sairaanhoitajat/terveydenhoitajat tai näitä opiskelevat tai amk hausta kunnolla tietävät!!!
Anteeksi hassu otsikko. Voitteko kertoa, miten tämä amk haku nyt ihan tarkalleen menee, olen oikeasti aivan pihalla. Syksyllä en päässyt edes pääsykokeisiin.. :/ keskiarvoni lukiosta on 6.9 ja ylioppilaskirjoitukset C:n luokkaa keskiarvoltaan, onko oikeasti mitään mahkuja päästä pääsykokeisiin? Olen todella innostunut alasta ja motivaatio on huippuluokkaa, mutta kun ei päässyt edes pääsykokeisiin?! Harmittaa kun alalla on työntekijöistä pulaa ja silti edes motivoituneet ehdokkaat eivät pääse opiskelemaan, saatika edes pääsykokeisiin. Tiedän, että itse pääsykokeissa voisin loistaa mutta miten ihmeessä pääsen sinne asti?? Olen empaattinen ja auttava ihminen, läheiseni kääntyvät aina puoleeni huolissaan. Sopisin alalle mainiosti. Olen 20-vuotias ja tällä hetkellä fyysisessä työssä, ja todella tahtoisin ensi syksynä opiskelemaan :(
Kommentit (17)
Jos et pääse, niin avoimen kautta polku-opiskelijaksi. Tai korotat numeroita, haet pienemmille paikkakunnille. Opintopolku.fi- palvelusta löydät pisteytyksen, paljonko saat alkupisteitä lukion papereilla. Yleensä noiden pääkaupunki alueiden AMK:n hakijoita on paljon ja alkupisteet ratkaisevat. Tsemppiä!
Opiskele ensin lähihoitajaksi,ja jatka siitä sairaanhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt lukion, enkä halua lukiosta mennä enää ammattikouluun (sinnehän olisi voinut mennä suoraan peruskoulusta), vaan suoraan amk:hon. :/
Yliopistossa farmasia/proviisori kiinnostaa, jos amk:hon ei ovet aukea. Yliopistoon kun on omassa tilanteessani helpompaa päästä. Haluaisin kuitenkin paljon mielummin käytännöntyöhön, th/sh linjalle opiskelemaan, kyllä harmittaa jos en pääse :(
Taitaa valitettavasti olla mahdotonta päästä pääkaupunkiseudulla 6.9 keskiarvolla edes valintakokeeseen. Järkevämpää on jo opiskella alaa,kuin pitää useita välivuosia.
Noin huonolla lukiotodistuksella et pääse edes pääsykokeisiin. Eli numeroita korottamaan hopi, hopi, jos kerran lähihoitajan opinnot ei kiinnosta,
Pk-seudulle haetaan eniten ja koska vain parhaat pääsevät opiskelemaan, taso on korkea. Noin 5 % hakijoista pääsee Helsingissä, joillekin sote-aloille vielä vähemmän. Hyvä niin, potilaiden kannalta.
Googlaa viime kesän tilastot ja laske, millä pisteillä pääsi edes valintakokeeseen. Näet sitten, onko sinulla edes mitään mahdollisuuksia 6,9 keskiarvolla. Minä en päässyt viime kesänä valintakokeeseen 8,2 keskiarvolla Helsinkiin sote-alalle. Muualle Suomessa pääsee helpommalla.
Hae pikkupaikkakunnalle, esim. Savonlinnaan. Jos ei tärppää ä, niin lähihoitajan tutkinto erinomaisin arvosanoin taitaa olla ainut keino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt lukion, enkä halua lukiosta mennä enää ammattikouluun (sinnehän olisi voinut mennä suoraan peruskoulusta), vaan suoraan amk:hon. :/
Haluta voi mitä vain, mutta alle seiskan ka on aika huono korkeakouluopintoihin.
Onneksi tulee ensikertalaiskiintiöt ja ne wannabelääkärit saadaan sieltä pois vaikeuttamasta sisäänpääsyä niiltä, jotka oikeasti haluaa uhrata elämänsä huonopalkkaiselle ha raskaalle hoitoalalle, eikä vain keskeytä koulua vuoden sisällä päästyään sittenkin yliopistoon.
Itsekin suosittelen hakemaan pikkupaikkakunnille. Eihän sun todistus valitettavasti mikään kovin loistava ole mutta sairaanhoitajan pääsykokeissa on muitakin seikkoja joita otetaan huomioon, eli jos koet että kokeessa kuitenki pärjäisit niin ehdottomasti jollekin pikkupaikkakunnille. Jollei sinnekään tärppää, niin ehkä sitten kannattaa harkita sitä lähihoitajan tutkintoa ensin. Lukion numeroiden korottamisen koen aika turhaksi, luultavasti sulla menisi siinä ainakin vähintään se vuosi, jolloin olisit tehnyt jo puolet lähihoitajantutkinnosta.
Lähihoitaja tekee monessa paikkaa aivan sitä samaa työtä kuin sairaanhoitaja ja sosionomikin. Koulutus kestää yo-pohjaisella linjalle vajaa 2 vuotta. Pääsykokeessa muuten haastattelulla on kaikkein vähiten painoarvoa, joten tuskin pääset pääsykokeessa erityisesti "loistamaan".
Ensi keväänähän ei enää sotealoille haettaessa katsota yo-tuloksia vaan tulee kaikille yhteinen esivalintakoe... Jos olen oikein ymmärtänyt, niin sun on silloin mahdollista päästä haluamaasi amkkiin jopa sinne pk-seudulle! Syksyllä vielä katsottiin yo-arvosanoja.
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan helsinki/espoo/vantaa alueesta kyse.
-ap
Mun kaveri muutti aikoinaan Helsingistä Kotkaan tai Kouvolaan kun opiskeli sairaanhoitajaksi. Ei päässyt Helsingissä sisään, kun vaihtoi kauemmaksi niin pääsi ekalla kerralla sisään. Harjoittelu ja kesätyöpaikat oli kyllä Helsingissä. Valmistuttuaan palasi heti Helsinkiin, mutta on käynyt kääntymässä myös Norjassa ja Englannissa.
Eli jos oikeasti haluat sairaanhoitajaksi sun täytyy vain lähteä opiskelemaan johonkin maakuntakeskukseen. Siellä opiskelijan elämä on muutenkin edullisempaa kuin Helsingissä.
Ensi keväänä on koko amk-haku uudistunut (ei vain sote-alan osalta). Eli on kaksi erilaista porttia kuten yliopistoissakin: 1) pääsykokeen kautta 2) pääsykokeen ja aiempien arvosanojen kautta. Aika moni sote-alan amk on rajoittanut tuota siten, että ottavat noin 80% tuolla 2-tyylillä eli aiemmat arvosanat vaikuttavat, ja tarjoavat 1-tyylillä osalle mahdollisuuden loistaa pääsykokeissa. Siellä pitää sitten ihan oikeasti loistaa. Mitään empaattista tai kaikkia auttavaa tyyppiä ei sairaanhoitajaksi haeta ensisijaisesti, siellä painotetaan aivan muita piirteitä. Sisään pääsee edelleen saman verran, eli kyseessä on kilpailtu ala (pk-seudulla n. 1000 hakijaa ja paikkoja se 20-50 per amk).
Ja tosiaan helsinki/espoo/vantaa alueesta kyse.
-ap