Voiko vauvan ottaa mukaan yläasteelaisen vanhempainiltaan?
Äh, ärsyttää. Miehellä on olevinaan niin hieno työ, että se priorisoituu aina ja kaiken edelle, huoh...
Tänään on siis meidän yläasteelaisen lapsen valinnaisaineiden vanhempainilta ja niin kuin jo viikkoja sitten oli sovittu, niin minä menen tytön kanssa koululle ja mies hoitaa vauvan kotona. No, kuinkas ollakaan, nyt onkin sitten joku grande katastrof, eikä mies pääsekään ajoissa kotiin. Muita lapsenvahteja ei ole, ainakaan tällä aikataululla.
Vaihtoehdot ovat siis ottaa vauva mukaan tai olla menemättä (mikä ei musta ole käypä vaihtoehto). En ole mielestäni koskaan nähnyt vanhempainilloissa pienempiä sisaruksia mukana vaan minusta ne tilaisuudet on olleet keskittymistä ko. lapsen asioihin.
Mitä mieltä te olette, voinko ottaa vauvan mukaan vai onko se typerää ja epäkunnioittavaa muita kohtaan?
Kiukuttaa....
Kommentit (14)
Olen ottanut mukaan.Imettänyt jos tarve ja mikäli kovasti itkenyt kävin hetken käytävällä.Ei kukaan ihmetellyt.
Mukaan vaan! Mikä on miehesi ammatti?
Itse jouduin menemään vauvan kanssa esikoisen vanhempainiltoihin, ihan samasta syystä. Ihan hyvin meni, nukkui koko ajan. Onneksi kuopuksen onkin sitten alakoulun vanhempainiltojen ajaksi voinut jättää lukiolaisen hoitoon, kun mies on taas tehnyt työmatkaoharinsa. :)
Totta kai voit ottaa, lähdet pois jos menee ihan huudoksi. Mä olen kyllä nähnyt nuorempia sisaruksia ala-asteen vanhempainilloissa.
Ota mukaan, kun kerran on pakko. Pidä tissit piilossa ja lähde, jos lapsi alkaa inistä ja meteliä on tiedossa. Ja kysy äikänopelta, mitä mieltä hän on sanasta "yläasteelainen".
Eilen oli samainen ilta ja pikkulapsia oli useammalla mukana. Sinne sekaan mahtuivat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ota mukaan, kun kerran on pakko. Pidä tissit piilossa ja lähde, jos lapsi alkaa inistä ja meteliä on tiedossa. Ja kysy äikänopelta, mitä mieltä hän on sanasta "yläasteelainen".
Kirjastoissa sähköisenä käytössä oleva ”Kielitoimiston sanakirja” kertoo, että molemmat muodot ovat kielenhuollon näkökulmasta oikein. ”Yläastelainen” on tosin asetettu ensisijaiseksi muodoksi, ja Googlen hakutuloksilla mitattunakin se näyttäisi olevan hiukan enemmän käytetty muoto (4400/4040).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoissa sähköisenä käytössä oleva ”Kielitoimiston sanakirja” kertoo, että molemmat muodot ovat kielenhuollon näkökulmasta oikein. ”Yläastelainen” on tosin asetettu ensisijaiseksi muodoksi, ja Googlen hakutuloksilla mitattunakin se näyttäisi olevan hiukan enemmän käytetty muoto (4400/4040).
Yläasteita ei ole enää, on yläkouluja. Toiseksi ei ole olemassa sanaa "yläasteelainen", vaan yläastelainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut mukaan.Imettänyt jos tarve ja mikäli kovasti itkenyt kävin hetken käytävällä.Ei kukaan ihmetellyt.
Eikö edes yläastelaisten vanhempainilloissa saa enää käydä ilman, että jonkun pitää vetää ne utareet esiin, kun on "vauvalla on oikeus ja tarve"?
Ei mua vauva haittaa, jos se nukkuu tai on muuten hiljaa ja tyytyväinen. Kaikenlainen ääntely ja ininä häiritsee. Ei siellä vanhempainillassa mitään sellaista tule esille niistä valinnaisaineista, että olisi pakko mennä kuuntelemaan samat asiat livenä, mitkä löytyy lapsen mukana kulkevista lapuista ja wilmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes yläastelaisten vanhempainilloissa saa enää käydä ilman, että jonkun pitää vetää ne utareet esiin, kun on "vauvalla on oikeus ja tarve"?
Imettäminen julkisella paikalla huomaamattomasti on ihan sallittua ja hyvien tapojen mukaista. Imettääkseen ei tarvitse "vetää utareita esiin". Vaikka kukaan ei tarvitse sinun lupaasi imettääkseen vanhempainillassa niin pieni inhimillisyys sekä järki olisi tässä paikallaan: on tärkeää, että ap pääsee lapsensa vanhempainiltaan ja toisaalta vauva pysyy hiljaisena ja tyytyväisenä todennäköisimmin, jos hän saa ruokaa sitä tarvitessaan.
Jos se sun "yläasteelainen" on mukana, niin sehän voi käydä välillä ajeluttamassa vauvaa käytävällä jos alkaa rähistä (vauva, ei teini).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysypä silti siltä äikänopelta.
Ota toki, jos pakkotilanne. Lähtökohta on kuitenkin, ettei sinne oteta lapsia.
Joudut sitten lähtemään, jos vauva alkaa kitistä. Häiritä ei saa.