Mikä tamponi ensikertalaiselle?
Olen 22v ja päätin viimein opetella käyttämään tamponeja. Ostin jotain Pirkan minitamponeja, kun ajattelin että noilla olisi helppo harjoitella. No, saan tamponin juuri ja juuri työnnettyä sisään niin, että tunnen koko ajan että se on sisällä. Tiedän, että oikein asetettuna tamponia ei edes tunne. Olisiko asettimen kanssa helpompi saada tamponi oikein paikalleen?
Kommentit (12)
Täällä kans yksi, jolle tämä tieto vois olla hyödyllistä! Oon aina käyttänyt vaan siteitä..
N18
Se vähän riippuu käyttäjästä. Nuorempana käytin pelkästään asettimen kanssa tamponeja (o.b. normal), myöhemmin siirryin tavallisiin. Mun mielestä o.b.:t pitävät paremmin, eivätkä ole niin pitkiä kuin tampaxit, mutta paremmuus on vähän makuasia.
Nykyisin oon siirtynyt kokonaan kuukuppiin, koska tamponit tuntuivat jäävän välillä liian alas tai pettivät, vaikka monta vuotta niitä olinkin tyytyväisesti käyttänyt.
Voisin siis sanoa, että sopiva kuukautissuoja on myös anatomiakohtainen. Suosittelen siis testaamaan myös asettimen kanssa, josko sillä onnistuisi laittaminen paremmin. :)
Ekan vastaajan kanssa samoilla linjoilla. Asettimellisten kanssa on mielestäni ihan turhaa säätöä, puhtaat sormet vaan ja työntö syvälle. Virhe voi olla vaan sekin, että ei "uskalla" laittaa sitä tarpeeksi syvälle. Kai sekin on silti mahdollista, että joillakin vaan tuntuu joka tapauksessa aina se, laittaa miten laittaa. Näin ainakin foorumeilla on jotkut väittäneet.
Samoin suosittelen Ob:n miniä. Ne ovat jo niin pieniä, ettei pitäisi olla ongelmaa ainakaan saada sisään.
Tykkään enemmän asettimesta, mutta yleensä kuitenkin käytän niitä missä sitä ei oo, ihan vaan siks että ne vie vähemmän tilaa. :) mutta asettimella se on paljon helpompi saada tarpeeksi syvälle. Ja koen asettimen myös hiukan siistimmäksi, jos pitää julkisessa vessassa vaikka ulkovaatteet päällä vaihtaa. Mutta kuten sanottu, silti käytän lähinnä tilasyistä sellaista, missä asetinta ei oo. Ja pääasiassa käytän siteitä, tamponeja vaan joskus.
O.b. on paras merkki! Libressekin ok, Tampaxit menevät kokemukseni mukaan muodottomiksi ja niitä on sitten inhottava vetää pois. Ja tuo sormivinkki on hyvä, itsekin laitoin aina etusormella niin syvälle kuin meni. Vaati kyllä vähän harjoittelua, ekoilla kerroilla 13v. neitsyenä tuli laitettua huonosti ja sattuivat. Nykyään käytän kuukuppia, kannattaa kokeilla sitäkin.
Itse en käyttänyt ikinä siteitä, joten tamponeja ehdin käyttää useamman vuoden. Käyttö vaatii hieman totuttelua, mielestäni ilman asetinta on helpompi laittaa, asettimella tuli laitettua aina jotenkin just väärään kohtaan. Kärsivällisyyttä!
Mun mielestä asettimen kanssa on todellakin helpointa saada paikalleen. Joillakin ne muoviset asettimen menevät helpoiten sisälle, kannattaa kokeilla niitä. Ja asettimellisista paras on Tampax. Mä käytin 14-vuotiaasta 27-vuotiaaksi tamponeja (sitten ostin kuukupin), enkä ikinä oppinut käyttämään asettimettomia. Vieläkin on kasa OB:ta varastossa... jossain vaiheessa R-kioskilta sai vain OB:ta ja jouduin pari kertaa ostamaan.
Kiitti vinkeistä! Pitää testata noita o.b:n kun monet on niitä kehuneet. Ja ehkä kokeilen ens kuussa laittaa asettamien kanssa, ois kiva päästä näiden siteiden kanssa leikkimisestä eroon.
Ap :)
Ap tässä vielä. Kokeilin noilla mineillä vielä ja sain nyt työnnettyä sitä syvemmälle kun aiemmin ja oon nyt jopa pitänyt sitä tamponia noin tunnin, aiemmin otin aina heti pois kun tuntuu pahalta. Vieläkään se ei mulla ole niin syvällä kun voisi,mutta on tää jo edistystä. Ja nyt tyhmä kysymys, työnnättekö siis sormella siitä tamponin päästä, vai laitatteko jotenkin sen sormen sinne emättimeen sen tamponin vieressä? :D
Ensimmäinen vastaaja yrittää taas neuvoa jotenkin!
Laitan tamponin ensin emättimen suulle niin että se pysyy siinä, ja sitten työnnän etusormella sen sisälle. Eli en pidä kiinni mistään koska tamponi pysyy emättimen seinien sisällä liikkumatta paikallaan. Vaan laitan sormen tavallaan tamponin jatkeeksi, jolloin se työntyy koko ajan syvemmälle ja työnnän niin kauan kun sormi vaan ylettää.
Ei ole koskaan vuotanut ohi, ei painanut ei tuntunut miltään ja tulee helposti sattumatta pois narusta vetämällä.
Toivottavasti auttoi! Onnistuitko paremmin, jos yritit jo uudelleen?
Okei kiitos, oonkin laittanut just noin miten neuvoit eli siis teen sen näköjään "oikein" :D en varmaan vaan jotenkin uskalla työntää sitä tarpeeksi syvälle, mutta mitä tänään oon harjotellu niin nyt menee jo paljon paremmin kun aamulla. Se poisvetäminen kyllä mun mielestä tuntuu vähän inhottavalta, mutta ehkä en oo vielä tottunu siihen. Kiitti hyvistä vinkeistä!
Ap :)
Ap täällä taas :)
Kiitos tuhannesti kaikille vastanneille, ostin noita ob:n minitamponeja ja ero noihin pirkan mineihin on huomattava! Nyt ei ole mitään ongelmaa tamponin kanssa! Kiitos vielä kerran :)
Ei ole. Mielestäni asettimen kanssa on paljon vaikeampaa. Mulla oli ensimisellä kerralla o.b normal tamponeja (vaalean sininen paketti) ilman asetinta. Menee helposti sisääb eikä tunnu miltään. Aloitin käyttämään niitä 11-vuotiaana ja käytän vieläkin. Koko sen vuodon runsauden mukaan.
Itse teen niin, että työnnän etusormella tamponin paikoilleen, niin syvälle kuin sormi menee. Silloin on sopivan syvällä ettei tunnu miltään. Noita o.b-merkkisiä on keltaisessa paketissa minejä, ne ovat kooltaan pienempiä, jos haluat kokeilla ensin niillä.
Tule kertomaan oliko neuvoista mitään apua!:)
T. Kanssaeläjä 22 v