Tammikuisten keskiviikko
Heipä hei
En ole juurikaan ehtinyt tänne kirjoittelemaan,päivät on aika työntäyteisiä vauvan ja 1v8kk esikoisen kanssa...Mutta eilen me oltiin neuvolassa ja pikkuneiti oli kasvanut kovasti eli syntymämitat oli 3370g ja 52cm ja nyt mitat olivat 4220g ja 55cm.Öisin syö 2-3h välein ja päivällä vetelee jopa 5h yhtäjaksoisia unia.Välillä on kyllä itse ihan väsyksissä jos vauva on syönyt useamman yön 2h välein kun ei sitten itse ehdi yhtään nukkua,mutta onneksi esikoinenkin nukkuu vielä 2 päikkärit niin saa sitten päivällä edes vähän levätyksi.
Meillä esikoinen on kovasti mukana vauvan hoidossa,vie mm.vaipat roskiin,tuo puklurättiä ja tuttia ja kiikuttaa siskoa sitterissä jos tämä meinaa vähän kitistä siinä ollessaan.
Ristiäispäivä on meillä vielä avoimena,mutta nimi on sentään jo tiedossa ;)
Mutta nyt lopettelen ja toivottelen kaikille mukavaa päivää ja alkavaa kevättä.Käyn vielä juomassa mukin kahvia ennenkö pitää ruveta toteuttamaan itseään äitinä,kun lapsukaiset kohta heräilevät.
Kommentit (10)
Päivät mennä hurahtavat kuin itsestään, ja äkkiä huomaa että on jo ilta.Eilen meilläkin oli neuvola ja kasvu hyvässä vauhdissa. Sairaalasta lähtöpaino oli 2800g,pituutta 49cm ja nyt poika painaa jo 4530g ja on pitkä 55,2cm.Ihan hyvin siis kasvaa vaikka saa maitoa vain toisesta rinnasta. Toinen rinta teki lakon ts. maito on paljon tiukemmassa kuin toisessa8Njohtunee leikkauksisita joita rintaa on tehty; poistettu hyvänlaatuisia kasvaimia x2).Meidän poika on nyt 6vko:n ikäinen. Ristiäiset ovat ensi sunnuntaina 19.2.Oma jälkitarkastus sitten 20.2. Olen mielestäni palautunut lähes ennalleen, vain mielialat vaihtelevat kovasti. Paino palautunut lähtölukemiin, eli 20kg. on poistunut imetyksen ja vaunujen työntämisen myötä.
Meillä syödään 2-3h.välein sekä päivällä että yöllä, joten yöt ovat aika rikkonaisia, vaan aikansa kutakin.
Hyvää keskiviikkoa kaikille.
heippa!
Taidampa ilmineerata hiukan itsestäni, nyt kun alkaa olla 2vkoa synnytyksestä.
kirjoittelin jo tuonne synnytyksiin kertomukseni, kuinka tämä vauva syntyi.
Meille siis syntyi prinsessamme to 2.2. klo22.01 4680g ja 54cm.
Vauva-arkeen totuttelemme olympialaisia katsomalla. Mies isyyslomalla, joten pikkukakkoselle (3v.) ulkoiluttaja ja telmijä kotosalla,kun esikoinen (9v) koulussa.
Tissutellen menee aina noin neljän tunnin välein ja yöt n.kahdella syötöllä. Jospa tästä alkais rytmi pikkuhiljaa muodostumaan.
Vauva syö aina syönnillänsä yhden tissin ja sitten on tyytyväinen, joten kaippa sitä maitoa hyvin tulee. Ainaski dollymainen olo, todella!
Itselläni vointi päivä-päivältä parempi. jälkkäriä vielä tulee ja hiukan aristaa ne 3 tikkiä.
Kauankos teillä muilla meni tikkien sulamisen kanssa?
Huomenna tulee terkkari katsomaan ekaa kertaa vauvaa ja mua kotia. Kiva kuulla kuinka vauva kasvanut.
Ristiäiset meillä 12.3. joten täytyy alkaa pikkuhiljaa miettimään nimeä ihan tosissaan.
Palaillaan taas asiaan kun jokupäivä koneelle eksyn.
