Auttakaa!!! En tiedä mitä teen. 16v ja raskaana
Tein testin eilen, kaks viivaa pamahti. Ei hitto, en tiedä mitä teen. Mulla on opinnot kesken, poikaystävä ei todellakaan halua pitää lasta. AUTTAKAA!!! :((
Kommentit (48)
Tee abortti. Toinen vaihtoehto antaa lapsi adoptioon. Et ole vielä valmis kasvattamaan lasta. Teitte virheen joka ei saa toistua.
Ota yhteyttä paikkakuntasi neuvolaan ja kerro tilanne. Pyydä päästä psykologin juttusille.
Oletko kertonut jo äidille? Asutko kotona?
Mulla oli pillerit, joka päivä heti aamusta otin niinkuin pitää :( tää ei voi olla todellista.
Äitini kanssa en ole tekemisissä. Asun isän luona. En uskalla kertoa sille, se on monissa asioissa todella tiukka :(
Abortti ahdistaa, mutta myös sekin että pitäisin tän.
Ap
Sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin abortti.
Miksi et ole äidin kanssa tekemisissä? Kuljet väärää tietä tyttö nyt. Olet holtiton ja 16 vuotiaan raskaana. Nyt olisi hyvä hetki pysähtyä ja miettiä mitä haluat elämältä. Kaaosta ja ongelmia? Vai olisiko aika alkaa noudattaa ohjeita jotka syystä on sinulle sanottu?
Vierailija kirjoitti:
Tee abortti. Toinen vaihtoehto antaa lapsi adoptioon. Et ole vielä valmis kasvattamaan lasta. Teitte virheen joka ei saa toistua.
Ota yhteyttä paikkakuntasi neuvolaan ja kerro tilanne. Pyydä päästä psykologin juttusille.
Mistä tiedät, ettei ole valmis äidiksi? Älä ap ainakaan poikaystävän painostuksesta tee aborttia! Jos on hyvä tukiverkosto, voi ihan hyvin pystyö tarjoamaan lapselle hyvän elämän! Punnitse, mieti! Älä tee pikaisia päätöksiä. Kerro ensimmäisenä jollekin läheiselle aikuiselle!
Miksi se abortti on aina niin kauhea juttu, sillähän se asia saadaan pois päiväjärjestyksestä ja voidaan jatkaa elämää normaalisti niinkuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole äidin kanssa tekemisissä? Kuljet väärää tietä tyttö nyt. Olet holtiton ja 16 vuotiaan raskaana. Nyt olisi hyvä hetki pysähtyä ja miettiä mitä haluat elämältä. Kaaosta ja ongelmia? Vai olisiko aika alkaa noudattaa ohjeita jotka syystä on sinulle sanottu?
Miten voit olla niin varma että olen holtiton? En ryyppää vkl, niinkuin monet kaverini.. Poikaystävän kanssa ollaan oltu reilu 2 v yhdessä. Ei yhden illan juttuja, ehkäisy oli kunnossa.
Äidin kanssa en ole tekemisissä hänen mt ongelmien ja päihteidenkäytön takia. Isä on pitänyt huolta minusta pienestä asti.
Ymmärtäisin tuon sun kommentin jos olisin oikeasti holtiton ja panisin ympäri kyliä, olisin jatkuvasti kännissä yms..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi se abortti on aina niin kauhea juttu, sillähän se asia saadaan pois päiväjärjestyksestä ja voidaan jatkaa elämää normaalisti niinkuin ennenkin.
Se on täysin ihmiskohtaista. Jollekin se on pieni juttu, toiset traumatisoituvat vuosiksi. Jokainen tietänee oman kantansa aborttiin ja toimii sen mukaisesti. Mutta on tyäsin typerää ja turhaa painostaa ihmistä aborttiin tai pitämään lapsen, jos ei tiedä kyseisen henkilön sielunelämästä ja moraalista mitään. Se on silti fakta, että kenekään muun painostuksesta ei tule päätyä ratkaisuihin, vaan ne on tehtävä oman sydämen ja järken mukaisesti.
Vielä sinua nuorempi olin abortin tehdessäni. Alkuviikoilla jolloin toimenpide itsessään oli hyvin helppo, psyykkisesti hankalampi, mutta pidän oikeana ratkaisuna. Ja ratkaisu sinunkin pitää tehdä, siitä sitten eteen päin. En kertonut vanhemmilleni, poikaystävä oli tukena. Eä
Kun tiedät mitä haluat, niin eteneminen on helppoa. Kummassakin tapauksessa yhteys terveyskeskukseen mahdollisimman pian. Älä huoli, kaikki järjestyy kyllä! Tärkeää on toimia pian, etenkin jos tahdot abortin, aiemmin tehtynä se on helpompi, myöhäisillä viikoilla kaikin tavoin vaikeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei ole valmis äidiksi? Älä ap ainakaan poikaystävän painostuksesta tee aborttia! Jos on hyvä tukiverkosto, voi ihan hyvin pystyö tarjoamaan lapselle hyvän elämän! Punnitse, mieti! Älä tee pikaisia päätöksiä. Kerro ensimmäisenä jollekin läheiselle aikuiselle!
Olen työni puolesta nähnyt aivan tarpeeksi. Todella todella harva 16 vuotias jaksaa olla äiti eikä tarvitsekaan. Oma kasvu on kesken. En ikinä kannustaisi pitämään lasta. Suurimmat osassa tapauksia sen on tytön äiti joka lopuksi kasvattaa ja kantaa vastuun vauvasta.
Älä AP välitä ilmeistä kommenteista!
Vahinko on tapahtunut, joten nyt tilanne täytyy ratkaista jotenkin.
Millaiset perhesuhteet sinulla on? Millaiset tulevaisuuden suunnitelmat? Oletteko olleet poikaystävän kanssa kauan yhdessä?
Jos koet, että mahdollinen lapsi ei mitenkään päin mahdu kuvioon, niin tee abortti. Hakeudu lääkäriin terveyskeskukseen. Saat abortin jo pelkästään nuoren ikäsi perusteella. Vanhempasi eivät saa tietää abortista ellet itse kerro.
Tällä palstalla tulet saamaan vain kuraa niskaan abortinvastustajilta, joten suosittelen että haet apua mieluummin ammattilaisilta terveydenhuollosta.
Tsemppiä! Ja pohdi tilannettasi tarkkaan, todennäköisesti tiedät jo sydämessäsi mitä sinun kannattaa tehdä.
Aborttia olen miettinyt tämän päivän, mutta en halua tehdä sitä siksi että poikaystävä painostaa.
Haluun opiskella itselleni ammatin,jatkaa opintoja vielä senkin jälkeen.
Abortti olisi oikea ratkaisu mutta se tuntuu niin ahdistavalta.
Ap
Hei! Ensiksikin niin lämmin halaus ap, varmasti ihan kauhea paniikki ja ajdistus päällä. Mutta kyllä sä selviät tästä tilanteesta, ihan varmasti.
Mitä jos menisit nyt keskustelemaan jonkun puolueettoman ja järkevän, luotettavan aikuisen kanssa, kouluterkka, kuraattori, tai vaikka neuvolan terkka esimerkiksi. Laittaisit vähän vaikka paperille ylös, mikä oikeasti on sun tilanne, että mikä ratkaisu olisi sun kannalta järkevin. Is tai poikaystävää sun ei tarvi miettiä, vaan nimenomaan mikä sun elämässä nyt olisi paras ratkaisu, pitää lapsi, abortti vaiko esim. Adoptioon antaminen.
Lapsen pitäminenkään ei ole huono vaihtoehto, ei todellakaan. Sinä saat apua ja tukea, nuoria äitejä on todella paljon, ja lapsen saaminen ei suinkaan tarkoita, että elämä taikka opiskelut olisivat mennyttä ja kaikki pilalla. Sinä saat apua perhetyöntekijältä, tai lastensuojelusta, yksin ei tarvitse kaikkea kantaa ja jaksaa, saat rahallista tukea yhteiskunnalta, että pärjäätte. Käyt koulusi loppuun äitiysloman jälkeen ja hankit ammatin, elätte normaalia nuoren perheen elämää.
Älä tee hätiköityä päätöstä, vaan hengitä syvään ja mieti todella tarkkaan, älä tee mitään mitä epäilet joutuvasi katumaan jonakin päivänä. Omaa lastasi tuskin tulet ikinä katumaan, mutta abortti on todella lopullinen, silloin täytyy olla 101% varma päätöksestä.
Voimia!
Jos teen abortin, en kykene opiskelemaan hetkeen. En pidä sitä murhana tai tappona. Se vaan tuntuu pahalle ajatella että siitä möykystä vois tulla oikee ihminen, elävä sellainen.mutta jos pidän lapsen niin mun opinnot keskeytyy silti.
Isä alkaisi ihmettelemään miks oon kotona jos abortin teen..
Enkä sille haluu kertoo koska pelkään kuin se reagoi..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aborttia olen miettinyt tämän päivän, mutta en halua tehdä sitä siksi että poikaystävä painostaa.
Ap
Miksi abortti ahdistaa? Koetko sen olevan väärin vai pelkäätkö sitä toimenpiteenä?
Omaa vakaumusta vastaan ei kannata toimia. Jos koet, että abortti on oikea ratkaisu, niin hanki terveydenhuollosta asiallista tietoa ja tukea asiaan.
Tärkeää olisi selvittää, kuinka pitkällä raskaus on, koska se määrittää kauanko sinulla on maksimissaan aikaa miettiä ja pystytäänkö aborttia tekemään.
Tiestikö, että suurin osa aborteista tehdään nykyään kotona lääkkeillä? Välttämättä ei siis tarvitse maata sairaalassa, vaan saa olla rauhassa kotonaan.
Ensimmäisenä otat yhteyttä terveydenhoitajaan tai johonkin muuhun ammattilaiseen johon luotat. Ja teet sen heti seuraavana arkipäivänä. Siitä alat purkamaan vyyhtiä. Tarvitset jonkun fiksun aikuisen siihen prosessiin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos teen abortin, en kykene opiskelemaan hetkeen. En pidä sitä murhana tai tappona. Se vaan tuntuu pahalle ajatella että siitä möykystä vois tulla oikee ihminen, elävä sellainen.mutta jos pidän lapsen niin mun opinnot keskeytyy silti.
Isä alkaisi ihmettelemään miks oon kotona jos abortin teen..
Enkä sille haluu kertoo koska pelkään kuin se reagoi..
Ap
Abortti ei ainakaan fyysisesti estä opiskelua. Toki jos henkisesti on rankkaa, niin se on asia erikseen. Voit saada apua ja tukea ammattilaisilta, jos vain haluat.
Jos asut kotona, niin suosittelen että kerrot vanhemmillesi. He eivät voi päättää enää puolestasi eivätkä määrätä sinun terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi abortti ahdistaa? Koetko sen olevan väärin vai pelkäätkö sitä toimenpiteenä?
Omaa vakaumusta vastaan ei kannata toimia. Jos koet, että abortti on oikea ratkaisu, niin hanki terveydenhuollosta asiallista tietoa ja tukea asiaan.
Tärkeää olisi selvittää, kuinka pitkällä raskaus on, koska se määrittää kauanko sinulla on maksimissaan aikaa miettiä ja pystytäänkö aborttia tekemään.
Tiestikö, että suurin osa aborteista tehdään nykyään kotona lääkkeillä? Välttämättä ei siis tarvitse maata sairaalassa, vaan saa olla rauhassa kotonaan.
itse toimenpide ahdistaa ja se että siitä mitä siellä nyt on voisi tulla ajan mittaan (9kk) elävä ihminen. Tein testin kun menkat oli myöhässä pari päivää, joten ei kait kovin pitkällä oo? Mulla on siis todella säännölliset menkat ollu aina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä ääliömäinen kommentti. Ap pystyy kasvattamaan lapsen jos haluaa, abortti ei ole ainoa ratkaisu vaikka ihan hyvä onkin.
Abortti, ja muistetaa käyttää kondomia.