Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienet äidit ja synnytys!!

14.02.2006 |

moi!

Miten onnistuu synnytys,kun on aika pienikokoinen (155/45 ja siro ruumiin rakenne) Pitääkö tehdä synnytystapa arvio? Onko synnytykset olleet vaikeita " pikkuäideillä" ?=)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa kokoa kuin sinä ja ihan hyvin mahtui 3700g tulemaan, mun kudostyyppi vain ei tykännyt synnytyksestä ja loput syntyy sektiolla.

Äitini on 150cm pitkä ja kaksi muksua on syntynyt ihan helposti ja nopeasti. Olen itse esikoinen ja silloin tekivät synnytystapa-arvion, koska viihdyin perätilassa laskettuun aikaan asti, käännyin vasta paria päivää ennen synnytystä.

Äidinäiti on noin 145cm tai lyhyempi ja niin vaan tuli 9 lasta ongelmitta... Silloin ei oltu edes kuultu mistään arvioista...

Vierailija
2/18 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 156/52 lähtömitoiltani ja ekassa neuvolassa sain suoraan lähetteen äitipolille synnytystapa-arvioon.

Ite en ainakaan jännitä sitä etteikö vauva mahtuisi, eihän varmasti pituudesta ole kiinni kuten monet ovat sanoneet.

Fridalina rv11+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...158cm ja 46kg ennen raskautta. odotan nyt kolmatta ja aiemmat ovat painaneet 3,2kg ja 3,6kg. eka synnytys kesti 11h ja ponnistusvaihe 10min ja neitiä tehtiin 4h ja ponnistusvaihe ei ollu edes minuuttia. eka kerralla muutama tikki(ei ollu kipee repeämä) ja toka kerralla ei tullu mitää vaikka oliki aika nopea synnytys... eli tosi hyvin ovat mahtunu tulee ja käsikopelolla on lääkäri vaan kattonu et tilava lantio. nyt muistan et esikoisen synnytyksen jälkeen oli häntäluu hellänä jonki aikaa... se kai oli vähä tiellä, oon kyllä kuullu et jos joskus on tippunu pyllylleen pahasti niin se voi vähä taipua sisään et oisko se ollu mulla jotai tollasta.. no jos se siin oikesi sitte :D

mut ei varmaan liity tuo pienikoko lantion tilavuuteen.

Vierailija
4/18 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pituutta 152cm ja painoa ennen raskauksia (tai välillä) 50-56kg. Ekasta tehtiin käsikopelolla synnytystapa-arvio, koska mulla oli myös pieni jalka. Tuolloin kengännumero 35.

1. Lapsi 3785g, 50cm, pää36

2. 3850g, 53,5cm, pää 36

3. 4640g 52cm, pää 36

Kaikki olen alakautta synnyttänyt ja hyvin on mennyt. Kolmosesta ei tietty etukäteen, että on tosiaan noin iso. Kätilö sanoi, että kun tämä nähtiin, niin olisi sieltä sitten viisikiloinenkin tullut.Vauvalta ei mennyt edes solisluu ja ite en revennyt juurikaan. Pieni poissaolo-kohtaus kyllä tuli. En meinannut tajuta, etä hartiat ja masukin piti ponnistaa vielä erikseen.

Nähtäväksi jää tällä kertaa. Sokerirasitukseen joudun tuon kolmosen koon takia, vaikkei mulla sokereitten kanssa ikinä oo mitää häikkää ollu. Nyt rv 18+6

Tsemppiä koitokseen! Ei kannata liikaa murehtia etukäteen. Isokokoisilla äideillä voi olla hyvinkin ahdas lantio ja pienillä taas hyvin tilaa. Mutta toki tutkimuksia voi pyytää, jos kovin huolettaa.

T@hti

Vierailija
5/18 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varren kokoa on 158cm/47kg.

Koskaan ei ole röntken kuvattu tms vaan ihan käsikopelolla todettu että mahtuu.

Lapset olleet3180g,3680g,4055g,3820g ja 3780g.Ponnistanut olen myös nopeaa,ekan 20min, seuraavat kaksi kesti 15 min ja sitten enää 3min ja 1min.

Lääkäri vain totesi ettei ole koiraa karvoihin katsomista kun kuitenkin noinkin reippaan kokoiset lapset ja niin pieni äiti.

Onnea odotukseen ja synnytykseen!!!

L+5

Vierailija
6/18 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis olenkin!

ja kolmas pikkuinen nyt tulossa (rv22+3)

mun mielestä tuossa ei oo muulla väliä kuin sillä lantiolla...mulle ei oo tehty tuota synnytystapa arviota ja kaksi sieltä on ihan hyvin ulos tullut:3680g ja 3375g vaavelit syntyessään

Vierailija
7/18 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähän lyhyempi ja pari kiloa painavampi. Ei ollut ongelmia synnytyksessä, tosin vauvakin oli pieni, ennenaikainen. Sen takia ultrattiin

synnyttäjien vastaanotossa, ja todettiin, että hyvin mahtuu tulemaan. Pari senttiä mua pidempi siskoni on synnyttänyt 4-kiloisen perätilavauvan ja sen jälkeen 4,6-kiloisen vauvan. Ei halunnut episiotomiaa, selvisi pienillä repeämillä, jotka paranivat nopeasti.

Vierailija
8/18 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kans aika pienikokoinen 158cm ja 49kg. Vauvani ovat painaneet 3410g, 3750g ja 4630g. Tämä viimeisin mahtui tulemaan niin sanotusti just ja just. Kovasti kyllä kaikki ihmetteli, kuinka noin suuri vauva pienestä äidistä. Eli lantio määrää, kuinka suuri vauva mahtuu tulemaan.

Vierailija
9/18 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

153cm ja esikoinen painoi 3620g. Ei tehty synnytystapa-arviota, vauvasta otettiin painoarvio, mutta kukaan ei kokeillut lantiota... Mahtui, mutta tiukassa oli (imukupilla ja lääkäri sai todella käyttää voimaa). Nyt tästä toisesta olisi sitten synnytystapa-arvio edessä edellisen perusteella, saa nähdä mitä sanovat.

Vierailija
10/18 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 155 cm. Minulle tehtiin röntgenkuvaus ensimmäistä odotellessa laskettuna päivänä (hurraa helsinkiläinen terveydenhuolto!). Nuori naislääkäri väitti, että vauva mahtuu. Ei mahtunut ja 12 tunnin yrityksen jälkeen päädyttiin kiireelliseen sektioon. Syynä ylälantion ahtaus eli vauva ei koskaan edes laskeutunut. Myöhemmin kokenut gyne sanoi, ettei koskaan olisi ko. arvoilla ketään pyytänyt synnyttämään. Toista odoteltaessani muusta kuin suunnitellusta sektiosta ei edes puhuttu.

Eli se mahtuuko vauveli alakautta riippuu niin ylä- kuin alalantiostakin sekä tietysti vauvan koosta.

Lahdessa tehdään vakiona synnytystapa-arvio kaikille alle 158cm viikolla 37.

Vierailija
11/18 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 160 cm ja raskausajan alussa mulla oli painoa siinä 50 kg. Olen revennyt mutta pienuudesta se ei johtunut vaan synnytyksen nopeudesta. Muistan itsekin miettineeni tuota samaa ongelmaa. Jopa taisin kysyäkin sitä neuvolassa terveydenhoitajalta. Terveydenhoitajan mukaan sillä koolla ei niinkään ole väliä tässä asiassa, vaikka kaikki järki tietysti niin sanoisikin :-)! Sähän voisit kysyä synnytystapa-arviota raskauden loppuaikoina erityisesti. Sellaista kunnollista keskustelua lääkärin kanssa siitä, miten paikat tulevat nimenomaan sinun tapauksessasi todennäköisesti kestämään synnytyksen. Älä turhaan pelkää! Jos tuntuu, että olet liian pieni, voit synnyttää sektiollakin!

Vierailija
12/18 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi periaatteessa tehdä alustava synnytystapa-arvio kaikille viimeisellä lääkärikäynnillä ja sen perusteella laittaa äitiyspoliklinikalle jos aihetta tuntuu olevan. MUTTA eipä se oikein käytännössä toteudu, neuvoloissa on milloin minkäkinlainen tumpelo terkkulasta sohimassa.

Itse olen 156cm ja siro (alunperin siis :o)). Esikoisen synnytys päättyi kiireelliseen sektioon ja seuraavassa raskaudessa tehtiin synnytystapa-arvio ä-pkl:lla. Ahdas lantio on. Lapset ovat olleet 3165-3340g, paitsi keskosemme 2170g.

Siskoni on 157cm ja on synnyttänyt 3 lasta alakautta, samoin äitini.

Mandi ja kuutonen 30+6

Vierailija
13/18 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 158cm ja 49.

Esikoisen synnyttyä (3140g) kätilö tuumi ettei suurempi mahtuisikaan.

Tämä jäi mieleen painamaan, joten isommalta vaikuttavan toisen lapsen kohdalla otettiin mitat lantiosta.

Todettiin että ylämitta on niukka, muut ok. Päätettiin käynnistää synnytys rv 39+5, vauvan mitat silloin ultralla 3.2+kg.

Seurattiin siis sitä laskeutumista, kuinka onnistuu. Onnistuihan se vaikka käsi poskella poika tuli. Painoa 3.5kg.

Kannattaa pyytää ne lantion sisämitat, niin ei tarvitse enempää miettiä, niistä selviää onko alatiesynnytys mahdollinen!

Itta rv 9-10 ..taas mennään ;)

Vierailija
14/18 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-synnytystapa-arvio on aina myös " vauva-kohtainen" , eli siis vaikka 3kg esikoinen olisi syntynyt ogelmitta niin 4kg arvioitu toinen lapsi pitää aina arvioida uudelleen.

-ja sellaista olen kuullut, että monesti on niinkin että pienen, siroluisen naisen sisälantio voi olla oikein mainion tilava synnytykseen, siis juuri siksi että luut ovat kapoiset ja sirot. Eli pienuus ei välttämättä tosiaan ole pahasta.

t. Itta

Vierailija
15/18 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..siis olin silloin ennen kuin tulin raskaaksi:)(158/50). Mulle tehtiin synnytystapa arvio vkolla 38 alakautta ja ultraamalla vauva. Vaavi oli 3,5kg ku hän päätti syntyä vkolla 38+5 ja hyvin mahtui alateitse vaikka kaikki, neuvolan-täti mukaan lukien, veikkaili et joudun sektioon.

En revennyt, tuli pikkuinen nirhauma, mutta eihän nämä repeämiset olekkaan sidonnaisia lantion kokoon ja pieneen kroppaan. Eihän se ole kuin se reikä, mikä ei anna periksi:)! Äitini on myös pieni(160) ja on synnyttänyt kaksi alateitse, toinen oli 4,1kg!!!

Vierailija
16/18 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa tehdään kaikille alle 155 pitkille äideille röntgenkuvaus. Lapsi mahtui tulemaan (3.365 kg, rv 39.3), mutta itse repesin tosi pahasti. En usko sen johtuneen pienuudestani vaan siitä, että synnytys kesti 26 tuntia, tarvittiin imukuppia ja kuten kätilö sanoi: olin niin väsynyt etten enää pystynyt rentouttamaan kireitä lihaksia.

Lääkäri totesi jo käsituntumallakin, että vauva mahtuu tulemaan, mutta itselle tuli varmempi olo, kun vielä otettiin kuvatkin.

Vierailija
17/18 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ' tuulen vietävissä' kyllä. Pituutta 170cm ja ennen raskautta painoa oli 50kg. Olen aina ollut todella hentoinen... Hyvin mahtui poika (3245 g) tulemaan =)

Meilläpäin ei tehdä kenellekään synnytystapa-arviota, vaan synnärille mennessä katsotaan tilanne. Todella fiksua, jos oikeasti olisi ahdas lantio...

Vierailija
18/18 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen syntyi sektiolla perätilan vuoksi, toinen lapsi oli isokokoinen ja mulle tehtiin synnytystapa-arvio, jonka mukaan hyvin mahtuu tulemaan... Seurauksena oli kuitenkin imukuppisynnytys ja mulla murtunut häntäluu (poika 4425 kg). Ilman häntäluun murtumista ei olisi tullut hartioiden kohdalta ulos (pää oli jo siinä vaiheessa näkyvissä).