Tiikuli ja prinsassa 1vko 6pv.
sain juuri pojan parvekkeelle nukkumaan :) (ollaa täällä mummolassa)
meillä on vauva-arki lähteny kohtalaisen hyvin käyntii :)
päivät poika nukkuu 2-3tunnin unia..puolen yön aikaa poika herää ja huutaa sen pari tuntii :/ ei siihen auta mikää..onko kellään mitää vinkkejä :D
päivisin jaksaa poika seurustella kovasti, välillä jopa parikin tuntia :)
hymyilee kovasti ja on muutenkin päivällä hyvän tuulinen!
öisin herra herää 2kertaa syömää ja uudelleen nukahtaminen on vaikeaa :( mutta kun nukahtaa niin nukkuu 3-4tuntia..
poika on myös kova syömään!!!!!
kuinka paljon teidän vauvat syö??
meillä poika syö 2-4tunnin välein sen 75-125ml!!! joten korviketta menee aikalailla :D tissiähän meiän poika ei ole koskaan suostunut syömää, on niin hätäinen ettei malta ja sitten kun itseltäni ei maitoa hirveesti tule :/
mutta hyvin ollaa korvikkeella pärjätty :)
huomenna olisi 1kk neuvola :) kiva nähdä miten poika on taas kasvanu!
viikko sitten pojan mitat olivat 55cm ja 4940g, että ihan on potra poika ;D syntyessään pojan mitat olivat 52cm ja 4195g, et ihan kivasti kasvanu kolmessa viikossa!
ristiäisiä meillä vietetään 19.3 ja nimikin on jo valmiina :)
olisi kiva jos meille tammikuisille tulis joku lista missä olis tammimussukoiden nimet :D
nyt taidan mennä sohvalle pötköttää ku poikakin nukkuu tyytyväisenä..ja onhan tuo mummo sitten tuossa apuna jos poika herää ;D
iloista päivää kaikille!
nekkuli ja " elmeri" 3vko6pvä
Viime yönä meillä syötiin kahteen kertaan! Ja sitte kasilta aamulla herättiin, vasta nyt tuntuu kunnon päiväunille nukahtaneen, koko aamupäivä toki menny siinä pieniä tirsoja ja tissiä vuorotellen nautties.
Jonku verran pikkuveitikka seuraa, mutta ei kai viikon vanha niin kova seurustelija vielä ookkaa..
Olisko Nekkuli sillä sun vauvalla koliikkia!?
Onneks se menee ohi muutaman kk:n ikäsenä ja jotku on kuulemma saanu apua vyöhyketerapiasta.
Ei ollu meillä vielä uniaika ja mellevät tortut vaipassa...
Äitielämä kutsuu, terkkuja.
Enpä paljon ehi tänne kirjotella saati lukea. Nyt meinaan kirjottaa eka omat kuulumiset nopsaan ja kattoa ehinkö lukea toisten...Eli en siis kommentoi tällä kertaa jos joku jotain kysyy/gallupoi...
Meillä taitaa sitten taas olla koliikki. Ja poika huutaa tietysti pääsääntösesti päivät, jolloin mä olen 2v tytön ja vauvan kans kotona. Välillä meinaa ihan järki mennä, ja käy tyttöä sääliks kun en ehdi yhtään leikkiä/lukea, hyvä kun ruokaa ym antaa...Enkä tajua itteeni, kun tänään soitin neuvolaan ja th kysyi sitten muut asiat puhuttuamme, miten itse jaksan ja tarviinko apua, kun ei ole sukulaisia tms lähellä. Niin mähän sanoin että kyllä tää tässä menee, vaikka itkua tihrustin...jos sieltä kautta oiskin saanut jotain apua, mitä mä voitan esittämällä urheeta?!
Yöt sujuu onneks toistaseks hyvin. Eiköhän nekin jossain vaiheessa sitten muutu...Nyt syödään 2-3 kertaa yössä, ja jatketaan unia, pääsääntösesti. Tyttöhän aikanaan valvotti vielä sen päälle, kun eka illan huusi, niin sitten vielä valvoa tilliteltiin tonne 2 asti ja heräiltiin jatkuvasti...Olin sillon tosi poikki, mutta onneks oli esikoinen kyseessä, eikä siis muita lapsia hoidettavana. Nyt ottaisin kyllä mielummin sitten vaikka ne iltahuudot, kun mieskin on kotona...Vaikka kyllä tuo iltasinkin huutaa, mutta eniten päivällä, tai siltä se ainakin tuntuu...
Lauantaiks on varattu vyöhyketerapia, ja todella toivon, että siitä ois apua. Pelkään, että ootan siltä niin paljon (tajuan toki, ettei eka kerta vielä auta) että joudun pettymään ja me ollaan just ne, kelle siitä ei olekaan apua...
Välillä masentaa että pitikö meille tän toisenkin kanssa sitten tulla tämä, ja ajattelen että sitten varmaan tulee samat 1,5 vuoden valvomiset ja kukkumiset, nukahtamisongelmat ym. kaupan päälle mitä tytön kanssa ollu. Kun niin monet aina sanoo, että toinen on sitten yleensä helpompi, niin mehän tietty ollan poikkeus siitäkin! Toiset kehuu miten kahen kanssa alku suju tosi hyvin, kun sehän nukkuu ja syö ekat 3-4kk, että oota kun toinenkin lähtee liikkeelle, siihen asti on helppoa. Onko tämä nyt sitten helppoa?! Välillä musta tuntuu, että en osaa yhtään hoitaa poikaa, en tiedä koska on nälkä, koska sattuu mahaan, koska väsyttää kun se vaan huutaa ja kitisee. Ja tuntuu että en sitten jaksa enkä ehdi yhtään nauttia niistä hyvistä hetkistä. Kun poika on hiljaa, pitää kiireesti laittaa ruokaa, antaa ees hetki huomioo tytölle ym. niin kaiken ajan kun poika on tyytyväinen (mitkä on tosi pieniä hetkiä), se joutuu möllötteleen itekseen sitterissä. Että en tiiä ees onko jotain ensihymyjä vielä tullu, kun en ehi sellasia tarkkailla....
No joo, en jaksa enempää kirjottaa, mutta sainpahan vähän purettua....
Voimia muille, toivottavasti teillä menee paremmin!
Kölli
Täällä on kyllä kiva käydä lukemassa teidän muiden tammikuisten kuulumisia! Saa aina vähän virtuaalista vertaistukea! Me käytiin tänään vauvan kanssa sairaalassa lapsivuodeosastolla hakemassa apuja imetykseen. Mulla on noi rinnanpäät todella arat ja tekee niin pirun kipeää, kun vauva alkaa imeä, joten otin yhteyttä imetystukihenkilöön, joka sattuikin olemaan töissä tuolla lapsivuodeosastolla. Selvisi, että mä oon pitänyt vauvaa väärässä asennossa imettäessä ja että imemisotekin on luultavasti ollut väärä, joten ei ihme että sattuu! Toivottavasti nyt alkaisi vähän kivuttomammin tuo imetys sujua, kun sain ihan kädestä pitäen neuvoja. On se kumma, että tuon imetyksenkin saa väärin sujumaan. Luulisi sen olevan niin luonnollinen juttu, että se onnistuisi ihan vaistomaisesti, mutta ei! Onneksi maitoa on kuitenkin piisannut tosi hyvin, joten ei ole siitä ongelmaa.
Ristiäiset meillä on 5.3. eli parin viikon päästä. Nimikin on jo tiedossa! Ja kuten joku jo tuossa aiemmin kirjoitti, niin olisi kiva saada joku pinkka meidän tammikuisten nimistä, niin näkisi minkänimisiä pikkuveijareita muilla on! Mutta nyt täytyy taas rientää, heissulivei!
Piippa79 ja peikkopoika 3+vkoa
mulla lähti eilen viimeinen tikki pois, kun synnytyksestä oli 3 viikkoa ja 2 päivää. Tikkejä mulla oli ainakin 6 tuossa " näkysällä" , en tiedä sitten kuinka monta siellä sisällä piilossa...
En tiedä muuta sanoa ku että tautisesti voimia sulle, tuntuu olevan ihan kauhea sirkus siellä:( Ei oo hääviä ku aina itketään, tavallinenkin tahti riittäisi:/
Meillä oli myös kakkonen ns. vaikea tapaus, siis kitisi koko ajan, jos ei saanu olla sylissä, ja raivokohtauksen sai, jos tuli tissi sekunninkin myöhässä, ja ei hevin sitte rauhottunu, raivosi raivoamistaan. Tietysti syli on se luonnollinen paikka vauvalle, mutta kohtuus kaikessa, ku ei nukkunu ku max. tunnin pätkiä yotä päivää...
Mutta sulle ehottaisin, (varmaan tyhmä ehotus mutta kummiski) että testaa ainaski se, onko se nälkää, tarjoamalla pulloa lisäksi. Nyt kaikki imetyshullut raivostuu tästä neuvosta, mutta antaa palaa:) Oot kyllä varmaan kaikki konstit jo kokeillu, mutta varalta vaan ehdotan... Meillä ku on ne pahimmat karjunnat ollu rehellistä nälkää:/ Niin siksi vaan aattelin...
