Olen laihtunut noin kuukaudessa 6 kg, vaikken laihduta! Mistä voi olla kyse?
Piti oikein testata onko tuo vaaka kunnossa, ja kyllä se on. Minua alkoi nyt hienoisesti pelottaa. Olen kyllä huomannut että jotkut vaatteeni tuntuvat vähäsen isoilta, nyt kun aloin tätä miettiä, samoin meikatessa olen pistänyt merkille poskipäideni näkyvän aiempaa selkeämmin. Olen ollut aika väsynyt, mutta toisaalta olen potenut yhden tavallisen flunssankin. Olen ajatellut sen kuuluvan siihen ja jääneen siitä jotenkin päälle. Kun viimeksi noin kuukausi sitten olen käynyt vaa'alla, on lukema ollut melkein 6 kg enemmän kuin nyt, se on ollut se pitkäaikainen normaali lukemani joka on pysynyt vuosia itsestään samana.
En ole ikinä laihtunut näin. Aina olen ollut hoikka tai normaalipainoinen ja pientä syömisten tarkkailua harjoittamalla olen hienosäätänyt. Nyt olen syönyt kuten ennenkin ja ollut muutenkin kuten ennekin, liikkunut jonkin verran mutten tosiaankaan paljon. En ole kartellut herkkujakaan.
Kommentit (27)
Syöpä? Aina tuollainen selittämätön laihtuminen, kun sen eteen ei ole joutunut "tekemään" töitä, eli laihduttaa, niin mars lääkäriin!
Meidän perheessä toisella johtui kilpirauhasesta ja toisella syövästä. Mene ihmeessä lääkäriin.
Väsymystä. Onko vatsakipuja tms? Ehkä kuitenkin kannattaisi käydä lääkärissä ja ottaa joitain labrakokeita, esim. Hb. - 6 kg kuukaudessa on kuitenkin iso painonpudotus, jos et oo ollu laihiksella.
Siis minulla on kyllä kaksi fyysistä perussairautta, mutta ne eivät aiheuta laihtumista. Molemmissa on hoitotasapaino kohdillaan, lääkitys sopii minulle hyvin ja tehoaa itse ongelmiin. Molemmat sairaudet ovat puhjenneet minulle muutaman viime vuoden sisällä täysin yllättäen. Eivät johdu elintavoista, elintavat ovat minulla ok. Sitä ennen olin ikäni todella terve, ei ollut edes allergioita. En tiedä, minulla on välillä sellainen omituinen vaisto tai tunne taustalla että jokin on alkanut, jokin sellainen mille minä en itse mahda mitään eikä kukaan muukaan. Miten en ollut tajunnut tätä laihtumistani, vaikka nyt kun mietin niin vyönkin jouduin ottamaan käyttöön lempihousuihini! Kai se on mentävä lääkäriin, sen verran outo juttu kuitenkin. ap
Vierailija kirjoitti:
Diabetes
Tuskin, kun ei minulla ole mitään muita oireita. Ja tuo väsymyskin, niin aina minä olen tähän aikaan vuodesta väsähtänyt ja flunssahan väsyttää helposti vielä jälkeenkin päin parin viikon ajan. Pelkästään siitä en ajattelisi yhtään mitään. ap
Toki kannattaa käydä lääkärissä, mutta tuo vaistojuttu voi johtua muustakin, esim. alitajuisista peloista järkevälläkin ihmisellä, varsinkin kun sulla on jo pari perussairautta. Itsellä on myös ja vaikka yritän suhtautua asioihin järjellä, niin sen jälkeen kun sai taas uuden diagnoosin niin ajoittain mielessä käy että mitä vielä. Mielestäni mun sairaudet on jo nyt todella ikäviä ja vakavia, joten enää tästä puuttuisikin joku syöpä kun mitkään pienemmät jutut ei edes hetkauta enää.
Joskus ihminen laihtuu. Jos on syönyt etikkapitoisia ruokia laihtuu automaattisesti. Toisaalta joulun jälkeen kilot rapisee alas. Myös ikä vie kilot mennessään
Diabetesta mä pitäisin todennäköisimpänä. Ei II-tyypin diabeteksessä välttämättä ole vuosiin mitään muita oireita, mutta laihtuessa se on jo pitkällä.
Voi toki olla myös syöpä tai kilpiraanen. Tai jos oot ollut aikaisemmin turvoksissa ja nyt jostain syystä (esim alkon käytön loppumisenmyötä tipattomalla) se on helpottanut niin sekin.
Mutta kannattais kyllä mennä lääkäriin.vväsymys ja painon nopea putoaminen on jo ihan hyvä oirekuva esittää lääkärille.
Onko muita oireita kuin laihtuminen ja väsymys ?
Tulee ekaksi mieleen kilpirauhasen liikatoiminta. Toisena vaihtoehtona syöpä...
mene lääkäriin ja pian, saavat otettua labrat. Ei tuollaista laihtumista tapahdu ilman syytä.
Ystävälläni todettiin I-tyypin diabetes, oireet olivat väsymys ja laihtuminen.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni todettiin I-tyypin diabetes, oireet olivat väsymys ja laihtuminen.
Niin ja laihtuminen oli nopeaa. Kesän aikana hän laihtui ainakin 15 kiloa ja nimenomaan tekemättä mitään sen eteen. Tuo sinun 6 kiloa kuukaudessa tekemättä mitään kuulostaa melko samalta.
Viikossa ihmiseltä voi lähteä kolmekin kiloa helposti jos lähtee nesteitä. En murehtisi jos mitään oireita ei ole. Jos kyseessä olisi kilpirauhasen liikatoiminta olisi laihtumisen lisäksi myös koko keho kävisi ylikierroksilla. Onko jokin asia elämässäsi muuttunut, jos vertaa aikaisempaa elämääsi nykyhetkeen?
-Jokin lääkitys? Lääkitys voi oikeasti laihduttaa kamalasti. Mulla näin teki masennuslääkkeet joiden sivuoireena luki painonNOUSU. Laihduin kuitenkin 7kg. Laihduin myös ehkäisystä 5kg lyhyessä ajassa. Eli nämä kuuluisat ''lihottajalääkkeet'' toimivat minulla päinvastoin, yleensähän masennuslääkkeet ja hormonit lihottavat
- kilpirauhasen liikatoiminta? tosin tähän ei mielestäni kuulu väsymys, vaan ihminen nimenomaan käy ylikierroksilla, hikoilee, kärsii unettomuudesta, on hermostunut yms....Vajaatoiminta väsyttää, mutta se ei yleensä kyllä laihduta.
- syöpä? Älä kuitenkaan säikähdä, ei se välttämättä syöpä ole..
- oletko lopettanut jonkin lääkityksen/ehkäisyn lähiaikoina? tämä voi useinkin näkyä laihtumisena.
- Pakko sanoa viimeisimpänä että ihan muuten vaan...kyllä ihminen joskus laihtuu ilman syytä, aineenvaihdunta nopeutunut tms... tämä todellakin on totta. Myös itse tullut monta kertaa ns ''vahingossa'' laihduttua juurikin tollasta 4-5kg, ilman että mitään on edes hätänä. Joskus näin käy.
Itsellä paino putosi 5kg nopeasti ihan siitä kun vähensin hieman hiilihydraattien määrää ruokavaliossa, mitään hirveän isoa muutosta en kyllä tehnyt joten tuntui oudolta. Juotko kunnolla?
Kannattaa käydä lääkärissä jos et oikeasti ole mitään muutoksia tehnyt!
Raakaa kalaa? Sushia? Sitten se voi olla lapamato. Harvinaista muttei mahdotonta.
Sama huoli täälläkin...