivinen ja iloinen. Tiedonhaluinen. Rehellinen ja luotettava. Ennakkoluuloton ja rohkea. Arvostaa taiteita. Hyvä sisäinen motivaatio. Pohtii myös uskonnon kysymyksiä.
Itsenäisiä oman elämänsä toimijoita, joilla tunne, tahto ja attelu on tasapainossa. Empatia, moraali ja ihmisyys tulee siinä ihan sivussa. Kauneus, totuus ja hyvyys, nuo antiikin ihanteet, ohjatkoon heitä elämässään.
Minulle tärkein ominaisuus jonka yritän siirtää miehestäni lapsiini on reiluus.
Toivon, että olisi onnellinen ja hyväsydäminen. Onneen en loputtomiin voi vaikuttaa (paitsi pohjatyön tehdä, että olisi hyvä olla), mutta sen haluan opettaa, että väkivalta ja ilkeys toisia kohtaan ovat väärin. Ei sinänsä vaikeaa, mutta jos ajattelee näiden tavotteiden kannalta, niin hirmu hankala toteuttaa siihen nähden, että tekee lopulta kuitenkin omat päätöksensä. Voin vain opettaa ja toivoa, että tosissaan uskoo.
Hyvä moraali, reippaus ja terve itsetunto
Mahdollisimman tasapainoisia ja hyvän itsetunnon omaavia. Toiset huomioonottavia, omia vahvuuksiaan hyödyntäviä. Ja niin, että hyvät välit vanhempiin säilyy myös aikuisuuteen. Kaksi lasta, 19 ja 17, ja nyt vanhemmuus on jo paljolti keskustelemista ohjaamisen ja tiukkojen komentojen sijaan.
Meille saatiin niin oivallinen yksilö, että tarvitsee lähinnä tukea häntä kasvussaan omaksi itsekseen:-D. Poika on huumorintajuinen, elämänhaluinen, monista asioista kiinnostunut, lahjakas sekä matemaattis-luonnontieteellisissä että humanistisissa aineissa, musikaalinen, liikkuva - ja kaveripiirissäkin pidetty. Listaa voisi jatkaa.... Lähinnä toisten huomioon ottamista olen yrittänyt korostaa viime aikoina; on tullut joitain tilanteita joissa tälle on tuntunut olevan tilausta. Ihan tilanteen mukaan. Epäilemättä meillä on myös olemassa jotain pääpiirteitä kasvattajina, mutta niitä ei ihan helposti itsestään erota. Verraten tiukkoja näytämme olevan, mutta hyvin rakastavia ja leikkisiä.
Vierailija kirjoitti:
Meille saatiin niin oivallinen yksilö, että tarvitsee lähinnä tukea häntä kasvussaan omaksi itsekseen:-D. Poika on huumorintajuinen, elämänhaluinen, monista asioista kiinnostunut, lahjakas sekä matemaattis-luonnontieteellisissä että humanistisissa aineissa, musikaalinen, liikkuva - ja kaveripiirissäkin pidetty. Listaa voisi jatkaa.... Lähinnä toisten huomioon ottamista olen yrittänyt korostaa viime aikoina; on tullut joitain tilanteita joissa tälle on tuntunut olevan tilausta. Ihan tilanteen mukaan. Epäilemättä meillä on myös olemassa jotain pääpiirteitä kasvattajina, mutta niitä ei ihan helposti itsestään erota. Verraten tiukkoja näytämme olevan, mutta hyvin rakastavia ja leikkisiä.
Täysin ulkoisia arvoja sinulla!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä moraali, reippaus ja terve itsetunto
Noihin vaikuttaa myös maailma. Sinä voit toivoa noiden ominaisuuksien kehittyvän, mutta pelkästään vanhempi ei voi kasvattaa. Kun minun isäni tapettiin, surin niin, että annoin käyttää itseäni hyväksi. En jaksanut olla reipas ja iloinen. En jaksanut välittää, keiden kanssa liikun. Koska maailma on epäreilu. Akateemisesti koulutettu äitini sanoi, että tuhoamisesta itse elämäni ja jos en lakkaa tuhoamasta itseäni, hän vie minut pakkohoitoon. Katkaisin välit. Tulin raskaaksi, teetin abortin, lapsen isä joutui vankilaan. Sitten tuli käänne parempaan. Hankin oman asunnon ja hain kouluun. Halusin auttaa muita. Nyt olen ollut toisia auttamassa 7 vuotta, ja olen kahden alle kouluikäisen muksun äiti. Omille lapsille kasvatan, että elämässä tapahtuu pahoja asioita ja hyviä asioita, mutta niistä pahoista kausista on mahdollista päästä yli. Ja toinen asia: jokainen on oman elämänsä seppä. Äiti ei voi kasvattaa kenellekään hyvää moraalia tai hyvää itsetuntoa, mutta voi ohjata siihen suuntaan, että niiden on mahdollista kehittyä.
Rehellisiä, empaattisia ja fiksuja