Toivottavasti vyöhyketerapia auttaa pikaisesti, ja ota uudestaa neuvolaan yhteyttä ja kysy sitä apua itelles ja lapsilles, sekoat pian tohon vauhtiin! Kukkaa ei loputtomiin jaksa tommosta vaikka tahtoski. Tsemppiä!
Tiedän tasan tarkkaan miltä susta tuntuu! Meidän neiti on oikein tosi hankala tapaus esikoiseen verrattuna! Huutaa päivät, jos ei ole sylissä ja ellei nuku niitä 15-60 min tirsoja. Sen pidempiä pätkiä ei oo viiteen viikkoon uinunut päivisin, ellei sitten ole nukahtanut auton turvaistuimeen tosi sikeästi. Siinä uni maistuu :-)
Eli huutaa jatkuvasti, mahavaivoja on koska piereskelee hirveästi sekä suolet kurisee. Toisaalta oon miettinyt,että jääkö nälkäiseksi, kun max 2 h jälkeen huutaa päivällä ruokaa ja että antaisinko korviketta lisäksi.
Mutta kun kuitenkin tissimaitoakin pulauttelee?? Neuvolassa sanottiin,että imetä vaan niin useasti kuin mahdollista....mutta kun se huutaa silti....Taidan nyt illalla kokeilla korviketta, jos sillä taintuisi ;-))
Meille kyllä neuvolassa täti sanoi,että toiset vauvat vaan on niin läheisyyttä kaipaavia ja syliä....että semmosta...
Minä käytin maanantaina neitiä vyöhyketerapeutilla. Ehkä ne mahavaivat hieman katosi. Ensi ma uusi aika.
On tää kyllä rankkaa ja useammin kun kerran olen itkeä tirauttanut omaa väsymystäni ja vauvan itkua. Mies on vielä viikot muualla töissä.
Viime la keskusteltiin ehkäisystä ja sanoin,että enää ei lapsia tehdä että otan hormonikierukan. No mies sanoi,että jos on tullakseen niin tulee vaikka heti toinen perään. Kyllä tuntui minusta pahalta...en todellakaan halua pikkukakkosta heti perään. Mutta päivä päivältä toivottavasti helpottaa...
Kohta onneksi tulee kevät ja kesä ja aurinko alkaa lämmittää, se antaa voimia :-))
Mami + " pirttihirmu" 5 vk
Pitkästä aikaa pääsee käväisemään lukemassa ja kirjoittamassa kuulumisia kun mies menee töihin vähän myöhemmin. Vauvelilla oli eilen neuvola ja kyllä olikin tullut painoa 5800 :) ja 58 senttiä ja tyttö on vasta viisiviikkoa. Mun niska- hartia- ja selkäsäryt jatkuvat ja sain neuvolasta kantoliinan kokeiltavaksi kun ei viitsi ostaa jos vauva ei viihdykään. Kantoliina on joku baby bundler ja eilen tyttö nukkui yhdet unetkin siinä, mutta illalla kun laitoin niin raivosi eikä viihtynyt lainkaan. Pitää varmaan alkaa harrastamaan kantoliinailua kun tuntui kuitenkin hyvältä selässä ja sais päivisin jotain tehtyä kun olis kädet vapaana.
Illalla olen niin väsynyt, että kun mies yrittää alkaa juttelemaan niin hyvä kun jaksaa vastata. Päivät menee niin työn touhussa kun on toi viisivuotias esikoinen joka kyllä pitää huolen, että saa huomiota...ja vauva vie omansa roikkumalla tississä. Illalla tankkailee ja yölllä syö kaksi-kolme kertaa. Ainoa harmi on yöllä kun jossain vaiheessa joka paikka on pissassa ja täytyy vaihdella lakanoita. Ostin isompia vaippoja, mutta kyllä viime yönäkin oli lakanat pissassa, höh.
Ristiäiset on vietetty ja nimi annettu..ja loput kakut olen syönyt yöllä, mutta kilot on alkanut karisemaan. Jo 15 kg lähtenyt! Jee!! (Enää toinen mokoma niin olaan lähtöpainoissa ja mies yrittää saada vielä innostumaan uudesta vauvasta, ei kiitos!)
No nyt siellä huudellaan maitotankkia joten myöhästyneet ystävänpäivät kaikille tammivauvoille meidän vauvalta!!