Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydämen vajaatoiminta?

ööhh
14.01.2016 |

Huomaako sydämen vajaatoiminnan, jos lääkäri kuuntelee sydäntä, ottaa verikokeet ja EKG?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten vajaatoiminta havaitaan ultraamalla sydän.

Duodecimin sivulta lisää: http://duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articl…

Vierailija
2/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

EKG:stä sen ainakin näkee. Yleensä tutkitaan kyllä ultraäänellä. Verikokeissa on myös joku arvo, oliko se BNP, joka kertoo vajaatoiminnasta, mutta se ei kuulu ihan "peruspakettiin". Tietysti se otetaan jos epäillään vajaatoimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mietin vain kun minulla on huimausta, pahoinvointia , hengenahdistusta, kylmät kädet ja pulssi heittelee matalasta korkeaan ja lääkäri otti vain nuo kokeet. Verikokeessa ei ollut tuota BNP:ta. Ap

Vierailija
5/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mietin vain kun minulla on huimausta, pahoinvointia , hengenahdistusta, kylmät kädet ja pulssi heittelee matalasta korkeaan ja lääkäri otti vain nuo kokeet. Verikokeessa ei ollut tuota BNP:ta. Ap

Minulla diagnoosi tehtiin EKG:n perusteella ja samantien lähete sisätautien poliklinikalle. Onko sinulla yskää, entä ovatko nilkat turvoksissa?

Vierailija
6/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyikö EKG:ssä mitään?

Itsellä on tullut samantyyppiset oireet kun verenpaine romahti. Tämä tapahtui työpaikalla, joka onneksi sattui olemaan TK:ssa ja ensiapu oli vieressä. Tilanne korjaantui lääkitystä muuttamalla.

Vierailija
7/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei olis lisämunuaisen vajaatoimintaa sulla?

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Vierailija
8/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei olis lisämunuaisen vajaatoimintaa sulla?

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Ehkä nyt ei ihan ensimmäiseksi harvinaista Addisonin tautia kuitenkaan kannata noiden oireiden perusteella epäilemään...

Vierailija
9/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekg:ssä ei ollut mitään poikkeavaa. Laajat labra-arvot otettii, ei löytynyt mitään munuaisiinkaan viittaavaa.

En ole huomannut turvotusta. Kädet ja jalat vain ovat kylmät vaikka mitä tekisi ja sormet varsinkin sinertää välillä. Ap

Vierailija
10/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no itse olen sairastanut yhtä "erittäin harvinaista" tautia ja täytyy todeta, että liian usein kuuli lääkäreiltä ja kavereilta, että ei voi olla tota ku se on harvinainen. - Näin se hoitokin sitten viivästyi...

Harvinainen sairaus ei tarkoita sitä, että juuri sinä itse et voisi sitä sairastaa...näin niinkuin yleisesti ottaen.

Vierailija
11/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mikä lyhenne tuolle arvolle on? Rupesin miettimään että testattiinko sittenkään. Ap

Vierailija
12/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisämunuaista siis! Ap

Vierailija
13/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no itse olen sairastanut yhtä "erittäin harvinaista" tautia ja täytyy todeta, että liian usein kuuli lääkäreiltä ja kavereilta, että ei voi olla tota ku se on harvinainen. - Näin se hoitokin sitten viivästyi...

Harvinainen sairaus ei tarkoita sitä, että juuri sinä itse et voisi sitä sairastaa...näin niinkuin yleisesti ottaen.

Mikä tauti todettiin ja miten se löydettiin?

Vierailija
14/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tauti todettiin ja miten se löydettiin?

Akromegalia/aivolisäkekasvain, joka eritti kasvuhormonia oli mulla.

kaikki perusverikokeet oli ok sekä kilpirauhasen verikokeetkin. Vasta kun kävin yksityisellä erikoislääkärillä alkoi hommat luistamaan, kun lääkäri uskoi oireiden olevan todellisia ja viittavaan johonkin ei niin tavalliseen hormoni epätasapainoon tms.

tuota lisämunuaisen vajaatoimintaa epäiltäessä pitää verestä mittauttaa aamukortisoli arvo eli S-korsol.

Vierailija
15/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki perusverikokeet oli ok sekä kilpirauhasen verikokeetkin. Vasta kun kävin yksityisellä erikoislääkärillä alkoi hommat luistamaan, kun lääkäri uskoi oireiden olevan todellisia ja viittavaan johonkin ei niin tavalliseen hormoni epätasapainoon tms.

tuota lisämunuaisen vajaatoimintaa epäiltäessä pitää verestä mittauttaa aamukortisoli arvo eli S-korsol.[/quote]

Saatiinko selville jollai erityisellä verikokeella? Oliko sulla samoja oireita kuin minulla? AP.

Vierailija
16/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuota lisämunuaisen vajaatoimintaa epäiltäessä pitää verestä mittauttaa aamukortisoli arvo eli S-korsol.

Saatiinko selville jollai erityisellä verikokeella? Oliko sulla samoja oireita kuin minulla? AP.

Kirjoitin tuosta harvinaisten tautien mahdollisuudesta ja siitä, että itsellä on sellainen siksi, kun tässä viestiketjussa joku laittoi, että ei kannata heti miettiä harvinaisen sairauden mahdollisuutta. Eli itsellä oli paljon muita oireita kuin sinulla. En siis epäile sinulla aivolisäkekasvainta...mutta tietysti jos on hormonaalisia oireita paljon, niin suosittelen kääntymään yksityisen endokrinologin puoleen jokatapauksessa, heillä on paljon enemmän tietoa hormoniasioista kuin yleislääkäreillä.

Mutta on ollut erikoissairaanhoidon puolella puhetta tuosta lisämunuaisen vajaatoiminnasta, koska minulle se saattaa tulla aivolisäkeperäisenä - silloin ei puhuta addisonin taudista. Oireet ovat lähes samoja, mutta esim. tuota ihon ruskettumista ei tule.

Itse Akromegaliassa niinkuin yleensäkin aivolisäkekasvaimissa oireita voi olla mm. kaikki perinteiset kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet (molemmat kilpirauhasarvot ovat viitteen alapäässä), huono yleiskunto, paha väsymys, sydämenmuljahtelut, hikoilupuuskat, kylmät sormet ja varpaat, raivopuuskat, menkat jäi lopulta pois, rajut mieliala muutokset pitkin päivää, turvotusta leuassa, vyötäröllä ja sormissa.

Kirjoitit tuosta sormien ja varpaiden sinertymisestä...se liittyy tähän ainakin: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

ja tämä tauti taas kulkee joskus käsikädessä sjögrenin syndrooman kanssa vai miten se nyt kirjoitetaan... tuohon syndroomaan voi liittyä myös hermosto-oireita jne.

Vierailija
17/17 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo valkosormisuus saattaisi hyvinkin olla! Kiitos kun autat :) ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme