Vahva likinäköisyys ja ajokortti
Paljonko teillä on miinusta? Miten pärjäätte liikenteessä? Tuntuuko että silmälasien reunat vääristävät kuvaa ja kehykset ovat tiellä sivulle katsottaessa? Käytättelö mieluumin laseja vai piilareita? Entä kuinka hyvä näkö teillä on piilareiden kanssa, täyttyvätkö ajokortin vaatimukset kunnolla?
Kommentit (28)
Niin ja ajokortin oon saanut ennen likinäköisyyttä, en tiedä vaatimuksista. Käyn optikolla tarpeen mukaan jos tuntuu ettei nää kunnolla. T.1
Minulla -5 ja toisessa silmässä vielä vähän enemmän. Piilareita en pidä koska tuntuvat häiritsevästi, kuivattavat silmiä, sumentuvat kun unohtuu räpytellä yms. Laseja pidän aina.
Ei ajokoulussa mitään sanottu laseista, inssi meni ekalla läpi. Ajo-ope jaksoi kyllä aina muistuttaa peilien ja sivuikkunoiden tärkeydestä. Ei sitä ympäristöä pysty hyvällä näölläkään kunnolla havainnoimaan jos ei päätä kääntele.
-13. Saisin ajaa piilareillakin, mutta en enää käytä sellaisia. Silmälasit ovat mukavammat ja vapaammat kun ei tarvi pitää mukana liemiä ja poistovehkeitä.
Näen liikenteessä ihan hyvin, mutta tietyeti tarkkana pitää olla. Pimeällä sadekelillä kaupungissa vielä tarkempana.
En tiedä, vääristääkö lasinreunat kun mulla on aina ollut lasit. Toki sen reunan näkee, mutta ei piilareillakaan sinne sivulle kurkita.
Ajokorttia varten hankittavassa lääkärintodistuksessa on maininta, että käytettävä ajaessa silmälaseja. Kai se on sitten sama, vaikka ovat piilolinssit? Myös näkökentän laajuus selvitetään samalla, mutta aika järkyttävän huonolla näöllä vanhatkin ihmiset nykyään ajoluvan saavat.
Minunkaan ei enää nykyisen lain mukaan tarvitsisi käyttää laseja, vaikka rehellisyyden nimissä tuskin liikennemerkkejä näen ilman niitä.
Komppaan kolmosta. Ei autokoulussa 30 vuotta sitten sanottu mitään silmälaseista, mieluummin siitä, että se pää kääntyy ja pyörii kuin pöllöllä. Piilolinssejä käyttänyt joskus, täytys kokeilla uudestaan. Pikemmin silmälaseissa täytyis katsoa se, ettei aisa/sanka ole liian leveä, ts. näkee sivuille kunnolla. Mulla miinusta n. 4 molemmissa silmissä ja todellakin tarvitsen lasit.
-5,75 ja -6,25 ollut pahimmillaan. Piilareita en ole käyttänyt kuin nuorempana aktiiviurheilijana. Mutta ihan samahan ne on näkökyvyn kannalta kuin silmälasit. Lasien reunat eivät haittaa eivätkä vääristä, päätähän täytyy joka tapauksessa käännellä kunnolla vaikkei olisi lasejakaan. Minulla ongelmana on lähinnä huono hämäränäkö ja se, että välkkyvä valo (esim. maantiellä puiden välistä matalalla vilkkuva aurinko) aiheuttaa huimausta ja väsymystä.
Tiedän muuten parikin henkilöä, jotka ovat toisesta silmästä lähes sokeita, mutta ajokortti heilläkin on.
Noin -7,5, en ole huomannut ongelmia ajaa autoa. Ei ihminen muutenkaan näe kovin selvästi sivuille päätä kääntämättä, eli ne sivualueet joissa ei ole linssiä edessä, on hyvänäköisilläkin epäselvät. Välillä käytän piilolinssejä enkä huomaa että niillä näkisi siis sivuille yhtään sen paremmin. Ts. jokainen joutuu kääntämään päätä nähdäkseen sivulle, oli lasit tai ei.
Ps. miksi eka vastaaja edes vastasi, -1.75 tuskin on aloittajan mainitsemaa VAHVAA likinäköisyyttä :D.
Vierailija kirjoitti:
-5,75 ja -6,25 ollut pahimmillaan. Piilareita en ole käyttänyt kuin nuorempana aktiiviurheilijana. Mutta ihan samahan ne on näkökyvyn kannalta kuin silmälasit. Lasien reunat eivät haittaa eivätkä vääristä, päätähän täytyy joka tapauksessa käännellä kunnolla vaikkei olisi lasejakaan. Minulla ongelmana on lähinnä huono hämäränäkö ja se, että välkkyvä valo (esim. maantiellä puiden välistä matalalla vilkkuva aurinko) aiheuttaa huimausta ja väsymystä.
