Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko valuttaneet vettä näillä kovilla pakkasilla?

Vierailija
08.01.2016 |

Asun siis maalla ja minulla on oma kaivo (perinteinen pintakaivo). Putket eivät ole koskaan aiemmin jäätyneet, vaikka joskus vuosituhannen alussa oli pitkiäkin kovia pakkasjaksoja, enkä tuolloin vettä valutellut. Tuolloin vain tähän pakkasjaksoon eroa oli siinä, että silloin oli selkeä lumipeite, kun nyt sitä ei ole käytännössä ollenkaan ja näin ollen routa pääsee porautumaan syvemmälle maaperään.

Eli kysymyseni siis oli, että oletteko valuttaneet ja jos niin minkälaisella vauhdilla? Itse siis en ole koskaan aiemmin vettä valutellut. Tuossa laskin, että pienin vesi noro minkä sain aikaiseksi tuotti vettä litran 12 minuutissa, eli 5 litraa tunnissa, joka siis vuorokausitasolla tarkottaisi 120 litraa. Tuon luulisi riittävän siihen, ettei vesi pääse putkessa jäätymään, mutta kuluuhan vettä tuossakin, tosin tuskin tuo kaivoa tyhjentäisi, vaikka viikonkin putkeen laskisi. Tarkoitus on siis laskea jatkuvasti vain öisin. Päivällähän vettä tulee käytettyä muutenkin.

Kustannuksethan ei minulle ole tuossa mikään ongelma, sillä kustannus on varsin mitätön, eli ainoastaan pumpun käyttämä sähkö ja pumppuhan ei ole kokoaikaa päällä, vaan käynnistyy vasta paineen laskiessa riittävästi painesäiliössä.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme