Miten kesäksi n.4kg pois ja lihasta?
Olen normaalipainoinen, vähän plösöytynyt. Missä "järjestyksessä" asiat kannattais nyt tehdä? Pitäisikö mun treenata ensin lisää lihasta itelleni, sitten kiristää ruokavaliota lopun läskin poistamiseksi?
Kommentit (4)
Musta on ihan fiksua hankkia ensin vähän lihasta. Kulutat enemmän ja kaikki liikunta tuntuu helpommalta, kun on vähän rotia ruodossa. Jos et tällä hetkellä hirveästi liiku, sanoisin jopa, että parasta sulle voisi olla parasta vaikka pari kertaa viikossa joku ryhmäliikunta, jossa tehdään lihaskuntoa enemmän määrä- kun laatupainotuksella. Esim just kahvakuula, bodypump tai joku circuit training. Ja sit pari kertaa viikossa joku aerobinen juttu: lenkki, uinti, vesijuoksu. Jos tykkäät ryhmäliikunnasta, joku jumppa tai tanssituntikin toimii. Muista venytellä.
Itselläni on aika tanakka urheilutausta, mut aloitan silti aina bodypumpin ja lenkkeilyn yhdistelmällä, jos tuntuu, että kunto on päässyt laskemaan. Jos rutiini on vähän hukassa, on musta henkisesti helpompaa mennä määrämittasta lauman mukana jonkun käskettävänä, kun lähteä yksin salille. Se vaatii kuitenkin vähän enemmän henkistä panosta. Sit kun oon kuukauden pari tahkonnut perussettiä, on yleensä taas sellaisella mukavuusalueella, että voi alkaa miettiä tavotteellisia salimeininkejä tai juosta taas intervalleja.
Mut varsinkin jos et hirveästi liiku eikä sua kiinnosta mikään tavoitteellinen urheilumeininki tai varsinainen kehonmuokkaus, ihan perusliikunnallakin pääsee pitkälle. Niinkin höttöisissä jutuissa kun tasavauhtinen lenkki tai kahvakuula/bodypump kannattaa kuitenkin olla progressiota kun kunto kasvaa: vähän isommat painot tai pikkasen pidempään tai kovempaa.
Tähtää säännölliseen ruokarytmiin ja siihen, että sun päivän energiansaanti on tasapainossa niin, ettet tankkaa hirveästi asmulla/illalla/lounaalla. Valitse sellaiset annoskoot ja ateriavälit, jotka tuntuvat sulle itsellesi luontevilta. Jos haluat syödä vähän kolmen tunnin välein, hyvä, mutta jos susta tuntuu paremmalta syödä hieman enemmän ja harvemmin, tee niin. Jos herkuttelu on ongelma, pyri jättämään vaikka joka toinen herkkuhetki väliin ja pitämään herkkukoot samoina.
Itse en diggaa siitä vastasyöneestä tunteesta, joten syön vähän enemmän pidemmillä väleillä, vaikka virallisterveellinen suositus onkin, että vähän kolmen tunnin välein. Sitä on helpompi ylläpitää, koska musta ei tule välipalatyyppiä vääntämälläkään. Pääasia, että fiksu ruokarytmi tulee sulta niin luonnostaan kuin mahdollista.
Itselläni taas herkkujen ja epäterveellisen safkan suhteen auttaa se, että mulla on itselleni viikottainen herkkubudjetti. (En ole työssä, jossa kahvileipää olisi tarjolla eikä herkkuja muutenkaan putkahtele elämääni, jos en niitä vartavasten hanki.) Jos jotain on saatavilla, syön sen, joten toimii paremmin rajoittaa hankintaa kun keskittyä syömisen hillintään. Vastaavasti en osta epäterveellistä safkaa tai einestä kotiin varuiksi. Sit jos akuutti tarve iskee, ostan tarpeeseen.
4 kg viidessä kuukaudessa on niin maltillinen tavoite, että sen pitäisi onnistua ihan semmosella rauhallisella pienellä elämäntapaviilauksella. Etenkin jos ei lähtökohtaisesti juuri liiku ja pupeltaa jonkin verran pullaa, ei missään vaiheessa tarvitse mennä kiristelyyn, jos ei halua.
Sori jos lätisen itsestäänseövyyksiä ja sori, et jostain syystä oletin, et oot ei-niin-liikunnallinen tyyppi.
Ja ennen kuin joku vihainen crosfittaaja tai salimimmi tulee ojentamaan, todettakoon nyt, että ei, en usko että ryhmäliikunansta saa kummoista lihaskasvua. Sieltä kuitenkin saa ihan kivan perusjäntevyyden, joka joillekin riittää sellaisenaan ja toisille toimii pohjana tehdä jotain muuta.
Jos tavoitteena on laihtua vähän ja päästä ihan kivaan kuntoon kesäksi eikä muotoilla itseään tositarkoituksella ja kasvattaa kaupungin kireintä pebaa, isomman raudan liikuttelu ja ruokavaliolla kiristely ei musta ole vaivattomin keino saavuttaa tavoitteitaan.
2
Mulla on toiminut hyvin se, että perhe oli mahatautikierteessä joulun ja uudenvuoden. Painoa lähti 5kg. Nyt sitten pusken tuplarattaita kinoksissa, alkaa haba kasvaa ':D
En osaa sanoa, mutta mä olen harrastanut muutaman kuukauden kahvakuulaa 2–3 kertaa viikossa, ja olen laihtunut 4 kiloa ja saanut lisää lihasta siinä ohessa :)