Tiedän muuten parikin henkilöä, jotka ovat toisesta silmästä lähes sokeita, mutta ajokortti heilläkin on.
Minulle lähes samat arvot ja samat kokemukset. Vanhemmiten hämäränäkö on huonontunut selvästi, en aja pimeällä kuin pakosta.
Minulla lääkärintodistuksessa lukee, että silmälaseja / piilolinssejä käytettävä ajajessa. En käytä, koska näen paremmin ilman, vaikka kauas en nää kunnolla. Menen keväällä laserleikkaukseen niin kyllä pärjään tämän talven ilmankin.
Mulla on -10 ja -8,5. Ajokortin vaatimukset täyttyvät kyllä, enhän muuten saisi edes ajaa... Talvella mieluummin ajan laseilla kuin piilareilla, auton tuuletin kuivattaa silmiä muutenkin ihan järkyttävästi.
Mulla on -4 ja -5 enkä pysty ajamaan ilman laseja näin likinäköisenä. Kieltämättä rillipakko joskus keljuttaa mutta maantieajossa lasit eivät varsinaisesti haittaa. Kaupungissa siitä on joskus haittaa kun pitää usein nähdä sivulle ja päätä pitää kääntää enemmän kuin rillittömän. Erityisen kiusallista tämä on lähinnä ahtailla parkkipaikoilla joissa pitää katsoa takaviistoon peruuttaessa ja silloin kehykset tulevat eteen kun pelkkä pään kääntäminen ei riitä vaan myös silmien pitää kääntyä. Ja siinä ei auta vaikka on ohuet sangat koska linssin ulkopuolelle katsoessa näköni on surkea. Piilarit varmaan auttaisivat tähän mutta saako niillä poistettua näin kovia miinuksia niin paljon että ajokortin vaatimukset ylittyisivät?
-10, silmälaseilla ei mitään ongelmaa. Piilarit päässä en tykkää ajaa, koska mulla on sen verran hajataittoa eikä piilarini korjaa sitä, joten piilareilla näen vähän huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla lääkärintodistuksessa lukee, että silmälaseja / piilolinssejä käytettävä ajajessa. En käytä, koska näen paremmin ilman, vaikka kauas en nää kunnolla. Menen keväällä laserleikkaukseen niin kyllä pärjään tämän talven ilmankin.
Siis mitä ihmettä? Olet likinäköinen, et näe kunnolla liikenteessä mutta kuitenkin näet paremmin kuin jos käyttäisit laseja? Tarkoitatko että näet paremmin lähelle ilman laseja? Juuri siihen kauaksi näkemiseenhän ne auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat sakot ja tulet järkiisi, ennen kuin tapat jonkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat sakot ja tulet järkiisi, ennen kuin tapat jonkun.
Juuri niin! Likinäköisenä liikenteessä törttöily ei ole leikin asia. Joskus nuorena ajoin likinäköisenä ilman laseja vaikka näkö oli alle vaatimusten. Onneksi viisastuin ennen kuin mitään sattui. Enää ei tulisi mieleenkään. Vakavin läheltä piti tapaus oli kun meinasin ajaa päin liikenteen jakajan reunakiveystä kun se hämärässä sulautui niin kivasti asfalttiin. Eihän se kivaa ole aina rillipäänäkään ajaa mutta kun ei ilman pysty.
Te kellä näkö ei riitä korjaamattomana ajokortiin niin käytättekö usein piilareita ajaessa? Paljonko miinusta? Entä kuinka hyvin piilarit auttaa vahvoihin miinuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti jäät kiinni ennen kuin tapat jonkun, sinä liikenteen vaarantaja! Miten voi joku olla noin vastuuton?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on -10 ja -8,5. Ajokortin vaatimukset täyttyvät kyllä, enhän muuten saisi edes ajaa... Talvella mieluummin ajan laseilla kuin piilareilla, auton tuuletin kuivattaa silmiä muutenkin ihan järkyttävästi.
Huh, onpa siinä miinusta kerrakseen. Mutta hienoa että siis että piilareilla saat tuonkin näkön nostettua ajokortin vaatimuksiin ja halutessasi pystyt ajamaan ilman silmälaseja vaikka olet noin likinäköinen:-)
Mulla on -1,75. En pystyis ajamaan ilman laseja/piilareita. Lasit ei haittaa mitään eikä mielestäni vääristä. Pidän mieluummin laseja kuin piilareita ajaessa koska silmät kuivuu herkästi piilareilla. Mulla on myös aurinkolasit vahvuuksilla, otin tummanruskean linssin enkä mustaa kun ruskea on kuulemma parempi ajaessa :)