Punktiogallup: sattuiko ja miten paljon?!?
Punktio pelottaa.... tiedän, kokemus on yksilöllinen, mutta ajattelin kuitenkin keräillä vähän galluppia, kuinka monella kyseinen toimenpide on tehnyt tosi kipeää.
Eli kokemuksia kehiin, miltä punktio tuntui ja jos se oli kivulias, niin miten kivulias asteikolla 0-5 (nolla on lähinnä jotain pieniä tuntemuksia, 5 pahin kipu mitä olet ikinä kokenut)? Voin sitten kerätä paniikkia lisää... :-/
Syyssäde
Kommentit (11)
Yksi hoitaja oli koko ajan vieressä vain minua varten. Lääkettä sain kerran lisää jo etukäteen annetujen (rauhoittava, kipulääke ja voimakas kipulääke vielä pöydällä) lisäksi. Ilman tuota lisäannostakin olisin kyllä kestänyt, mutta kun tyrkytettiin niin otin! Olin kyllä kanssa melko pihalla ja puhuin varmaan mitä sattuu! Kovasti minua koko ajan jututtivatkin, halusivat varmaan varmistaa etten " tipahda" ihan kokonaan. Eniten muistan sen, että suu oli ihan hirveän kuiva. Pyysin vettä heti kun pöydältä nousin.
Tsemppiä!
Loviisa & ICSI-Masuasukki rv:lla 27
Todella yksilöllistä on. Minulla oli IVM-punktio viime vuonna ja se ei tuntunut sitten yhtään missään. Olin täysin lääkeiden vaikutuksessa, mutta kuitenkin hereillä. Pelkäsin punktiota myös etukäteen ihan kamalasti. Mutta jos vielä joskus mennään uuteen hoitoon, ei pelko ole niin suuri, kun tiedän että se voi olla täysin kivuton. :)
Tsempit!!
Muistin että halusin itse kävellä lepohuoneeseen, kun olin mukamas niin hyvässä kunnossa =D hehheh! Pakottivat kuitenkin siihen " kärrysänkyyn" menemään! :P
Ei sattunut juuri ollenkaan, sen vain tunsi kun jotain liikuteltiin ja näki neulan ultrakuvassa liikkuvan, mutta kivuksi sitä ei voi kyllä sanoa. Ja kipulääkettä saa just niin paljon, kuin tarvii. Mä juttelin henkilökunnan kanssa niitä näitä koko toimituksen ajan. Munasoluja saivat 23, rakkuloita oli yli 30 (lääkitys oli vahingossa mulla yläkantissa mun tarpeisiin, niin siksi tämä rakkuloiden suuri määrä). Kipiäksi tuli vasta myöhemmin, kun maha turposi ihan hirmuiseksi ja oli tosi arka. Sekään ei tosin vaivannut, kun makoili kokoajan ja joi paljon :)
Vastaanpa minäkin punktiogallupiin:-) Myös minä sain lääkkeitä tarpeeksi, niin kuin moni muukin on näköjään saanut. Kipu oli antamallasi asteikolla korkeintaan 1 ja jos vaikka vertaan " normaaleja" menkkakipujani, niin sanoisin niitä kolmoseksi. Lisäksi punktio kesti tosi lyhyen aikaa. Taisin minäkin olla aika sekaisin lääkkeistä, koska kotona nukuin kuitenkin muutaman tunnin vaikka klinikalta lähtiessäni tunsin olevani ihan ok. Punktion jälkeiset kivut eivät minun kohdallani olleet kovia. Nyt olen menossa uuteen punktioon 20.2. ja onneksi ei reissu pelota :-)
Tsemppiä sulle punktioon!!
Yleensä mulla on tosi korkea kipukynnys, ei minkäänlaista neulakammoa ym., mutta punktio oli yllättäen melko kivulias ja toipuminen hidasta. Tähän vaikutti rakkuloitten määrä, yht. 35kpl, sekä se, että oikea munasarjani oli kohdun takan " piilossa" , ja sitä jouduttiin hieman enemmän neulalla ronkkimaan. Arvioisin kivun asteikolle 3-4...:-/ Vain tatskan ottaminen on sattunut enemmän (alaselkään hermopäätteiden kohdalle).
Mutta onneksi taidan olla poikkeus! :)
ei kyllä hirveästi eikä kauaa, mutta jotenkin tuntuu, että kipulääkkeet eivät omalla kohdallani vaikuttaneet ollenkaan. Niistä piti tulla humaus, mutta en minä sitä huomannut. Lääkäri sanoi, että puudutus sattuu eniten, mutta kyllä minä tunsin piikin, kun se työnnettiin munasarjaan, samoin ultralaitteen liikuttelu tuntui kipuna. Mutta kipu ei ollut tosiaan jatkuvaa, vaan vain hetkittäistä. Asteikolla 0-5 sanoisin 3.
Ja minulta tosiaan punkteerattiin vain kolme follikkelia, eli ei kestänyt kauaa. Ja jälkikipuja ei ole ollut hirveästi. Kokemus ei ollut miellyttävä, muttei kovin kivakaan.
Mulla on kokemuksia kahdesta punktiosta jotka olivat täysin toistensa vastakohdat. Toinen oli asteikolla 1 ja toinen asteikolla 5.
En kerro tuosta jälkimmäisestä kokemuksesta muuta kuin sen, että siihen loppui meidän hoidot omilla soluilla. Ei ikinä enää. Asiaan vaikutti hyvin pitkälle uusi lääkäri jolla ei ollut vielä paljon kokemusta.
Punktio on tehty viisi kertaa ja jokaisella kerralla kipu on ollut punktiossa täysi nolla. Eniten kipeää on tehnyt kanyylin laittaminen käteen. Kohdunkaulan puudutuspiikin laittaminen on myös tuntunut vastaavasti kuin hampaan puudutuspiikki. Kotona puudutusten kadottua, on kylläkin vaihtelevasti ollut kipua eli kannattaa varautua siihen, että punktion jälkeen joutuu käyttämään särkylääkkeitä 1-2 päivänä.
Kiitos kokemuksistanne, voin siis vähän rauhoittua. Suurimmalla osalla se on ollut ihan siedettävä juttu siis, tai jäänyt jopa hauskoja muistoja kuten Charlize5:lla. : ) Tosin mulla oli samankaltainen tilanne kerran luomen poistossa kuin Osbornella punktiossa, tuntui ettei lääkitys auttanut mutta toivotaan, että se oli eri asia.
Mondlicht, toivottavasti voit jo paremmin!
Mi-ki, kurjaa että punktio oli niin kivulias. :( Jos ymmärsin oikein niin aiotte yrittää seuraavaksi lahjasoluilla, onnea siihen prosessiin!
OnniAmandalle onnea uuteen yritykseen!
Ja kiitos tsempityksistä, tulevat tarpeeseen! : )
Katetrin laittoa en huomannut ollenkaan ja ihmettelin miten se neula voi ultrassa jo näkyä, kun enhän mä tunne mitään! =)
Mulla oli just laitettu lääke ja kun se alkaa vaikuttaa (sekunnissa) silloin se on vahvimmillaan, eikä oikein tajua mitään. Punktiossa luulin että en ole yhtään sekaisin, mutta nyt kun yrittää muistella toimenpidettä, en muista muuta kuin sen että olin ihan aineessa! :D
Toinen puoli oli vähän kivuliaampi, mutta ei edes niin paha kuin menkkakivut!
Tsemppiä vaan! ;)