Vierailija

Tulee lievempänä?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Voi sen saada rokotteesta huolimatta, ainakin jos rokotteen ottaa vähän liian myöhään eli on jo vaikka saanut tartunnan ennen rokottamista tai rokotteen teho ei ole päässyt täysiin voimiinsa vielä ja saa tartunnan. Itse olen ottanut n. 10 vuoden ajan aina influenssarokotteen ja kahtena viime vuotena olen silti sairastanut influenssan lievempänä. Molempina tauti alkoi pian rokottamisen jälkeen (toisessa meni alle viikko ja toisessa vähän alle kaksi viikkoa). Sitä sanotaan, että 2 viikkoa kestää, että rokote on täysin voimissaan.

Onneksi taudit olivat lievemmät, mutta silti ihan tarpeeksi kamalat. Ensimmäisellä kerralla kesti vain 3 päivää, mutta oli kaikki influennan oireet. Toisella kerralla tauti taas kesti sen pari viikkoa, mutta lihassärky puuttui kokonaan ja tauti oli vähän lievempi kuin mitä pahimmillaan olisi. Molemmilla kerroilla lääkäri sanoi taudin influenssaksi, en siis itse diagnosoinut itseäni. Niin ja minulle ei ole koskaan tullut rokotteesta sitä tautia lievempänä, vaikka monelle voi tulla päiväksi pariksi flunssainen olo kun rokote kehittyy elimistössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä 2/3 rokotetusta sairastui influenssaan.

Itse olin ainoa siltä säästynyt toistaiseksi.

Sairastin viime vuonna influenssan, kun en ottanut rokotetta, silloin rokotetut lapset ei sairastuneet.

Tänä vuonna tauti oli KOVA rokotetuillakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sairastin viime vuonna influenssan, kun en ottanut rokotetta, silloin rokotetut lapset ei sairastuneet.

Ja rokotus otettu jo marraskuussa ja sairastettu helmikuussa-miksihän tuo ei nyt tehonnut?

Vierailija

Ystäväperheessä kaikki 5 rokotettu syksyllä ja nyt koko perheessä influenssa. Kaikki oireet on ja kuume kova. Tiedä sitten olisko vielä kovempi, jos ei olis rokotetta. Eihän sitä voi mistään tietää. Aika huonolta suojalta vaikuttaa joka tapauksessa.

Vierailija

Ei se influenssa rokotteesta tullut, vaan yli 2kk myöhemmin.

2/3 rokotteen ottaneesta sairastui meidän perheessä+yks rokottamaton.

Vierailija

Viime vuoden influenssarokotteella oli 30% vastine työikäisillä ja ikääntyneillä enemmän. Silloin oli juttuakin lehdissä, että rokotteen teho oli kehno. Toivottavasti tänä vuonna parempi :)

Vierailija

Rokotteen suoja vaihtelee mutta on yleensä 50-80 % välillä, eli jopa puolet rokotteen ottaneista sairastuu. Huonoimmin rokote suojaa vanhuksia ja kroonisesti sairaita - eli juuri niitä, jotka sitä suojaa eniten tarvitsisivat.

Rokotehan perustuu siihen, että ihmiseen pistetään "laimennettuna" niitä influenssaviruksia, jotka kunakin vuonna influenssaa levittävät. Oma elimistö sitten käynnistää puolustusreaktion niitä vastaan ja tämän pitäisi luoda immuniteetti kyseisiä viruksia vastaan. Ongelma vaan on, että ne virukset ehtivät matkalla muuttua ja ettei kehity riittävää immuniteettia.

Itse en tänäkään vuonna ota rokotetta. Yritän huolehtia käsihygieniasta mahdollisimman hyvin ja toivon, että se ja luontainen vastustuskyky riittävät.

(Toivottavasti kukaan ei enää sekoita influenssaa ja flunssaa eli tavallista nuhakuumetta, vaikka tuolla edellä joku jo kirjoitti takuuvarmasta flunssasta. Flunssaa vastaan ei ole rokotteita, ne virukset muuntuvat koko ajan.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja rokotus otettu jo marraskuussa ja sairastettu helmikuussa-miksihän tuo ei nyt tehonnut?

Kiertäviä influenssaviruksia on useita, osa saattaa muuntua kiertäessä ympäri maailman.

Vierailija

Se rokote suojaa noin 50 prosenttisesti riippuen siitä, miten hyvin se virusveikkaus toteutuu (mikä on ihan hyvä tulos, mutta kovin kummallinen todennäköisyys ei olisi, että juuri se rokotettu saa taudin perheestä, mutta iso kuva on erilainen) ja sitten jos tulee, niin tulee lievempänä.

Ja vain lääkäri voi näytteen oton jälkeen erottaa tavallisen flunssa influenssasta. Tavallisesta flunssasta harvoin saa ilkeitä jälkitauteja, mutta pirullinen tauti sekin on.

Vierailija

Tärkein este sairauksien torjunnassa on oma käytös. Ihminen pyyhkii esimerkiksi nenäänsä useita kertoja päivässä ja sitä kautta viruksetkin pääsevät limakalvoille, joissa ne alkavat vallata soluja virustehtaiksi.

Virus on "kuollut", eli se tarvitsee solun tuottaakseen lisää viruksia. Seuraavana puolustuksena on iho, joka kannattaa pitää kunnossa, samoin ikenet ja vatsahapot. Sekä virus- että bakteeritaudit ovat yleisempiä happolääkkeitä käyttävillä.

Rokote voi antaa voi olla antamatta suojaa. Rokotteen haitat ovat yksilöllisiä. Apuaineet voivat sairastuttaa osan (tutkitaan paraillaan autoimmuunisairauksien yhteyttä) ja koska rokotteen sisältämä virus viljellään alunperin kananmunissa, jokin kananmunassa muuttaa viruksen sisältöä https://www.scientificamerican.com/article/flu-vaccine-ldquo-factories-r...

Vierailija

Se rokote suojaa noin 50 prosenttisesti riippuen siitä, miten hyvin se virusveikkaus toteutuu (mikä on ihan hyvä tulos, mutta kovin kummallinen todennäköisyys ei olisi, että juuri se rokotettu saa taudin perheestä, mutta iso kuva on erilainen) ja sitten jos tulee, niin tulee lievempänä.

Ja vain lääkäri voi näytteen oton jälkeen erottaa tavallisen flunssa influenssasta. Tavallisesta flunssasta harvoin saa ilkeitä jälkitauteja, mutta pirullinen tauti sekin on.

Vierailija

Tietoa rokotekattavuudesta eri EU-maissa. Haluatko olla rokotettu vaiko rokottamaton influenssaa vastaan?

Yksilölliset vaikutukset? Tunnutko saavan vastustuskykyä rokotuksista vaiko päinvastoin, koetko itsesi vuosi vuodelta keskimäärin entistä sairaammaksi? Kuten näette, on heitä, jotka ottavat rokotteen ja heitä jotka eivät. Miksi hoitajilta vietäsiin itsemääräämisoikeus, kun he tuntevat oman kehonsa parhaiten?

http://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20171127-1...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tietoa rokotekattavuudesta eri EU-maissa. Haluatko olla rokotettu vaiko rokottamaton influenssaa vastaan?

Yksilölliset vaikutukset? Tunnutko saavan vastustuskykyä rokotuksista vaiko päinvastoin, koetko itsesi vuosi vuodelta keskimäärin entistä sairaammaksi? Kuten näette, on heitä, jotka ottavat rokotteen ja heitä jotka eivät. Miksi hoitajilta vietäsiin itsemääräämisoikeus, kun he tuntevat oman kehonsa parhaiten?

http://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20171127-1...

Eikä rokote näytä parantavan yli 65-vuotiaiden elinikää https://data.oecd.org/healthstat/life-expectancy-at-65.htm#indicator-chart

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Rokotehan perustuu siihen, että ihmiseen pistetään "laimennettuna" niitä influenssaviruksia,

Eikä perustu. Suomessa käytössä olevissa influenssarokotteissa on virukset palasina, eikä elävinä. On toki olemassa sellaisiakin rokotteita, joissa on eläviä influenssaviruksia (kuten Jenkkilässä joku nenäsumute), mutta ei niitä täällä ole pahemmin näkynyt.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat